blog

Kierownica turbiny

2 października 2018

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

1. Zmienna geometria turbosprężarki – Kierownica turbiny – naprawa, regeneracja na podzespołach Melett | CENNIK

Kierownica to łopatki o zmiennej geometrii, wykorzystywana do kierowania spalinami w turbinie.

Takie łopatki występują jedynie w turbosprężarkach z technologią zmiennej geometrii kierownic turbiny(oznaczanej skrótami VNT, VGT lub VTG) i odpowiadają za zwiększenie wydajności układu turbodoładowania oraz zniwelowanie efektu turbodziury. Technologia zmiennej geometrii wprowadzona została w 1991 roku. Była to odpowiedź na problem turbodziury, a także coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin. Do 2006 roku stosowaną ją jedynie w silnikach wysokoprężnych, jednak nowe technologie produkcyjne pozwalają na tworzenie turbosprężarek wyposażonych w system VNT także do silników benzynowych.

turbosprężarka

2. Działanie zmiennej geometrii

Jak zatem działa technologia zmiennej geometrii? Kierownice osadzone są na pierścieniu o ruchu kątowym, który umiejscowiony jest w korpusie turbiny na wałku turbosprężarki. W zależności od ciśnienia w kolektorze dolotowym wytwarzanego przez sprężarkę, siłownik sterujący ruchem obrotowym pierścienia z łopatkami zmienia jego pozycję tak, aby uzyskać jak najwyższą prędkość spalin, co dzieje się w wyniku zmiany średnicy ich przepływu. Za tą zmianę odpowiadają bezpośrednio łopatki umieszczone na pierścieniu, które zmieniając swoją pozycję wpływają rozmiar szczeliny, przez którą przedostają się spaliny. Kiedy obroty silnika są niskie, kierownice ustawiają się pod kątem wymuszając zwiększenie prędkości spalin poprzez zmniejszenie średnicy ich przepływu. W ten sam sposób przy większych obrotach jednostki napędowej średnica przepływu spalin zwiększa się, co zapobiega przeładowaniu silnika zbyt wysokim ciśnieniem sprężonego powietrza w komorze spalania.

turbo

3. Turbosprężarka ze zmienną geometrią - jakie marki?

Niewątpliwą zaletą wykorzystania kierownic w turbosprężarce jest niemal całkowite zniwelowanie efektu turbodziury, polegającego na chwilowym niedostatku mocy turbodoładowanego silnika w chwili gwałtownego zwiększenia jego obrotów. Zmienna geometria kierownic pozwala uzyskać dużo lepszą charakterystykę momentu obrotowego jednostki napędowej, a co za tym idzie lepszą elastyczność i kulturę pracy. Samochody np. AUDI, VOLVO, MAZDA, SEAT, SKODA, RENAULT, PEUGEOT, CITROEN, FORD, BMW, MERCEDES BENZ, FIAT, KIA, LANCIA, AUDI, TOYOTA, ALFA ROMEO, JEEP, CHRYSLER, DACIA, VW, HONDA, MINI, MITSUBISHI, JAGUAR, LAND ROVER, NISSAN, LEWUS, SAAB, SUZUKI, OPEL, SMART, CHEVROLET, HYUNDAI, SSANGYONG, ROVER, INFINITI, DACIA, ISUZU, VOLKSWAGEN (passat b6 b5, golf, A3 A6 A5 A4) diesel, czy benzyna wyposażone w turbosprężarki ze zmienną geometrią kierownic zdecydowanie lepiej sobie radzą z pracą na wysokościach i ciągnięciem większych ciężarów. Obniża się także poziom spalania turbodoładowanego silnika, ponieważ znacznie zwiększona jest wydajność jego spalania.
 

turbosprężarka

Usterki zmiennej geometrii w turbo

Najczęściej występującą usterką turbosprężarek VNT jest zapiekanie się kierownic. Regeneracja jest dość prosta, ale wymaga specjalistycznego sprzętu i Turbo-serwisu takiego jak TURBO TEST PRO Cimat. Łopatki blokują się i działają tylko w jednej pozycji na wskutek awarii, zanieczyszczeń zebranego w turbinie nagaru. Może to być spowodowane niesprawnością odmy, zużytych pierścieni uszczelniających, znajdujących się w turbosprężarce lub pierścieni tłokowych, czy wtryskiwaczy. W przypadku takiej awarii należy także sprawdzić szczelność przewodów olejowych oraz układów przelotowych powietrza do silnika pojazdu. Koszt naprawy, regulacji, czyszczenia zakleszczonych kierownic VNT turbosprężarek na częściach MELETT jest w zakładce CENNIK naszej strony.

turbosprężarka
Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Waldek
2023-01-24 12:19:43
Kierownica turbosprężarki, zwana też wałkiem kierującym lub wałkiem turbo, jest ważnym elementem turbosprężarki. Jest to mały wałek umieszczony wewnątrz turbosprężarki, który kieruje ciśnieniem do kolektora dolotowego silnika. Kierownica turbosprężarki działa w połączeniu z układem sterującym turbosprężarki, który dostosowuje przepływ powietrza do potrzeb silnika. Jeśli kierownica turbosprężarki jest uszkodzona lub zużyta, może to prowadzić do problemów z przyspieszaniem, słabej mocy silnika, lub nawet do uszkodzenia samej turbosprężarki. Dlatego wałek kierujący jest ważnym elementem, który powinien być regularnie sprawdzany podczas przeglądu samochodu i wymieniany w razie potrzeby.
Leon
2020-03-04 13:13:24
Samodzielna regeneracja turbiny to słaby pomysł. Przekonał się o tym mój kolega. Ja oddaje wam i mam pewność!
Bogumił Boguszewicz
2019-08-27 15:17:49
Macie właśnie następnego klienta :) A jestem nim Ja ;d

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60