Kiedy włącza się turbina w samochodzie?

Standardowa turbina w samochodzie włącza się już od momentu odpalenia silnika – czyli od najniższych obrotów. Turbosprężarka pracuje cały czas, turbina obraca się bez przerwy. Jednakże przy niskich obrotach silnika ciśnienie doładowania jest niskie, dlatego nie odczuwamy wzrostu mocy. Dopiero po przekroczeniu określonych obrotów, które są różne dla diesli i benzyniaków, ciśnienie doładowania wzrasta, przez co kierowca odczuwa znaczny wzrost mocy silnika.
Potocznie mówi się o włączaniu się turbo, jednak w praktyce włącza się ono razem z odpaleniem silnika.
Turbodoładowanie - Turbina w samochodzie Diesel
Turbodoładowanie pozwala na zwiększenie mocy silnika oraz jednostki napędowej. Działanie jest proste - umieszczona w układzie wydechowym turbina jest napędzana przez strumień spalin wydobywających się z silnika. Z turbiną połączona jest pompa umieszczona w przewodzie dolotowym. Dlatego, gdy spaliny poruszają łopatki turbiny, obraca się wirnik pompy, która wtłacza do silnika nadmiarowe powietrze. Wałek turbiny i pompy przy maksymalnym obciążeniu wiruje z prędkością przekraczającą nawet 150 tysięcy obr./min. Dlatego w komorze spalania znajduje się więcej tlenu, można więc dostarczyć więcej paliwa, przez co silnik uzyskuje wyższą moc.
1. Użytkowanie samochodu z turbiną - Najważniejsze zasady - Kiedy włącza się turbina w benzynie
Użytkownik samochodu, który posiada taki element, jak turbosprężarka, musi pamiętać o tym, by po uruchomieniu silnika dać pompie około 30 sekund na rozprowadzenie oleju po całym układzie, ponieważ jeśli zwiększymy obroty silnika, zanim dotrze on do sprężarki, powstaną szkody. Podobnie kwestia tyczy się gaszenia silnika, jeżeli tuż przed zatrzymaniem się używaliśmy silnika na wysokich obrotach, turbinę trzeba schłodzić. Schłodzenie turbiny polega na pozostawieniu pracującego samochodu na biegu jałowym na około 2-3 minuty. Warto również co jakiś czas sprawdzić szczelność połączenia pomiędzy filtrem powietrza i turbosprężarką. Bardzo ważne jest regularne sprawdzanie poziomu oleju, a także jego wymiana na świeży, pamiętając o najlepszej jego jakości.
2. Jak jeździć autem z turbiną? - Jak jeździć z turbiną benzyna
Warto pamiętać o regularnej wymianie oleju silnikowego, ponieważ niewłaściwa lepkość zużytego już oleju może szybko zniszczyć wirnik turbosprężarki. Kolejna ważna zasada użytkowania turbiny brzmi: rozgrzej silnik - aby skutecznie go nasmarować, wymaga to rozgrzania oleju, dlatego po uruchomieniu jednostki należy pozwolić pompie pracować przez około 30 sekund, by mogła ona rozprowadzić środek smarujący po całym układzie. Równie ważne, jak rozgrzewanie silnika, jest jego schładzanie, dynamiczna lub długa podróż wytwarza dużo ciepła w turbosprężarce, dlatego pozostaw włączony silnik przez co najmniej 2-3 minuty po skończonej jeździe, aby schłodzić turbinę. Równie ważne jest sprawdzanie raz na jakiś czas szczelność połączenia pomiędzy turbiną a filtrem powietrza, oszczędzanie na filtrach nie jest wskazane.
3. Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie? - Jazda z uszkodzona turbina
Jednym z pierwszych symptomów uszkodzenia turbiny, które odczujemy, jest spadek mocy – wyczujemy wtedy, że samochód nie przyspiesza tak szybko, jak za czasów jej sprawności albo nie osiąga maksymalnej prędkości. Temu spadkowi mocy często towarzyszy zapalenie się kontrolki „Check Engine”, drgania i niepokojące odgłosy dochodzące spod maski.

Kolejnym łatwo zauważalnym objawem uszkodzenia turbosprężarki jest zwiększone zadymienie spalin, a po ich kolorze możemy wstępnie określić rodzaj ich usterki – zarówno niebieski, jak i czarny dym mogą wskazywać na awarię turbiny. Innym objawem mogącym wskazywać na uszkodzenie turbosprężarki jest zauważalny, zbyt wysoki ubytek oleju silnikowego.
Dodaj komentarz

Komentarze
Turbina w samochodzie zwykle włącza się, gdy wraz z włączeniem silnika. W przypadku nowoczesnych samochodów, napędzanie turbiny jest kontrolowane przez elektroniczny układ sterowania, który na podstawie sygnałów z czujników ciśnienia doładowania, temperatury i prędkości obrotowej, decyduje jak turbina ma pracować. W silnikach z turbodoładowaniem pracę turbiny odczujemy, gdy silnik przekroczy określoną prędkość obrotową, zwykle między 1500 a 2500 obr./min. Przy niższych obrotach, turbina pracuje, lecz bardzo wolno, przez co wiele osób błędnie myśli, że jest wyłączona. Jednakże, to jak turbina jest zintegrowana z silnikiem oraz jakie zastosowano rozwiązania zależy od producenta, modelu oraz rocznika pojazdu, więc konkretne dane mogą się różnić.