Po awarii turbiny kierowcy zazwyczaj zauważają spadek mocy silnika oraz pogorszenie ogólnej wydajności pojazdu. Wiele osób doświadcza wyraźnej utraty przyspieszenia, szczególnie przy wyższych prędkościach obrotowych silnika. Może pojawić się również dziwny dźwięk, jak "świszczenie", który jest wynikiem uszkodzenia wirnika turbosprężarki. W niektórych przypadkach na desce rozdzielczej zapali się kontrolka silnika (check engine), a także może wystąpić nadmierne dymienie z rury wydechowej, szczególnie na niebieski lub czarny kolor, co wskazuje na wycieki oleju lub problemy z silnikiem. Ponadto, zauważalny może być wyciek oleju, który pojawi się wokół turbosprężarki lub w okolicy układu wydechowego.
Czym grozi jazda z uszkodzoną turbiną?
Jazda z uszkodzoną turbosprężarką może prowadzić do poważniejszych problemów z silnikiem. W wyniku awarii turbiny może dojść do dalszego uszkodzenia samego silnika, na przykład poprzez dostanie się zanieczyszczeń lub oleju do układu wydechowego lub cylindrów silnika. Może to spowodować zatarcie silnika, uszkodzenie układu wydechowego lub awarię innych komponentów silnika, takich jak intercooler czy wtryskiwacze. W najgorszym przypadku może to skutkować całkowitym zniszczeniem silnika i bardzo kosztowną naprawą. Dodatkowo, kontynuowanie jazdy z uszkodzoną turbosprężarką może prowadzić do dalszych uszkodzeń w układzie dolotowym, wydechowym oraz w innych częściach układu doładowania.
Jak jechać z zepsutą turbiną?
Jeśli turbosprężarka uległa uszkodzeniu, najlepiej unikać dalszej jazdy z uszkodzoną turbiną, aby nie pogorszyć stanu pojazdu. Jeśli nie masz innej możliwości, możesz kontynuować jazdę, jednak należy pamiętać o kilku zasadach, aby zminimalizować ryzyko poważniejszych uszkodzeń:
- Staraj się unikać przyspieszania i dużych obciążeń silnika, szczególnie na wysokich obrotach.
- Staraj się utrzymywać prędkość na poziomie, który nie wymaga dużej mocy silnika.
- Unikaj jazdy na wysokich prędkościach, szczególnie na autostradach i drogach ekspresowych.
- Jeśli pojazd zaczyna wykazywać objawy przegrzewania się, takie jak dymienie lub nadmierny wzrost temperatury silnika, zatrzymaj się jak najszybciej i sprawdź stan auta.
Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest jak najszybsza wizyta w warsztacie i diagnoza usterki.
Czy istnieją silniki Diesla bez turbodoładowania?
Tak, istnieją silniki Diesla bez turbodoładowania, choć są one obecnie mniej popularne niż te z turbosprężarką. W przeszłości silniki Diesla bez turbosprężarki były bardziej powszechne, ale w miarę rozwoju technologii i rosnących wymagań dotyczących mocy, momentu obrotowego i efektywności paliwowej, turbodoładowanie stało się standardem. Silniki Diesla bez turbiny oferują mniej mocy i momentu obrotowego, co sprawia, że są mniej wydajne w porównaniu do nowoczesnych jednostek z doładowaniem. Jednak wciąż można spotkać takie silniki w starszych pojazdach lub w niektórych tańszych modelach samochodów. Tego rodzaju silniki są prostsze konstrukcyjnie i mogą być mniej skomplikowane w naprawach, ale nie oferują takich osiągów i oszczędności paliwa jak nowoczesne silniki z turbodoładowaniem.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze