blog

Jakie dźwięki wydaje turbosprężarka? Gwizdanie, piszczenie, wycie, świstanie

31 lipca 2019

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

Turbosprężarka, będąca istotnym elementem wielu współczesnych silników, w tym silników Diesla, generuje różnorodne dźwięki, które mogą dostarczyć cennych informacji na temat jej stanu i działania.

  • Gwizdanie:

Gwizdanie turbosprężarki jest jednym z najbardziej charakterystycznych dźwięków, które można usłyszeć zwłaszcza podczas przyspieszania. Gwizd ten powstaje, gdy powietrze jest zasysane przez wirnik turbosprężarki i sprężane, co tworzy specyficzny, wysokotonowy dźwięk. Intensywność gwizdu zależy od prędkości obrotowej wirnika oraz konstrukcji samej turbosprężarki. Często jest on bardziej wyraźny przy większych obciążeniach silnika.

  • Piszczenie

Piszczenie to dźwięk, który może wskazywać na problem z turbosprężarką. Może być spowodowane przez zużycie łożysk lub niewystarczające smarowanie. Piszczenie może również pojawić się, gdy łopatki wirnika ocierają się o obudowę turbosprężarki, co wskazuje na poważniejszą usterkę mechaniczną. Piszczenie może być ciągłe lub przerywane i często zmienia się w zależności od obrotów silnika.

  • Wycie:

Wycie turbosprężarki to głębszy, bardziej basowy dźwięk, który może być słyszalny podczas pracy pod dużym obciążeniem. Jest to typowy dźwięk dla większych turbosprężarek, które sprężają większe ilości powietrza. Jeśli wycie staje się zbyt głośne lub zmienia charakter, może to świadczyć o problemach z łożyskami lub nieszczelnością w układzie dolotowym.

  • Świstanie:

Świstanie jest często słyszalne, gdy turbosprężarka szybko buduje ciśnienie doładowania. Jest to efekt gwałtownego przepływu powietrza przez wąskie przewody i łopatki wirnika. Świstanie może również pojawić się podczas nagłego puszczenia pedału gazu, kiedy zawór upustowy (blow-off valve) otwiera się, aby uwolnić nadmiar ciśnienia. Świstanie to zazwyczaj szybki, syczący dźwięk, który zanika w momencie ustabilizowania się przepływu powietrza.

Turbosprężarki Regeneracja
Głośna praca turbiny

Jak utrzymać turbosprężarkę w dobrej formie?

Przede wszystkim, regularna wymiana oleju jest niezwykle istotna, ponieważ turbosprężarka pracuje przy bardzo wysokich prędkościach i temperaturach, co powoduje szybkie zużycie oleju. Wysokiej jakości olej silnikowy i jego częste zmiany pomagają w utrzymaniu odpowiedniego smarowania, co z kolei chroni łożyska turbosprężarki przed nadmiernym zużyciem.
Właściwa technika jazdy również ma ogromne znaczenie. Unikaj gwałtownego przyspieszania, zanim silnik osiągnie optymalną temperaturę pracy. Gdy silnik jest zimny, olej jest gęstszy i nie zapewnia odpowiedniego smarowania, co może prowadzić do uszkodzeń turbosprężarki. Po długiej jeździe lub intensywnym przyspieszaniu, pozwól silnikowi pracować na biegu jałowym przez kilka minut przed jego wyłączeniem. To pozwala na schłodzenie turbosprężarki i zapobiega nagłym zmianom temperatury, które mogą prowadzić do pęknięć lub innych uszkodzeń.
Regularna kontrola i konserwacja układu dolotowego również jest kluczowa. Należy sprawdzać szczelność przewodów dolotowych, aby zapobiec przedostawaniu się nieszczelności, które mogą wpływać na wydajność turbosprężarki. Warto również monitorować dźwięki wydawane przez turbosprężarkę. Nietypowe odgłosy, takie jak głośne piszczenie, wycie czy stukoty, mogą wskazywać na problemy, które wymagają natychmiastowej interwencji. Szczególnie jeśli wcześniej nie były słyszalne.

Poprawne funkcjonowanie turbosprężarki

Jak brzmi uszkodzona turbosprężarka?

Po czym rozpoznać dźwięk uszkodzonej turbiny? Zanim dojdzie do sytuacji, w której turbina wyje jak karetka, mechanizm ten daje nam nieco bardziej dyskretnie i po cichu do zrozumienia, że w jego obrębie doszło do uszkodzeń. Wszelkie nietypowe odgłosy spod maski powinny budzić naszą czujność i stanowić motywację do odwiedzenia godnego zaufania warsztatu. Gwizd turbiny na zimnym silniku oraz powtarzająca się sytuacja, w której turbina piszczy przy dodawaniu gazu, informują kierowcę o tym, że wirnik turbiny wyrobił się wskutek częstej i intensywnej eksploatacji w wysokiej temperaturze. Inną przyczyną gwizdania turbiny są zanieczyszczenia, które się do niej dostały i powodują powstawanie ubytków w strukturze, która musi charakteryzować się zupełną szczelnością i optymalnym smarowaniem.
Innym możliwym dźwiękiem jest metaliczny stukot lub klekotanie, które może świadczyć o luźnych elementach wewnątrz turbiny lub wirnika. Uszkodzone łożyska mogą również wydawać stukot podczas obrotów, co jest powodem do pilnej naprawy, aby uniknąć dalszych uszkodzeń.

Dźwięk uszkodzonej turbiny

Czy można jeździć z uszkodzoną turbosprężarką?

Na to pytanie wielu mechaników odpowiedziałoby, że do pewnego czasu można, ale nie warto. Pamiętajmy, że zwlekanie z jakąkolwiek naprawą generuje wyższe koszty, gdyż elementy odpowiedzialne za funkcjonowanie samochodu wpływają na swoją pracę, uszkadzając się nawzajem. Jazda z uszkodzoną turbosprężarką nie jest dobrym pomysłem, ponieważ może doprowadzić do poważnych problemów z filtrem cząstek stałych DPF/FAP.
Uszkodzona turbosprężarka może wpływać na ogólne bezpieczeństwo jazdy, ponieważ może prowadzić do nagłego spadku mocy lub nawet do awarii silnika w najgorszym przypadku. To może być szczególnie niebezpieczne w sytuacjach wymagających szybkiej reakcji kierowcy, takich jak wyprzedzanie czy omijanie.

Niepokojące dźwięki spoza turbosprężarki
Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Rafał
2023-01-23 14:53:10
Turbosprężarka może wydawać różne dźwięki, w zależności od stanu jej pracy i ewentualnych uszkodzeń. Gwizdanie: Może to oznaczać, że łożyska turbosprężarki są zużyte lub uszkodzone, co powoduje nieprawidłowe obracanie się turbiny lub kompresora. Piszczenie: Może to oznaczać, że wirnik turbosprężarki jest uszkodzony lub zużyty, co powoduje nieprawidłowe obracanie się wirnika. Wycie: Może to oznaczać, że koło kompresora jest uszkodzone lub zużyte, co powoduje nieprawidłowe generowanie ciśnienia powietrza. Świstanie: Może to oznaczać, że kanały turbosprężarki są zatkane, co powoduje utrudniony przepływ powietrza. Hałas podczas pracy: Może to oznaczać, że turbosprężarka jest zużyta lub uszkodzona i nie pracuje prawidłowo. Jeśli zauważysz jakieś dziwne dźwięki podczas pracy turbosprężarki, powinieneś skontaktować się z mechanikiem, aby sprawdzić, co jest przyczyną tych dźwięków i ewentualnie naprawić turbosprężarkę.
Paweł
2022-10-26 19:10:47
<p>U mnie jazda z uszkodzonym turbo zakończyła się wymianą silnika. Coś się urwało, wpadło do środka i narobiło bajzlu</p>
Mario
2022-06-18 20:07:31
Po co te komentarze ze najlepiej jechac i zdiagnozowac zanim beda koszty… jakie koszty? Mechanik jedyne co moze zrobic to zregenerowac lub wymienic na nowa… obojetnie czy silnik przechodzi juz w tryb awaryjny czy tylko turbo daje odgłosy, wiec jak masz kasiore i czas to jedz wymienic jak najszybciej, ja jezdzilem w trybie awaryjnym rok… auto same odlacza sobie turbo, auto jedzie normalnie ale bez kilku koni i max 120km/h.
rabin-hood
2020-10-29 21:52:38
<p>Każda sprężarka cicho gwiżdże kiedy silnik się wkręca w wyższe obroty. To normalny odgłos pracy.</p>
Karol
2020-09-01 16:45:35
Ja w moim dieslu 180km gwizda przy przyspieszeniu uwaga od 7lat wszystko gra olej servis A tygodniowo robię ok 400km i lekki gwizd jest nawet fajny 2.4 d5 v50
Kamillo
2020-03-04 09:47:25
Jazda z uszkodzoną turbosprężarką jest faktycznie niebezpieczna, świetnie napisany tekst.
Kafel
2019-10-15 10:03:28
Jeśli ktoś by mi powiedział, że jazda z uszkodzoną turbiną jest niegroźna, to bym go wyśmiał... Dobrze, że w artykułach uczulacie na pierwsze objawy usterek
maciek
2019-09-25 15:20:43
@Bartosz a drogo płaciłeś za nowe turbo?
Arkadiusz
2019-09-12 15:12:43
@turbo_fachowiec Racja, a potem robi się problem, że koszty naprawy są za wysokie, a po prostu wystarczyło zareagować w odpowiednim momencie.
Bartosz
2019-09-02 13:07:59
Moje turbo właśnie gwizało i gwizdało i w końcu wybrałem się do mechanika i skończyło się na zakupie nowego.
Looong
2019-08-29 15:24:27
Moja turbina zaczęła się tak zachowywać, ale regeneracja załatwiła cały problem :)
Janek56
2019-08-26 13:07:14
Warto dbać o turbo, nie ma co się potem pchać w dodatkowe koszty.
Kolega
2019-08-26 09:09:40
@turbo_fachowiec no tak, a potem zdziwiony, że całe turbo rozsypane, przy okazji dpf zapchany i nie wiadomo co jeszcze popsute.
turbo_fachowiec
2019-08-22 14:32:24
Ludzie często nie reagują na gwizdy i świsty turbo, a później totalna awaria i problemy zakończone wymianą turbosprężarki

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60