Turbosprężarka, będąca istotnym elementem wielu współczesnych silników, w tym silników Diesla, generuje różnorodne dźwięki, które mogą dostarczyć cennych informacji na temat jej stanu i działania.
- Gwizdanie:
Gwizdanie turbosprężarki jest jednym z najbardziej charakterystycznych dźwięków, które można usłyszeć zwłaszcza podczas przyspieszania. Gwizd ten powstaje, gdy powietrze jest zasysane przez wirnik turbosprężarki i sprężane, co tworzy specyficzny, wysokotonowy dźwięk. Intensywność gwizdu zależy od prędkości obrotowej wirnika oraz konstrukcji samej turbosprężarki. Często jest on bardziej wyraźny przy większych obciążeniach silnika.
- Piszczenie
Piszczenie to dźwięk, który może wskazywać na problem z turbosprężarką. Może być spowodowane przez zużycie łożysk lub niewystarczające smarowanie. Piszczenie może również pojawić się, gdy łopatki wirnika ocierają się o obudowę turbosprężarki, co wskazuje na poważniejszą usterkę mechaniczną. Piszczenie może być ciągłe lub przerywane i często zmienia się w zależności od obrotów silnika.
- Wycie:
Wycie turbosprężarki to głębszy, bardziej basowy dźwięk, który może być słyszalny podczas pracy pod dużym obciążeniem. Jest to typowy dźwięk dla większych turbosprężarek, które sprężają większe ilości powietrza. Jeśli wycie staje się zbyt głośne lub zmienia charakter, może to świadczyć o problemach z łożyskami lub nieszczelnością w układzie dolotowym.
- Świstanie:
Świstanie jest często słyszalne, gdy turbosprężarka szybko buduje ciśnienie doładowania. Jest to efekt gwałtownego przepływu powietrza przez wąskie przewody i łopatki wirnika. Świstanie może również pojawić się podczas nagłego puszczenia pedału gazu, kiedy zawór upustowy (blow-off valve) otwiera się, aby uwolnić nadmiar ciśnienia. Świstanie to zazwyczaj szybki, syczący dźwięk, który zanika w momencie ustabilizowania się przepływu powietrza.


Jak utrzymać turbosprężarkę w dobrej formie?
Przede wszystkim, regularna wymiana oleju jest niezwykle istotna, ponieważ turbosprężarka pracuje przy bardzo wysokich prędkościach i temperaturach, co powoduje szybkie zużycie oleju. Wysokiej jakości olej silnikowy i jego częste zmiany pomagają w utrzymaniu odpowiedniego smarowania, co z kolei chroni łożyska turbosprężarki przed nadmiernym zużyciem.
Właściwa technika jazdy również ma ogromne znaczenie. Unikaj gwałtownego przyspieszania, zanim silnik osiągnie optymalną temperaturę pracy. Gdy silnik jest zimny, olej jest gęstszy i nie zapewnia odpowiedniego smarowania, co może prowadzić do uszkodzeń turbosprężarki. Po długiej jeździe lub intensywnym przyspieszaniu, pozwól silnikowi pracować na biegu jałowym przez kilka minut przed jego wyłączeniem. To pozwala na schłodzenie turbosprężarki i zapobiega nagłym zmianom temperatury, które mogą prowadzić do pęknięć lub innych uszkodzeń.
Regularna kontrola i konserwacja układu dolotowego również jest kluczowa. Należy sprawdzać szczelność przewodów dolotowych, aby zapobiec przedostawaniu się nieszczelności, które mogą wpływać na wydajność turbosprężarki. Warto również monitorować dźwięki wydawane przez turbosprężarkę. Nietypowe odgłosy, takie jak głośne piszczenie, wycie czy stukoty, mogą wskazywać na problemy, które wymagają natychmiastowej interwencji. Szczególnie jeśli wcześniej nie były słyszalne.

Jak brzmi uszkodzona turbosprężarka?
Po czym rozpoznać dźwięk uszkodzonej turbiny? Zanim dojdzie do sytuacji, w której turbina wyje jak karetka, mechanizm ten daje nam nieco bardziej dyskretnie i po cichu do zrozumienia, że w jego obrębie doszło do uszkodzeń. Wszelkie nietypowe odgłosy spod maski powinny budzić naszą czujność i stanowić motywację do odwiedzenia godnego zaufania warsztatu. Gwizd turbiny na zimnym silniku oraz powtarzająca się sytuacja, w której turbina piszczy przy dodawaniu gazu, informują kierowcę o tym, że wirnik turbiny wyrobił się wskutek częstej i intensywnej eksploatacji w wysokiej temperaturze. Inną przyczyną gwizdania turbiny są zanieczyszczenia, które się do niej dostały i powodują powstawanie ubytków w strukturze, która musi charakteryzować się zupełną szczelnością i optymalnym smarowaniem.
Innym możliwym dźwiękiem jest metaliczny stukot lub klekotanie, które może świadczyć o luźnych elementach wewnątrz turbiny lub wirnika. Uszkodzone łożyska mogą również wydawać stukot podczas obrotów, co jest powodem do pilnej naprawy, aby uniknąć dalszych uszkodzeń.

Czy można jeździć z uszkodzoną turbosprężarką?
Na to pytanie wielu mechaników odpowiedziałoby, że do pewnego czasu można, ale nie warto. Pamiętajmy, że zwlekanie z jakąkolwiek naprawą generuje wyższe koszty, gdyż elementy odpowiedzialne za funkcjonowanie samochodu wpływają na swoją pracę, uszkadzając się nawzajem. Jazda z uszkodzoną turbosprężarką nie jest dobrym pomysłem, ponieważ może doprowadzić do poważnych problemów z filtrem cząstek stałych DPF/FAP.
Uszkodzona turbosprężarka może wpływać na ogólne bezpieczeństwo jazdy, ponieważ może prowadzić do nagłego spadku mocy lub nawet do awarii silnika w najgorszym przypadku. To może być szczególnie niebezpieczne w sytuacjach wymagających szybkiej reakcji kierowcy, takich jak wyprzedzanie czy omijanie.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze