Istnieje takie przekonanie, że turbina po regeneracji nie będzie już w stanie wytrzymać tak długo, jak nowa. Jeśli regeneracja jest przeprowadzona prawidłowo, turbina powinna działać równie długo jak nowa, pod warunkiem odpowiedniej eksploatacji. Kolejnym mitem, a właściwie mylnym rozumowaniem jest to, że po regeneracji turbosprężarki auto będzie działać, jak nowe – zwykle dodatkowo trzeba wykonać kilka innych napraw i wymian, bez tego turbosprężarka nie będzie działać zbyt długo.
Co jest potrzebne do regeneracji turbosprężarek?
Do regeneracji turbosprężarki potrzebny jest szereg specjalistycznych narzędzi oraz części zamiennych. Podstawą jest demontaż turbiny, co wymaga precyzyjnego sprzętu, który pozwala na bezpieczne i skuteczne rozmontowanie turbosprężarki bez jej uszkodzenia. Następnie turbinę należy dokładnie wyczyścić – do tego celu używa się specjalnych maszyn czyszczących oraz chemikaliów, które usuwają nagar i zanieczyszczenia. Kolejnym krokiem jest wymiana zużytych elementów, takich jak łożyska, uszczelki, wirnik, kompresor czy turbina. Wymiana tych części jest kluczowa dla przywrócenia prawidłowego funkcjonowania. Po złożeniu turbosprężarki przeprowadza się testy, takie jak wyważanie wirnika, aby upewnić się, że działa ona płynnie i nie generuje nadmiernych wibracji. W procesie regeneracji kluczowe są także odpowiednie narzędzia do precyzyjnego montażu i ustawienia wszystkich komponentów w odpowiednich tolerancjach.
Ile przejedzie turbina po regeneracji?
Po prawidłowej regeneracji turbina powinna wytrzymać od 150 000 do 250 000 kilometrów, zależnie od jakości regeneracji, użytych części i sposobu eksploatacji pojazdu. Jeśli regeneracja została wykonana przez profesjonalistów i użyto wysokiej jakości komponentów, turbina po regeneracji może działać równie długo, jak nowa. Oczywiście trwałość turbiny po regeneracji będzie zależała także od tego, jak dba się o silnik i turbinę. Regularna wymiana oleju, dbałość o układ dolotowy i wydechowy oraz unikanie przegrzewania silnika mogą znacząco wpłynąć na długowieczność regenerowanej turbiny.
Czego nie lubi turbina?
Turbina nie lubi przede wszystkim przegrzewania, ponieważ jej elementy, zwłaszcza wirnik i łożyska, mogą ulec uszkodzeniu w wyniku nadmiernej temperatury. Ważne jest, aby po intensywnej jeździe lub długich trasach nie wyłączać silnika od razu, ponieważ gwałtowne chłodzenie może spowodować uszkodzenia. Turbina nie lubi także zanieczyszczonego oleju – brudny lub zbyt gęsty olej może prowadzić do zatarcia łożysk i innych uszkodzeń mechanicznych. Kolejnym wrogiem turbiny jest niewłaściwy poziom oleju, zarówno za niski, jak i zbyt wysoki, ponieważ oba te stany mogą wpłynąć na jej prawidłowe smarowanie i działanie. Turbina nie toleruje również uszkodzonego układu dolotowego, który może prowadzić do zasysania zanieczyszczeń, ani nadmiernych wibracji, które mogą wystąpić, gdy wirnik nie jest odpowiednio wyważony. Ważne jest także, aby unikać gwałtownych przyspieszeń i nie przeciążać silnika, co może wpłynąć na wydajność i trwałość turbiny.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze