Aby przedłużyć żywotność turbosprężarki, należy stosować się do poniżej przedstawionych zasad:
1. Prawidłowy sposób gaszenia silnika – po zakończeniu intensywnej jazdy, szczególnie na długich trasach, zalecamy odczekać około 60 sekund na biegu jałowym, przed wyłączeniem jednostki napędowej. Pozwoli to turbinie na stopniowe obniżenie temperatury. Zbyt szybkie zatrzymanie silnika po takiej jeździe może spowodować przegrzanie turbosprężarki, co w dłuższym czasie prowadzi do jej uszkodzenia.
2. Utrzymanie odpowiedniego poziomu oleju – niedobór oleju silnikowego lub stosowanie niskiej jakości płynów, może doprowadzić do zatarcia wirnika turbosprężarki. Ważne jest regularne sprawdzanie poziomu cieczy oraz wymiana zgodnie z zaleceniami producenta.
3. Unikanie nagłych zmian obrotów silnika – przyspieszanie i gwałtowne hamowanie może powodować wahania temperatury w turbo, co negatywnie wpływa na jego żywotność.
4. Regularna wymiana filtrów – zanieczyszczone filtry mogą powodować przepływ brudnego powietrza lub oleju do turbosprężarki, co prowadzi do jej szybszego zużycia.
5. Używanie odpowiedniego paliwa – niskiej jakości olej napędowy, zanieczyszczony lub o niewłaściwej specyfikacji, może negatywnie wpłynąć na działanie komponentu. Warto tankować tylko na sprawdzonych stacjach paliw.
6. Systematyczne serwisowanie – zaleca się regularne przeglądy w serwisie w celu kontrolowania stanu turbosprężarki i wczesnego wykrywania ewentualnych usterek. Takie podejście może pomóc zminimalizować koszty naprawy w razie awarii.
Ile wytrzymuje turbosprężarka?
Turbosprężarka może wytrzymać około 200 tysięcy kilometrów. Żywotność turbiny zależy od wielu czynników, takich jak sposób eksploatacji, regularność serwisowania, styl jazdy oraz jakość stosowanego paliwa i oleju. W idealnych warunkach turbosprężarka może wytrzymać nawet maksymalny okres eksploatacyjny. W rzeczywistości jednak, przy niewłaściwym użytkowaniu, trwałość turbo może być znacznie mniejsza. Należy pamiętać, że turbosprężarka jest narażona na ekstremalne temperatury i prędkości obrotowe, co sprawia, że jej uszkodzenie może nastąpić szybko, zwłaszcza w przypadku zaniedbań w kwestii konserwacji.
Od czego psuje się turbo?

Turbosprężarka może ulec uszkodzeniu z kilku powodów:
1. Niewystarczający przepływ oleju – niedobór oleju może prowadzić do zatarcia łożysk turbosprężarki.
2. Zanieczyszczenie powietrza – brudne filtry powietrza lub dostanie się ciał obcych do turbo, może prowadzić do jego uszkodzenia.
3. Zbyt wysoka temperatura – nagłe wyłączenie silnika po intensywnej jeździe może prowadzić do przegrzania turbosprężarki.
4. Niewłaściwa eksploatacja – zbyt agresywna jazda z nieodpowiednim obciążeniem silnika może prowadzić do awarii.
Czy przez turbo może brać olej?
Tak, turbosprężarka może brać olej, jeśli nie działa prawidłowo. W przypadku problemów z łożyskami lub uszczelnieniami, olej może przedostać się do układu wydechowego, co objawia się niebieskim dymem z rury wydechowej. Jeśli zauważysz ten objaw, może to być sygnał, że turbosprężarka ma problemy z uszczelnieniem i konieczna będzie jej naprawa lub wymiana. Zalecamy nie ignorować awarii turbo, aby nie doprowadzić do eskalacji uszkodzeń.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze