Kiedy turbo do regeneracji
Często otrzymujemy pytania od naszych Klientów, kiedy najlepiej oddać turbo do regeneracji. Ciężko jest określić dokładną ilość przejechanych kilometrów, po jakiej należy zregenerować turbinę. Dlaczego? Uzależnione jest to od tego, w jaki sposób właściciel pojazdu o nią dba. Brak regularnych przeglądów układu turbodoładowania, brak cyklicznej wymiany oleju silnikowego, jak i filtrów, a także brak regularnej kontroli poziomu oleju – to nieliczne zaniedbania właściciela pojazdu, które wpływają negatywnie na turbosprężarkę. Producenci zaprojektowali turbo w taki sposób, aby jego żywotność dorównywała żywotności silnika pojazdu. Niestety rzeczywistość bywa inna niż oczekiwania i może się zdarzyć, że już po około 40 tys. km należy zregenerować turbo. Prawidłowo użytkowana turbosprężarka powinna posłużyć na około 200 tys. kilometrów. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek objawów wskazujących na jej awarię, turbosprężarką powinna zostać poddana diagnostyce, a następnie procesowi naprawczo-regeneracyjnemu.
1. Dźwięk uszkodzonej turbiny – czyli objawy jej awarii
Objawy uszkodzonej turbiny 1.9 TDI podobnie, jak w przypadku 1.4 T-Jet, oprócz charakterystycznego dźwięku porównywalnego do gwizdu, piszczenia, a w skrajnych przypadkach przypominającego wyjącą karetkę, jest jedną, oznak jej awarii. Uszkodzona turbina – objawy swojej awarii informowała będzie także w postaci wzmożonego dymienia z układu wydechowego, zaburzonej pracy jednostki napędowej (szarpanie, duszenia się), spadek mocy pojazdu (praca w trybie awaryjnym), często również wyczuwalny jest zapach spalonego oleju.
Nie należy ignorować również wycieku oleju z turbosprężarki. Dlaczego olej kapie z turbiny? Przyczyn może być kilka, jedną z nich jest nieprawidłowe ciśnienie w korpusie turbo. Oczywiście wyciek może wystąpić zarówno od strony zimnej, jak i ciepłej, ale również i z obu stron jednocześnie.
Awaria turbosprężarki spowodowana może być również awarią innych podzespołów, takich jak np. wtryskiwacze. Zjawisko takie, jak lejące wtryski spowodować może, że do oleju, którego zadaniem jest smarowanie oraz chłodzenie turbosprężarki, przedostanie się paliwo, powodując w ten sposób rozrzedzenie oleju silnikowego, przez co straci on swoje właściwości, a następnie doprowadzi do zatarcia nie tylko turbo, ale również i jednostki napędowej.
W przypadku zaobserwowania któregokolwiek z objawów świadczących o awarii turbo, nie ma mowy o tym, aby decydować się na jazdę z uszkodzoną turbiną.
Jak sprawdzić, czy turbina jest sprawna - regeneracja turbin w Bosch Diesel Service Stalowa Wola
Przed przystąpieniem do procesu regeneracji turbosprężarka poddawana jest wstępnej weryfikacji, dzięki której można ocenić ogólny stan turbo. Trafiają do nas turbosprężarki, które już na tym etapie nie kwalifikują się do dalszych etapów regeneracji. Jeżeli natomiast ogólny stan turbo na to pozwala, to następnym krokiem jest dokładne czyszczenie turbiny. Jest ona rozbierana na części pierwsze i poddawana piaskowaniu, elementy uszkodzone wymieniane są na oryginalne części zamienne znanych producentów. Następnie turbo składane jest w całość. Ostatni etap to jego regulacja.
Od tego, w jaki sposób zostanie przeprowadzona regeneracja oraz regulacja turbosprężarki, zależy jej dalsza żywotność. Również ważne jest przygotowanie układu turbodoładowania pod montaż nowej turbiny. Nie wolno zapominać także o eliminacji problemu, który spowodował awarię turbosprężarki.
Dodaj komentarz

Komentarze
Turbo może wymagać regeneracji, jeśli zauważysz jakiekolwiek z następujących objawów:
Spadek mocy silnika: Zużyta lub uszkodzona turbina może prowadzić do spadku mocy silnika.
Długi czas reakcji na pedał przyspieszenia: Jeśli silnik reaguje z opóźnieniem na naciśnięcie pedału przyspieszenia, może to oznaczać, że turbina jest zablokowana lub nie działa prawidłowo.
Szumy i dźwięki z okolic turbosprężarki: Uszkodzenie lub zużycie turbosprężarki może powodować dźwięki, takie jak trzaskanie, dudnienie lub piszczenie, które słychać z okolic turbosprężarki.
Spadek wydajności silnika: Zużyta turbina może prowadzić do spadku wydajności silnika, ponieważ jest ona odpowiedzialna za dostarczanie dodatkowego powietrza do silnika.
Błąd komputera: Często komputer pokładowy wskazuje błąd dotyczący turbosprężarki lub jej działanie.
Wzrost temperatury silnika: Wzrost temperatury silnika może sugerować problemy z turbosprężarką.
Wzrost zużycia paliwa : Zużyta turbina może prowadzić do wzrostu zużycia paliwa.