blog

Jaki powinien być ruch sztangi turbiny?

2 listopada 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
serwis regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Ruchy prawidłowo pracującej sztangi turbiny powinny być niewielkie oraz płynne. Jeżeli występują skoki sztangi turbiny lub też jej przesunięcia są ociężałe, a nawet nie występują, wcale oznaczać może to, że doszło do zatarcia gruszki lub też jest ona nieszczelna. Za brak płynnej pracy cięgna odpowiadać może również zatarta zmienne geometria turbiny.

poprawny ruch sztangi turbo

Możesz również sprawdzić samodzielnie, czy gruszka turbiny pracuje prawidłowo. Pod gruszkę należy podpiąć strzykawkę z wężykiem i zassać powietrze. O nieszczelności aktuatora będzie świadczyło samoistne opadanie jego cięgna. Inną metodą jest diagnostyka turbosprężarki przy użyciu testera ze specjalistycznym oprogramowaniem, jak np. BOSCH KTS 560 DoIP lub DELPHI.

1. Źle ustawiona gruszka turbiny – typowe objawy

Spadek osiągów pojazdu, wzmożone dymienie z układu wydechowego, praca samochodu w trybie awaryjnym to nieliczne obawy wskazujące na niedokładnie wyregulowaną gruszkę turbosprężarki.

Gruszka turbiny, a dokładniej jej poruszające się cięgno odpowiada za otwieranie oraz zamykanie kierownic zmiennej geometrii turbiny. W procesie regeneracji jednym z jego etapów jest właśnie regulacja gruszki turbiny, nieodpowiednie jej ustawienie nie tylko spowoduje wątpliwą pracę jednostki napędowej, ale również doprowadzić może do wystąpienia usterek w układzie turbodoładowania. Dlatego ważna jest jej dokładna kalibracja.

Regulacja sztangi turbiny 2.0 TDI

Prawidłowe ustawienie sztangi turbiny możliwe jest na specjalistycznej maszynie, która znajduje się na wyposażeniu warsztatu zajmującego się naprawą oraz regeneracją turbosprężarek. Proces kalibracji odbywa się z zachowaniem niezwykłej staranności, ponieważ nawet najmniejszy obrót śruby wpływa na późniejszą pracę turbosprężarki.

regulacja sztangi turbosprężarki

Zbyt duże skrócenie sztangi turbiny powodować będzie występowanie zbyt wysokiego ciśnienia doładowania, co w konsekwencji doprowadzić może do uszkodzenia wirnika turbiny. Natomiast zbytnie wydłużenie sztangi turbiny spowoduje wolniejsze wstawanie turbo, czyli poszerzoną turbodziurę.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Kamil
2023-01-12 14:43:24
Ruch sztangi turbiny powinien być płynny i bez luzów. Sztanga powinna się poruszać bez oporów, a pozycja końcowa powinna być dokładnie taka sama zarówno w pozycji zamkniętej jak i otwartej. Jeśli sztanga porusza się z oporami, jest luźna lub jest trudna do przesunięcia, może to oznaczać, że występuje problem z aktuatorem turbiny lub z układem dostarczającym olej do aktuatora. W takim przypadku powinniśmy skontaktować się z mechanikiem, aby dokładnie zdiagnozować i naprawić problem.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi