Turbina, czyli turbosprężarka jest elementem, który znacząco zwiększa moc i wydajność jednostki napędowej. Niestety, z powodu skomplikowanej konstrukcji i pracy w ekstremalnych warunkach, turbiny są podatne na różnorodne uszkodzenia.
1. Niedostateczne smarowanie
Niedostateczne smarowanie jest jedną z głównych przyczyn uszkodzeń turbin. Olej silnikowy jest nieodzowny dla chłodzenia i smarowania łożysk turbiny. Jeśli dostarczanie oleju jest niewystarczające lub olej jest niskiej jakości, łożyska mogą ulec przegrzaniu i zużyciu.
• Niski poziom oleju: Brak regularnej kontroli poziomu oleju może prowadzić do jego niedoboru.
• Zanieczyszczenia w oleju: Brak regularnych wymian oleju i filtrów może spowodować nagromadzenie zanieczyszczeń, które uszkadzają delikatne łożyska turbiny.
• Problemy z pompą oleju: Awaria pompy oleju może ograniczyć przepływ oleju do turbiny.
2. Przegrzanie
Przegrzanie turbiny jest wynikiem nadmiernej temperatury spalin i braku odpowiedniego chłodzenia. Może to prowadzić do deformacji elementów turbiny, pęknięć i awarii łożysk.
• Ciągła praca na wysokich obrotach, zwłaszcza w warunkach dużego obciążenia, może prowadzić do przegrzania.
• Nieprawidłowa mieszanka paliwowo-powietrzna: Zbyt bogata mieszanka (za dużo paliwa) prowadzi do wyższych temperatur spalin.
• Problemy z układem chłodzenia: Awaria chłodnicy, pompy wody lub innych elementów układu chłodzenia może prowadzić do przegrzania całego silnika, w tym turbiny.
3. Zanieczyszczenia:
• Wlot powietrza: Zanieczyszczenia wlotu powietrza, takie jak kurz, piasek czy liście, mogą dostać się do turbiny i spowodować uszkodzenie łopatek wirnika.
• Układ wydechowy: Nagromadzenie się sadzy i innych zanieczyszczeń w układzie wydechowym może doprowadzić do wzrostu temperatury spalin i uszkodzenia turbiny.
• Ciała obce: W przypadku dostania się do turbiny ciał obcych, takich jak śruby, gwoździe czy kawałki plastiku, może dojść do jej natychmiastowego uszkodzeni
Po czym poznać że turbina puszcza olej?
Przede wszystkim, zauważalny jest nadmierny dym wydobywający się z układu wydechowego, zwykle niebieskawy lub biały, co wskazuje na spalanie oleju. Kolejnym symptomem jest zwiększone zużycie oleju silnikowego, co można zaobserwować poprzez częste konieczności jego dolewania. Na turbinie lub w jej okolicach mogą pojawić się wycieki oleju, a także osady olejowe w rurach dolotowych i na intercoolerze.
Jak długo powinno się studzić turbinę?
Studzenie turbiny po intensywnej jeździe jest kluczowe dla jej długowieczności. Zaleca się pozostawić silnik na biegu jałowym przez około 1-2 minuty przed jego wyłączeniem. Pozwala to olejowi krążyć i skutecznie schłodzić turbinę, zapobiegając uszkodzeniom spowodowanym przez wysokie temperatury. Ignorowanie tego procesu może prowadzić do przegrzania i szybszego zużycia elementów turbiny.
Jak długo wytrzymuje regenerowana turbina?
Regenerowana turbina może wytrzymać od 50 000 do 100 000 kilometrów, zależnie od jakości przeprowadzonej regeneracji oraz warunków eksploatacji pojazdu. Kluczowe znaczenie ma tu jakość użytych części zamiennych oraz precyzja, z jaką została przeprowadzona regeneracja. Regularna obsługa serwisowa pojazdu, w tym wymiana oleju i filtrów, również wpływa na żywotność regenerowanej turbiny.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze