Co to jest turbosprężarka?
Wśród pytań, z którymi spotykają się warsztaty samochodowe, pojawiają się, prócz tych merytorycznie ciekawych lub nieposiadających jednoznacznej odpowiedzi, również pytania stawiające w stan zakłopotania nawet najbardziej wyrozumiałych mechaników. Do takich należą: a jaka różnica czy benzyna, czy olej, czym różni się olej napędowy od silnikowego oraz jaka różnica jest między turbiną a turbosprężarką. Jednak wychodząc z założenia, że nie ma nieodpowiednich pytań, są tylko ludzie, którzy nie potrafią tłumaczyć, spróbujmy pomóc całej rzeszy początkujących turbo doładowanych i wyjaśnijmy. Co różni turbinę i turbosprężarkę samochodową?
Jaka jest różnica między turbiną a turbosprężarką?
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Dlaczego MY
30 letnie doświadczenie w regeneracji podzespołów samochodowych!
- Najnowocześniejsza pracownia regeneracji turbosprężarek w Polsce
- Autoryzacje Bosch Diesel Service i Melett – gwarancja najwyższej jakości
- Protokół z wyważenia wysokoobrotowego z wyważarki niemieckiej firmy Schenck – światowego lidera w dziedzinie wyważania i doważania turbosprężarek
- Protokół z ustawienia zmiennej geometrii z urządzenia Turbo Test PRO firmy CIMAT
- Stały kontakt z Klientem w sprawie kosztów i przebiegu naprawy
Po regeneracji wykonujemy szereg specjalistycznych badań m.in.
Kalibracja dynamiczna zmiennej geometrii zgodnie z przepływem powietrza – kalibracja przepływu minimalnego, średniego i maksymalnego
- Test wydajności wycieku oleju z turbosprężarki
- Nastawniki REA z Hella, testy i przeprogramowanie Siemensa
- Test siłownika pneumatycznego i próżniowego
- Test czujnika położenia potencjometru zmiennej geometrii
- Test doładowania turbosprężarki oraz test wirowania
- Pomiar prędkości obrotowej turbosprężarki
- Test strat powietrza w turbosprężarce
Regenerujemy turbosprężarki wszystkich czołowych producentów: Garrett, KKK / BorgWarner, Schwitzer, Holset, IHI, Mitsubishi
- Przyjmujemy zlecenia wysyłkowe
- Prowadzimy sprzedaż w Polsce i zagranicą
- Podzespoły odbieramy / wysyłamy codziennie naszym kurierem
- Zapewniamy najlepsze ceny w Polsce i szybki czas realizacji zamówienia!
Budowa turbosprężarki
Aby zrozumieć w pełni różnicę, należy wpierw wyjaśnić, jak zbudowana jest turbosprężarka. Budowa w zasadzie jest prosta. Składa się ona z dwóch głównych części – zimnej i ciepłej. Zimna część to sprężarka, jej zadaniem jest sprężanie powietrza za pomocą talerza kompresji. Jest on osadzony na wałku, zwanym rdzeniem albo CHRA (czyli Central Rotatin Housing Assembly), napędzany jest natomiast energią spalin z części ciepłej. Część zimna nosi swoją nazwę ze względu na znacznie niższą temperaturę, niż ta, która panuje w części ciepłej, a wynosi około 100 stopni Celsjusza. Sprężarka tłoczy powietrze atmosferyczne, a przyczyna, dla której temperatura sięga punktu wrzenia wody, spowodowane jest oporami powietrza i bliskością części ciepłej, gdzie temperatura przekracza 700, 800 a czasem nawet 900 stopni. Mimo dość dobrej izolacji obu części dyfuzja cieplna ma miejsce, jest to nieuniknione, szczególnie przez wirujący rdzeń i część zimna niestety również grzeje się, co jest wysoce niepożądane, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że powietrze z części zimnej tłoczone jest do silnika. Aby uniknąć efektów ubocznych, jakie wywołałoby tłoczenie rozgrzanego powietrza do silnika, stosuje się wymiennik ciepła pomiędzy sprężarką a silnikiem – chłodnicę zwaną intercoolerem. Jej najważniejszym zadaniem jest schłodzenie powietrza sprężanego przez pracę talerza kompresji Przejdźmy do części ciepłej. Część ciepła turbosprężarki to właśnie turbina. Jej zadaniem jest napędzanie talerza kompresji w sprężarce, a pracuje dzięki sile przelotowej gazów spalinowych. Wpadające na wirnik turbiny gazy spalinowe niejednokrotnie temperaturą przekraczają 900 stopni i podobnych pułapów sięga temperatura pracy turbiny, zwłaszcza przy forsownej jeździe. Prędkość obrotowa turbiny to nawet 200 tysięcy obrotów na minutę, jakie może osiągnąć turbosprężarka. Obroty wirnika w przypadku pełnego obciążenia przekraczają prędkość kręcących się w silnikach odrzutowych wirników nawet 20-krotnie. Aby uniknąć jej zniszczenia, podczas takiego wyżarzania w materiałach stosowanych w jej budowie, możemy wyróżnić nikiel i chrom. Ich zawartość przekracza znacznie zawartość żelaza i wynosi ponad 50 procent. Sprawia to, że wirnik turbiny rzeczywiście jest bardzo odporny na wysoką temperaturę i bardzo lekki, lecz niestety jednocześnie bardzo kruchy. Z tego też powodu często dochodzi do usterek w tym podzespole i jest on uważany za podatny na uszkodzenia, więc za podzespół zawodny. Tak wygląda dla urządzenia, jakim jest turbosprężarka, zasada działania podzespołu.
Regeneracja turbiny
Dobrą wiadomością dla wszystkich, którym udało się uszkodzić turbinę (a nie należy to do najtrudniejszych zadań), że turbina w samochodzie diesel zwłaszcza (ponieważ jest niemal niezbędna do utrzymania dopuszczonej do obrotu emisji spalin) poddaje się regeneracji. Specjalistyczne pracownie regeneracji turbosprężarek podejmują się podobnych zadań codziennie, więc zablokowana turbosprężarka ze zmienną geometrią, zatarte łożysko ślizgowe rdzenia, wyłamane łopatki turbiny, rozerwany talerz kompresji, uszkodzona gruszka czy porysowany korpus to zadanie, z którym profesjonaliści powinni sobie poradzić. Oczywiście wątpliwości co do jakości podobnego procesu są uzasadnione. Nie brakuje warsztatów, które przeprowadzają swoje usługi na nieprofesjonalnym sprzęcie, wykorzystując nieoryginalne chińskie zamienniki i nie udzielając gwarancji na wykonaną przez siebie naprawę. Profesjonalnie zregenerowana turbosprężarka powinna być objęta gwarancją identyczną z tą, jaka obejmuje nowe – doskonałym przykładem są fabrycznie regenerowane przez Garretta turbosprężarki GOR (Garrett Originaly Remanufactured). Korzystanie z takich usług to zupełnie niepotrzebne ryzyko, którego można uniknąć, wybierając autoryzowane serwisy.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Turbina i turbosprężarka są połączone i działają razem, ale są to dwa różne elementy. Turbina jest częścią turbosprężarki, która jest napędzana przez spaliny wytwarzane przez silnik. Składa się z kanałów, w których przepływają spaliny, a także z rotorów, które się obracają. Obrotowa turbina jest odpowiedzialna za napędzanie sprężarki. Sprężarka jest drugim elementem turbosprężarki, która jest napędzana przez obrotową turbinę. Sprężarka składa się z rotorów i komory kompresji. Sprężarka kompresuje powietrze, które jest dostarczane do silnika, co pozwala na wykorzystanie więcej paliwa i zwiększenie mocy silnika. W skrócie, turbina jest napędzana przez spaliny, które napędzają sprężarkę, która kompresuje powietrze. Obie te części działają razem jako turbosprężarka.
Czy można turbosprezarke od dizla zamontować w silniku benzynowym? Czy materiały są inne i się rozpadnie
Gdyby nie wy, dalej myślałabym, że turbina i turbosprężarka to to samo.
Turbosprężarka nie równa się turbina, amen
Różnice turbiny i turbosprężarki opisane tak, że nie mam już żadnych wątpliwości
Czyli miałam rację, że turbo składa się z dwóch części, o nikt mi nie wierzył :)