Localizations image

Kierownica turbiny

Zmienna geometria turbosprężarki – Kierownica turbiny – naprawa, regeneracja na podzespołach Melett | CENNIK

Kierownica to łopatki o zmiennej geometrii, wykorzystywana do kierowania spalinami w turbinie.

Takie łopatki występują jedynie w turbosprężarkach z technologią zmiennej geometrii kierownic turbiny(oznaczanej skrótami VNT, VGT lub VTG) i odpowiadają za zwiększenie wydajności układu turbodoładowania oraz zniwelowanie efektu turbodziury. Technologia zmiennej geometrii wprowadzona została w 1991 roku. Była to odpowiedź na problem turbodziury, a także coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin. Do 2006 roku stosowaną ją jedynie w silnikach wysokoprężnych, jednak nowe technologie produkcyjne pozwalają na tworzenie turbosprężarek wyposażonych w system VNT także do silników benzynowych.

 

Zregenerowana turbosprężarka ze zmienną geometrią podawania spalin czyli z kierownicą turbiny
Zmienna geometria turbosprężarki - kierownica turbiny

 


Działanie zmiennej geometrii

Jak zatem działa technologia zmiennej geometrii? Kierownice osadzone są na pierścieniu o ruchu kątowym, który umiejscowiony jest w korpusie turbiny na wałku turbosprężarki. W zależności od ciśnienia w kolektorze dolotowym wytwarzanego przez sprężarkę, siłownik sterujący ruchem obrotowym pierścienia z łopatkami zmienia jego pozycję tak, aby uzyskać jak najwyższą prędkość spalin, co dzieje się w wyniku zmiany średnicy ich przepływu. Za tą zmianę odpowiadają bezpośrednio łopatki umieszczone na pierścieniu, które zmieniając swoją pozycję wpływają rozmiar szczeliny, przez którą przedostają się spaliny. Kiedy obroty silnika są niskie, kierownice ustawiają się pod kątem wymuszając zwiększenie prędkości spalin poprzez zmniejszenie średnicy ich przepływu. W ten sam sposób przy większych obrotach jednostki napędowej średnica przepływu spalin zwiększa się, co zapobiega przeładowaniu silnika zbyt wysokim ciśnieniem sprężonego powietrza w komorze spalania.

 

Turbosprężarka ze zmienną geometrią po naprawie, pracująca poprawnie
Działanie zmiennej geometrii

 


Turbosprężarka ze zmienną geometrią - jakie marki?

Niewątpliwą zaletą wykorzystania kierownic w turbosprężarce jest niemal całkowite zniwelowanie efektu turbodziury, polegającego na chwilowym niedostatku mocy turbodoładowanego silnika w chwili gwałtownego zwiększenia jego obrotów. Zmienna geometria kierownic pozwala uzyskać dużo lepszą charakterystykę momentu obrotowego jednostki napędowej, a co za tym idzie lepszą elastyczność i kulturę pracy. Samochody np. AUDI, VOLVO, MAZDA, SEAT, SKODA, RENAULT, PEUGEOT, CITROEN, FORD, BMW, MERCEDES BENZ, FIAT, KIA, LANCIA, AUDI, TOYOTA, ALFA ROMEO, JEEP, CHRYSLER, DACIA, VW, HONDA, MINI, MITSUBISHI, JAGUAR, LAND ROVER, NISSAN, LEWUS, SAAB, SUZUKI, OPEL, SMART, CHEVROLET, HYUNDAI, SSANGYONG, ROVER, INFINITI, DACIA, ISUZU, VOLKSWAGEN (passat b6 b5, golf, A3 A6 A5 A4) diesel, czy benzyna wyposażone w turbosprężarki ze zmienną geometrią kierownic zdecydowanie lepiej sobie radzą z pracą na wysokościach i ciągnięciem większych ciężarów. Obniża się także poziom spalania turbodoładowanego silnika, ponieważ znacznie zwiększona jest wydajność jego spalania.

 

Turbosprężarka z jednej z marek w których można znaleźć turbo ze zmienną geometrią
Turbosprężarka ze zmienną geometrią - jakie marki?

 


Usterki zmiennej geometrii w turbo

Najczęściej występującą usterką turbosprężarek VNT jest zapiekanie się kierownic. Regeneracja jest dość prosta, ale wymaga specjalistycznego sprzętu i Turbo-serwisu takiego jak TURBO TEST PRO Cimat. Łopatki blokują się i działają tylko w jednej pozycji na wskutek awarii, zanieczyszczeń zebranego w turbinie nagaru. Może to być spowodowane niesprawnością odmy, zużytych pierścieni uszczelniających, znajdujących się w turbosprężarce lub pierścieni tłokowych, czy wtryskiwaczy. W przypadku takiej awarii należy także sprawdzić szczelność przewodów olejowych oraz układów przelotowych powietrza do silnika pojazdu. Koszt naprawy, regulacji, czyszczenia zakleszczonych kierownic VNT turbosprężarek na częściach MELETT jest w zakładce CENNIK naszej strony.

 

Usunięta usterka zmiennej geometrii w turbosprężarce zregenerowanej w specjalistycznej pracowni.
Usterki zmiennej geometrii w turbo

 

Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Chorwacja (HR) – Regeneracja turbosprężarek i naprawa turbin w Chorwacji (Hrvatska) – cała Europa 11 kwietnia 2019

Chorwacja (HR) – Regeneracja turbosprężarek i naprawa turbin w Chorwacji (Hrvatska) – cała Europa

Chorwacja to państwo turystyczne, które co roku jest odwiedzane przez wielu zwiedzających,...

Schemat Turbosprężarki - Budowa oraz zasada działania turbosprężarki samochodowej 02 października 2018

Schemat Turbosprężarki - Budowa oraz zasada działania turbosprężarki samochodowej

Budowa, schemat i konstrukcja turbosprężarki W artykule poruszymy temat...

Turbosprężarka o zmiennej geometrii – Turbina passat b5 02 października 2018

Turbosprężarka o zmiennej geometrii – Turbina passat b5

NA ILE KRYTYCZNA TURBOSPRĘŻARKA O ZMIENNEJ GEOMETRII – TURBOSPRĘŻARKA PASSAT...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.