Stosowanie złej jakości oleju może mieć negatywny wpływ na żywotność turbiny, skracając jej trwałość i prowadząc do kosztownych napraw. Olej silnikowy odgrywa bardzo ważną rolę w smarowaniu i chłodzeniu turbosprężarki, a jego niewłaściwa jakość lub zanieczyszczenie może prowadzić do zatarcia lub uszkodzenia elementów komponentu, co w efekcie może doprowadzić do jego całkowitej awarii. Warto wiedzieć, że turbosprężarka działa w ekstremalnych warunkach – osiąga bardzo wysokie prędkości obrotowe (nawet do 200 000 obr./min) oraz temperatury, które mogą sięgać 900°C. W takich warunkach olej odgrywa niezwykle ważną rolę, ponieważ nie tylko smaruje ruchome części turbiny, ale również pomaga w jej chłodzeniu. Zatem, stosowanie złej jakości oleju, który może zawierać zabrudzenia, nie spełnia prawidłowo swojej funkcji, co w konsekwencji może prowadzić do poważnych problemów.
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Czym grozi wyciek oleju z turbiny?
Wyciek oleju z turbiny to poważny problem, który może prowadzić do uszkodzenia zarówno samej turbosprężarki, jak i innych elementów silnika. Turbo jest smarowane olejem silnikowym, a jego wyciek może powodować utratę tej funkcji. Bez odpowiedniego smarowania, elementy turbiny, zwłaszcza łożyska, mogą ulec uszkodzeniu. W sytuacji braku oleju turbosprężarka może się znacznie szybciej zużyć, co często wiąże się z koniecznością jej wymiany. Dodatkowo wyciek oleju może prowadzić do zanieczyszczenia układu wydechowego. W najgorszym przypadku nadmiar cieczy dostający się do wydechu może prowadzić do niebezpiecznego wzrostu emisji spalin, co jest szkodliwe zarówno dla silnika, jak i dla środowiska.
Co szkodzi turbinie?
Poniżej przedstawiamy czynniki, które mogą uszkodzić turbinę:
1. Niewłaściwa eksploatacja pojazdu – zbyt szybkie przyspieszanie, nagłe zmiany prędkości obrotowej silnika czy częste jeżdżenie na bardzo wysokich obrotach mogą prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki.
2. Niedostateczna ilość oleju – niski poziom oleju w silniku nie tylko obniża jakość smarowania, ale również zwiększa ryzyko przegrzania turbiny.
3. Zanieczyszczenie układu dolotowego i wydechowego – osady, brud czy inne zabrudzenia, które dostają się do turbo z powietrzem lub spalinami, mogą prowadzić do jego uszkodzenia. Warto zadbać o odpowiednią filtrację powietrza i regularnie kontrolować stan filtrów.
4. Zbyt długa jazda na niskich obrotach – turbosprężarka, aby prawidłowo funkcjonować, potrzebuje odpowiednich prędkości obrotowych. Jazda na niskich obrotach przez dłuższy czas może sprawić, że turbo nie będzie w stanie pracować w optymalnych warunkach, co może prowadzić do awarii.
5. Nagłe wyłączanie silnika – po długotrwałej jeździe, kiedy turbina jest rozgrzana do wysokich temperatur, nagłe wyłączenie jednostki napędowej może spowodować przegrzanie podzespołu.
Jakie są objawy nieszczelnej turbiny?
Najczęstszym objawem nieszczelnej turbiny jest mniejsza moc silnika. Inny symptom to pojawienie się błędów w układzie doładowania, co może skutkować zapaleniem się kontrolki Check Engine. Nieszczelna turbosprężarka może także powodować dymienie z rury wydechowej – niebieski dym świadczy o wycieku oleju, a czarny dym o nadmiarze paliwa w silniku. Ponadto, może wystąpić wzrost zużycia paliwa z powodu obniżonej efektywności silnika, a także nietypowe dźwięki w okolicy maski samochodowej. W przypadku usterki silnik może zacząć pracować nierówno, co objawia się szarpaniem przy przyspieszaniu. Dodatkowo nieszczelność może prowadzić do ubytków oleju silnikowego.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze