Localizations image

Jakie zadanie pełni gruszka turbiny?

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:

Zastanawiałeś się pewnie nie raz, do czego służy gruszka turbiny? Otóż jej zadaniem jest sterowaniem zmienną geometrią turbiny, działanie gruszki wspomagane jest przez zawór N75. Gruszka turbiny posiada cięgno potocznie zwane sztangą turbiny, która odpowiada za położenie łopatek zmiennej geometrii VNT. Brak ruchu sztangi, czy też jej skoki powodować będą zburzenie płynnej pracy pojazdu, ale także spowodować mogą poważną awarię turbo. Również uszkodzona tj. dziurawa gruszka turbiny będzie powodowała liczne problemy.

1. W jaki sposób sprawdzić prawidłowe działanie aktuatora - test gruszki turbiny

Można to skontrolować na dwa sposoby. Jednym z nich – domowy – to zastosowanie wężyka oraz strzykawki, które podłączone pod gruszkę po zassaniu powietrza wskażą ruchy sztangi. Jeżeli po zassaniu powietrza sztanga gruszki samodzielnie opada, oznacza to nieszczelność siłownika podciśnieniowego.

Kolejny sposób to podpięcie pojazdu do komputera diagnostycznego, dzięki niemu nie tylko sprawdzisz stan gruszki turbiny. Tester diagnostyczny umożliwia również odczytanie i skasowanie innych ewentualnych błędów zapisanych w pamięci sterownika pojazdu. Skasowanie błędów niestety nie spowoduje naprawienia usterek.

Jakie zadanie pełni gruszka turbiny?
Jakie zadanie pełni gruszka turbiny?

Źle ustawiona gruszka turbiny – brak kalibracji turbo

Kalibracja turbo jest przedostatnim etapem regeneracji – ostatni to docieranie turbosprężarki. Kalibracja polega na prawidłowym ustawieniu sztangi gruszki turbiny. Za bardzo skrócona sztanga powodować będzie występowanie zbyt wysokiego ciśnienia, natomiast za bardzo wydłużona sztanga turbiny będzie powodowała wcześniejsze otwieranie się zaworu upustowego, co powodować będzie wolniejsze ciśnienie doładowania.

Objawem nieprawidłowo ustawionej gruszki turbiny jest brak mocy pojazdy – poszerzone zjawisko turbodziury, gruszka turbiny objawy swojej wątpliwej pracy komunikować będzie problemem z podjazdem samochodu nawet pod niewielkie wzniesienie.

Turbodziura to nic innego, jak opóźniona reakcja pojazdu na wciśnięty pedał gazu, to właśnie zastosowanie w turbosprężarkach technologii VNT pozwoliło na zminimalizowanie turbodziury.

Źle ustawiona gruszka turbiny – brak kalibracji turbo
Źle ustawiona gruszka turbiny – brak kalibracji turbo

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Błąd czujnika doładowania 09 Grudzień 2020

Błąd czujnika doładowania

Związany z funkcjonowaniem turbosprężarki błąd czujnika doładowania stanowi...

Wiesz, jak sprawdzić czy turbina jest sprawna? 18 października 2021

Wiesz, jak sprawdzić czy turbina jest sprawna?

Pierwszy sposób można przeprowadzić samodzielnie polega on na oględzinach układu...

Turbosprężarka 766899-1 19 kwietnia 2021

Turbosprężarka 766899-1

Oferujemy regenerację lub sprzedaż już zregenerowanej turbosprężarki 766899-1...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO