blog

Jakie są obroty turbosprężarki?

6 czerwca 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
regeneracja turbosprezarki

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Obroty turbosprężarki mogą osiągnąć nawet 250 tys./min. Aby uświadomić sobie, jak wielka jest to wartość, wystarczy wspomnieć, że przeciętny silnik Diesla nie jest w stanie osiągnąć 8 tysięcy. Przy takich ogromnych wartościach i podczas wytwarzania ciśnienia powstaje bardzo dużo ciepła. Właśnie jego odpowiednie odprowadzenie, wraz z właściwym smarowaniem, są podstawowymi warunkami, których spełnienie gwarantuje długą pracę turbosprężarki. Urządzenie turbo jest precyzyjnym urządzaniem, którego wirnik jest napędzany za pomocą spalin wydobywających się z silnika.

Turbosprężarka – budowa, materiały, warunki pracy - Turbosprężarka

Budowa turbosprężarki jest całkiem prosta, składa się ona z tzw.: części gorącej, części chłodnej i rdzenia. Część gorąca, inaczej turbina, jest zasilana przez spaliny, z kolei część chłodna to sprężarka, która wchodzi w skład układu dolotowego jednostki napędowej. Urządzenie turbo produkuje się z takich materiałów, jak: „Niresist” – wykorzystywany na kadłuby turbin, stopy aluminium – do budowy kadłubów sprężarek, a także „Inconel” lub tytan – wirniki turbin. Wszystkie materiały, które stosuje się do budowy wirników turbin, charakteryzują się wysoką żaroodpornością. Współczesne urządzenia turbo mają bardzo ciężkie warunki pracy – bardzo wysokie prędkości obrotowe, które przewyższają nawet 200 tysięcy obr./min, a także wysokie temperatury spalin.

1. Turbosprężarka - działanie, wady i zalety - Przy jakich obrotach załącza się turbina w dieslu

Turbosprężarka jest urządzeniem wykorzystującym spaliny, które z kolei napędzają elementy sprężające powietrze i wlatujące do silnika. Dzięki temu urządzeniu silnik uzyskuje większą moc, a co za tym idzie, lepszą elastyczność. Do zalet turbiny możemy zaliczyć: większą sprawność silnika – dzieje się tak w wyniku zwiększenia jego mocy, przy równoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa; turbina nie obciąża jednostki napędowej, ponieważ jest napędzana przez energię spalin; obniża znacznie emisję szkodliwych związków chemicznych pochodzących ze spalin do atmosfery – przez co są bardziej przyjazne dla środowiska. Z kolei do wad zaliczymy: wysoką cenę zakupu i naprawy turbosprężarki, a także fakt, że brak odpowiedniej eksploatacji może powodować uszkodzenia. Urządzenie turbo rozpoczyna swoją pracę od momentu uruchomienia silnika, jednakże jego praca jest odczuwalna w granicach 2500-3000 obr./min.

Turbosprężarka - działanie, wady i zalety

2. Turbosprężarka - jak działa i jak się z nią obchodzić? - Ile mocy daje turbosprężarka

W skład urządzenia turbo wchodzą dwie kluczowe części – turbina i sprężarka, które zamontowane są na jednej osi. Gazdy wylotowe, które skierowane są na turbinę, napędzają wirnik sprężarki, która wtłacza do cylindra większą ilość powietrza, co z kolei przekłada się na wzrost mocy silnika. Aby prawidłowo obchodzić się z silnikiem wyposażonym w turbosprężarkę, powinniśmy pamiętać, aby używać olejów tylko najwyższej jakości. Bardzo ważne jest to, aby po uruchomieniu silnika odczekać około 30 sekund, pozostawiając go na biegu jałowym, żeby olej silnikowy dotarł w każdy zakątek instalacji. Należy także często i regularnie sprawdzać poziom i stan oleju, ponieważ zanieczyszczenia w nim zawarte lub jego niski poziom mogą doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń turbiny, a nawet silnika. Urządzenie turbo może podnieść moc samochodu nawet o 40%.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Robert
2023-01-10 15:03:49
Obroty turbosprężarki w samochodzie zależą od wielu czynników, takich jak prędkość jazdy, nacisk na pedał gazu i obciążenie silnika. Zazwyczaj obroty turbosprężarki zaczynają się od około 20 000 obrotów na minutę (RPM) i mogą sięgać nawet do 150 000 RPM. W nowszych samochodach z układami zarządzania silnikiem, turbosprężarka jest kontrolowana elektronicznie, co oznacza, że obroty turbosprężarki są automatycznie dostosowywane przez komputer samochodu, aby zapewnić optymalną wydajność silnika i oszczędność paliwa. Obroty turbosprężarki są ważnym wskaźnikiem działania układu turbo. Zbyt niskie obroty oznaczają, że turbosprężarka może być zablokowana lub zanieczyszczona, co oznacza, że silnik może pracować z niższą mocą. Natomiast zbyt wysokie obroty mogą oznaczać uszkodzenie turbosprężarki lub innych części układu turbo. Dlatego ważne jest, aby regularnie kontrolować i serwisować turbosprężarkę, aby zapewnić prawidłową pracę silnika.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60