Localizations image

Kiedy turbo do regeneracji

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.76

Często otrzymujemy pytania od naszych Klientów, kiedy najlepiej oddać turbo do regeneracji. Ciężko jest określić dokładną ilość przejechanych kilometrów, po jakiej należy zregenerować turbinę. Dlaczego? Uzależnione jest to od tego, w jaki sposób właściciel pojazdu o nią dba. Brak regularnych przeglądów układu turbodoładowania, brak cyklicznej wymiany oleju silnikowego, jak i filtrów, a także brak regularnej kontroli poziomu oleju – to nieliczne zaniedbania właściciela pojazdu, które wpływają negatywnie na turbosprężarkę. Producenci zaprojektowali turbo w taki sposób, aby jego żywotność dorównywała żywotności silnika pojazdu. Niestety rzeczywistość bywa inna niż oczekiwania i może się zdarzyć, że już po około 40 tys. km należy zregenerować turbo. Prawidłowo użytkowana turbosprężarka powinna posłużyć na około 200 tys. kilometrów. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek objawów wskazujących na jej awarię, turbosprężarką powinna zostać poddana diagnostyce, a następnie procesowi naprawczo-regeneracyjnemu.

1. Dźwięk uszkodzonej turbiny – czyli objawy jej awarii

Objawy uszkodzonej turbiny 1.9 TDI podobnie, jak w przypadku 1.4 T-Jet, oprócz charakterystycznego dźwięku porównywalnego do gwizdu, piszczenia, a w skrajnych przypadkach przypominającego wyjącą karetkę, jest jedną, oznak jej awarii. Uszkodzona turbina – objawy swojej awarii informowała będzie także w postaci wzmożonego dymienia z układu wydechowego, zaburzonej pracy jednostki napędowej (szarpanie, duszenia się), spadek mocy pojazdu (praca w trybie awaryjnym), często również wyczuwalny jest zapach spalonego oleju.

Nie należy ignorować również wycieku oleju z turbosprężarki. Dlaczego olej kapie z turbiny? Przyczyn może być kilka, jedną z nich jest nieprawidłowe ciśnienie w korpusie turbo. Oczywiście wyciek może wystąpić zarówno od strony zimnej, jak i ciepłej, ale również i z obu stron jednocześnie.

Awaria turbosprężarki spowodowana może być również awarią innych podzespołów, takich jak np. wtryskiwacze. Zjawisko takie, jak lejące wtryski spowodować może, że do oleju, którego zadaniem jest smarowanie oraz chłodzenie turbosprężarki, przedostanie się paliwo, powodując w ten sposób rozrzedzenie oleju silnikowego, przez co straci on swoje właściwości, a następnie doprowadzi do zatarcia nie tylko turbo, ale również i jednostki napędowej.

W przypadku zaobserwowania któregokolwiek z objawów świadczących o awarii turbo, nie ma mowy o tym, aby decydować się na jazdę z uszkodzoną turbiną.

Kiedy turbo do regeneracji
Kiedy turbo do regeneracji

Jak sprawdzić, czy turbina jest sprawna | Regeneracja turbin w Bosch Diesel Service Stalowa Wola

Przed przystąpieniem do procesu regeneracji turbosprężarka poddawana jest wstępnej weryfikacji, dzięki której można ocenić ogólny stan turbo. Trafiają do nas turbosprężarki, które już na tym etapie nie kwalifikują się do dalszych etapów regeneracji. Jeżeli natomiast ogólny stan turbo na to pozwala, to następnym krokiem jest dokładne czyszczenie turbiny. Jest ona rozbierana na części pierwsze i poddawana piaskowaniu, elementy uszkodzone wymieniane są na oryginalne części zamienne znanych producentów. Następnie turbo składane jest w całość. Ostatni etap to jego regulacja.

Od tego, w jaki sposób zostanie przeprowadzona regeneracja oraz regulacja turbosprężarki, zależy jej dalsza żywotność. Również ważne jest przygotowanie układu turbodoładowania pod montaż nowej turbiny. Nie wolno zapominać także o eliminacji problemu, który spowodował awarię turbosprężarki. 

Jak sprawdzić, czy turbina jest sprawna | Regeneracja turbin w Bosch Diesel Service Stalowa Wola
Jak sprawdzić, czy turbina jest sprawna | Regeneracja turbin w Bosch Diesel Service Stalowa Wola

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Intercooler zalany olejem 29 Grudzień 2020

Intercooler zalany olejem

Posiadasz intercooler zalany olejem? Jest to bezspornie objaw wadliwej turbosprężarki,...

Czy turbina chodzi na wolnych obrotach? 25 listopada 2020

Czy turbina chodzi na wolnych obrotach?

Czy turbina chodzi na wolnych obrotach, czy istnieje włącznik i wyłącznik turbodoładowania...

Turbina samochodowa – czyszczenie turbiny Garrett VNT 02 października 2018

Turbina samochodowa – czyszczenie turbiny Garrett VNT

1. Jak wygląda turbina samochodowa – budowa turbosprężarki – czyszczenie...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO