Jaki powinien być ruch sztangi turbiny?
Ruchy prawidłowo pracującej sztangi turbiny powinny być niewielkie oraz płynne. Jeżeli występują skoki sztangi turbiny lub też jej przesunięcia są ociężałe, a nawet nie występują, wcale oznaczać może to, że doszło do zatarcia gruszki lub też jest ona nieszczelna. Za brak płynnej pracy cięgna odpowiadać może również zatarta zmienne geometria turbiny.
Możesz również sprawdzić samodzielnie, czy gruszka turbiny pracuje prawidłowo. Pod gruszkę należy podpiąć strzykawkę z wężykiem i zassać powietrze. O nieszczelności aktuatora będzie świadczyło samoistne opadanie jego cięgna. Inną metodą jest diagnostyka turbosprężarki przy użyciu testera ze specjalistycznym oprogramowaniem, jak np. BOSCH KTS 560 DoIP lub DELPHI.
1. Źle ustawiona gruszka turbiny – typowe objawy
Spadek osiągów pojazdu, wzmożone dymienie z układu wydechowego, praca samochodu w trybie awaryjnym to nieliczne obawy wskazujące na niedokładnie wyregulowaną gruszkę turbosprężarki.
Gruszka turbiny, a dokładniej jej poruszające się cięgno odpowiada za otwieranie oraz zamykanie kierownic zmiennej geometrii turbiny. W procesie regeneracji jednym z jego etapów jest właśnie regulacja gruszki turbiny, nieodpowiednie jej ustawienie nie tylko spowoduje wątpliwą pracę jednostki napędowej, ale również doprowadzić może do wystąpienia usterek w układzie turbodoładowania. Dlatego ważna jest jej dokładna kalibracja.
Regulacja sztangi turbiny 2.0 TDI
Prawidłowe ustawienie sztangi turbiny możliwe jest na specjalistycznej maszynie, która znajduje się na wyposażeniu warsztatu zajmującego się naprawą oraz regeneracją turbosprężarek. Proces kalibracji odbywa się z zachowaniem niezwykłej staranności, ponieważ nawet najmniejszy obrót śruby wpływa na późniejszą pracę turbosprężarki.
Zbyt duże skrócenie sztangi turbiny powodować będzie występowanie zbyt wysokiego ciśnienia doładowania, co w konsekwencji doprowadzić może do uszkodzenia wirnika turbiny. Natomiast zbytnie wydłużenie sztangi turbiny spowoduje wolniejsze wstawanie turbo, czyli poszerzoną turbodziurę.
Dodaj komentarz

Komentarze
Ruch sztangi turbiny powinien być płynny i bez luzów. Sztanga powinna się poruszać bez oporów, a pozycja końcowa powinna być dokładnie taka sama zarówno w pozycji zamkniętej jak i otwartej. Jeśli sztanga porusza się z oporami, jest luźna lub jest trudna do przesunięcia, może to oznaczać, że występuje problem z aktuatorem turbiny lub z układem dostarczającym olej do aktuatora. W takim przypadku powinniśmy skontaktować się z mechanikiem, aby dokładnie zdiagnozować i naprawić problem.