Turbosprężarka w dieslu to urządzenie, które wykorzystuje energię spalin do sprężania powietrza dolotowego do silnika. Dzięki temu silnik może dostarczać więcej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa. Więc jak dokładnie działa turbina w dieslu? Turbosprężarka składa się z dwóch części- wirnika turbiny i wirnika sprężarki, które są zamontowane na wspólnym wale. Wirnik turbiny napędza wirnik sprężarki za pomocą strumienia wydobywających się spalin z cylindrów silnika. W wyniku obrotu wirnika sprężarki, powietrze jest sprężane, a następnie doprowadzane do silnika, gdzie miesza się z paliwem i spala.
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Jakie są objawy uszkodzonej turbiny?
Najczęściej pojawiające się objawy uszkodzonej turbiny to:
• Spadek mocy silnika- turbosprężarka odpowiada za doładowanie silnika, czyli zwiększenie jego mocy i momentu obrotowego. Jeśli turbina nie dostarcza odpowiedniej ilości sprężonego powietrza do cylindrów, silnik może pracować z mniejszą mocą i momentem obrotowym.
• Dymienia z rury wydechowej. Uszkodzona turbina może powodować wycieki oleju do układu wydechowego. Olej ten spala się i wydobywa się z rury wydechowej w postaci czarnego dymu.
• Widoczny ubytek oleju silnikowego- uszkodzona turbina może powodować wycieki oleju, które mogą być szkodliwe zarówno dla samej turbosprężarki, jak i również dla silnika.
• Uszkodzona turbosprężarka może wywoływać wibracje w silniku lub nieprawidłowości, takie jak niestabilne obroty, trudności w przyśpieszaniu lub szarpanie podczas jazdy.
Uszkodzona turbina może doprowadzić do poważnych usterek silnika, dlatego, jeśli któreś z objawów są zauważalne, powinno się jak najszybciej skonsultować z mechanikiem w celu dokładnego sprawdzenia komponentu.
Jakie dźwięki wydaje uszkodzona turbina?
Najczęstsze dźwięki, jakie wydaje uszkodzona turbina to:
• Głośny gwizd- szczególnie słyszalny podczas przyśpieszania lub podczas jazdy na wyższych obrotach. Ten dźwięk często jest związany z wyciekiem powietrza lub problemami z uszczelnieniem turbosprężarki.
• Piski lub huczenia- słyszalne szczególnie przy dużym obciążeniu silnika. Te dźwięki mogą być wynikiem uszkodzenia wirnika turbiny, łożysk lub innych wewnętrznych elementów.
• Syczenie- Syczenie może być spowodowane uszkodzeniem uszczelki lub pęknięciem w przewodach układu doładowania.
• Klekotanie- ten rodzaj dźwięku może wskazywać na luzy wewnętrzne.
Jak gasić Diesla z turbiną?
Powinno się odczekać ok 1-2 minuty na biegu jałowym, zanim silnik zostanie wyłączony, dzięki temu wirnik turbiny ma możliwość spokojnego zredukowania swoich obrotów do zera.
W przypadku krótkiej jazdy, np. po mieście, wystarczy odczekać około 30 sekund.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze