Zepsuta turbosprężarka wydaje dźwięki przypominające syczenie, czy też gwizdanie. Niektórzy mówią o tym, że jest to hałas przypominający karetkę pogotowia na sygnale, lub też pohukiwania sowy (efekt sowy). Niekiedy turbosprężarka może nam stukać, pukać, dmuchać, czy warkotać. Żaden z tych dźwięków nie powinien być ignorowany, gdyż może to doprowadzić do poważnych uszkodzeń w tym komponencie. Zwykle pojawienie się jakichkolwiek niepokojących dźwięków z naszej turbiny oznacza, że już jest coś z nią nie tak i koniecznie trzeba wybrać się na diagnozę do mechanika.
Po czym poznać, że psuje się turbina?
Poza dziwnymi dźwiękami, o których wspomnieliśmy wcześniej, do objawów zepsutej turbosprężarki zaliczyć można jeszcze znaczny spadek mocy silnika, wzrost średniego zużycia paliwa, dym wydobywający się z układu wydechowego – najczęściej biały lub niebieski. Musisz więc regularnie zwracać uwagę na te sygnały alarmowe, tak aby nie dopuścić do nieodwracalnego zepsucia się tej części w Twoim samochodzie. Koszty naprawy, mogą być wówczas skrajnie wysokie, a niekiedy nawet przewyższyć wartość pojazdu.
Czym grozi jazda z uszkodzoną turbina?
Jazda z uszkodzoną turbosprężarką może finalnie doprowadzić nawet do zatarcia się silnika i całkowitego unieruchomienia pojazdu. Przy niesprawnej turbosprężarce w większości przypadku dochodzi do zwiększonego średniego zużycia paliwa, a co za tym idzie, do droższych kosztów jazdy. Finalnie nigdy nie jest to dobry pomysł, aby jeździć z zepsutą turbosprężarką. Nie ma żadnych korzyści z takiego podejścia, a wręcz przeciwnie - możemy na tym wiele stracić.
Co zrobić, gdy turbosprężarka się zepsuła?
W przypadku, gdy Twoja turbosprężarka się zepsuła, konieczne jest podjęcie jak najszybciej kroków naprawczych – najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście (niezmiennie od wielu lat) regeneracja tego komponentu. Regeneracja turbiny przywraca jej pierwotne parametry, a jednocześnie jest znacznie tańsza, niż zakup nowej części. Regeneracja może okazać się również dużo lepszym rozwiązaniem w przypadku starszego rodzaju pojazdów, gdyż nowe podzespoły do nich mogą być trudno dostępne, bądź całkowicie wycofane z obrotu. Regeneracja polega na oczyszczeniu turbiny oraz wymianie uszkodzonych komponentów na nowe, a ostatecznie wyważaniu i testach końcowych.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze