Uszkodzona turbina może wydawać charakterystyczne dźwięki, które powinny zwrócić uwagę każdego kierowcy, takie jak gwizdy, syczenie, piszczenie czy świstanie. Awaria turbosprężarki objawia się niepokojącym hałasem w okolicy maski samochodowej, który zazwyczaj słyszalne są przy przyspieszaniu lub przy wyższych obrotach silnika. Jeśli usłyszysz którykolwiek z wymienionych powyżej dźwięków wskazujących na uszkodzoną turbinę, nie czekaj z wizytą w specjalistycznym serwisie. Zepsuta turbosprężarka może prowadzić do poważnych usterek silnika, a naprawa może wiązać się z wysokimi kosztami.
Warto wiedzieć, że oprócz niepokojących dźwięków, podczas awarii, mogą również występować inne objawy, takie jak spadek mocy, dymienie z rury wydechowej lub wzrost zużycia paliwa.
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Po czym poznać, że turbina jest do wymiany?
Zanim zdecydujemy się na wymianę turbosprężarki, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych objawów, które wskazują na jej uszkodzenie. Jednym z głównych symptomów informujących nas, że turbina wymaga uwagi, jest zwiększenie dymienia z rury wydechowej – biały lub niebieski dym może oznaczać, że olej silnikowy dostaje się do komory spalania przez uszkodzony komponent. Kolejnym sygnałem może być spadek mocy silnika lub opóźniona reakcja na przyspieszanie, co sugeruje, że turbo przestało działać efektywnie. Należy sprawdzić, czy nie występuje nieprawidłowy luz na wałku turbosprężarki, co można wykryć przy pomocy diagnostyki lub podczas mechanicznych oględzin. Warto również zwrócić uwagę na niepokojące dźwięki, o których wspomniano wcześniej – gwizdy, syczenie czy metaliczne brzęczenie to klasyczne oznaki problemów z turbosprężarką.
Jak powinna brzmieć turbosprężarka?
Prawidłowo działająca turbosprężarka jest stosunkowo cicha, a jej dźwięk nie powinien być niepokojący. Zazwyczaj wydaje ona niski, nieco szumiący dźwięk przy wyższych obrotach silnika, gdy zaczyna wchodzić w tryb pracy. Jest to normalny odgłos związany z szybko obracającymi się wirnikami, który nie powinien być nieprzyjemny ani niepokojący. W przypadku, gdy turbosprężarka wydaje głośny gwizd, stukanie lub inne nietypowe hałasy, jest to oznaka problemu, który wymaga diagnozy.
Ile można jeździć na zepsutej turbinie?
Chociaż teoretycznie możliwe jest poruszanie się samochodem z uszkodzoną turbosprężarką, jest to absolutnie niezalecane. Jeżdżenie z zepsutą turbiną może prowadzić do poważniejszych usterek silnika lub innych elementów układu napędowego. Kontynuowanie jazdy w takiej sytuacji zwiększa ryzyko awarii jednostki napędowej, ponieważ uszkodzona turbina może prowadzić do niewłaściwego dawkowania powietrza lub oleju, co wpływa na jakość spalania i sprawność silnika. Dodatkowo w dłuższej perspektywie, jeżdżenie z niesprawną turbosprężarką może prowadzić do kosztownych napraw, takich jak wymiana całego silnika lub innych podzespołów.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze