Jaki dźwięk wydaje turbina?
Sprawna turbosprężarka podczas swojej pracy nie wydaje żadnych odgłosów. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku zużytej turbiny – wycie, gwizd oraz zgrzyt to typowe odgłosy, z jakimi można się spotkać. Często zetknąć się także można z metalicznym dźwiękiem przypominającym ścieranie się ze sobą metalowych elementów – przyczyną tego jest niedostateczne smarowanie. Jeżeli usłyszysz gwizd przy dodawaniu gazu w silniku benzynowym, jak i dieslu, to czas na interwencję mechanika. Bagatelizowane problemu okazać się może bardzo kosztowne.
Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie? - gwizd turbiny, brak mocy
Oprócz podejrzanych dźwięków dochodzących z okolic układu turbodoładowania, objawem usterki turbosprężarki jest spadek mocy pojazdu. Zużycie turbo charakteryzują także gęste kłęby dymu wydobywające się z układu wydechowego – dzieje się tak z powodu spalania oleju przez silnik. Kontrolka check engine na desce rozdzielczej sygnalizuje niemalże każdą awarię pojazdu i również zapala się ona w przypadku awarii układu turbodoładowania. Oprócz tego pojazd przechodzi w tryb pracy awaryjnej, spala większe dawki paliwa oraz mogą występować wycieki oleju.
1. Odgłos turbiny - jak to jest z dźwiękiem - Turbina gwiżdże po regeneracji
Nie tylko awaria turbosprężarki powoduje, że wydaje ona podejrzane odgłosy. Gwizd turbo po regeneracji oznacza jedno, proces nie został przeprowadzony z zachowaniem najwyższych standardów. Przyczyn może być kilka:
- niedokładnie wyczyszczony mechanizm zmiennej geometrii turbiny,
- źle wykonana kalibracja siłownika podciśnieniowego turbiny,
- nieczelny układ dolotowy lub wydechowy,
- niewłaściwie podłączone przewody,
- nieodpowiednio dobrane turbo.
2. Dźwięki wydawane przez turbinę - Jak uzyskać dźwięk turbiny
Specyficzny dźwięk zasysanego powietrza charakterystyczny dla sportowych pojazdów uzyskać można poddając pojazd modyfikacjom. Między innymi montowany jest zawór BOV oraz stożkowy filtr powietrza. Zawór blow-off uruchamia się w sytuacji gwałtownego zdjęcia nogi z gazu, powoduje, że ciśnienie upuszczane jest do atmosfery, czego efektem jest wyraźne syczenie – tylko w tym wyjątkowym przypadku nie oznacza ono awarii turbo. Oczywiście poddając auto tuningowi, zachować należy zdrowy rozsądek, nie wszystkie modyfikacje dozwolone są w naszym kraju, co więcej, nieodpowiednio przeprowadzony tuning spowodować może liczne usterki.
3. Słyszysz ten dźwięk z turbiny w trakcie jazdy- migiem do mechanika, bo mogą być kłopoty - Turbina gwiżdże przy dodawaniu gazu
Pogwizdywanie podczas przyspieszania dochodzące spod maski pojazdu wskazywać może na uszkodzony wirnik turbiny. Przyczyną jego awarii może być niedostateczna ilość oleju silnikowego. Jeżeli usłyszysz gwizd turbiny na zimnym silniku, pierwszą czynnością, którą należy wykonać, jest wizyta w serwisie specjalizującym się w naprawach układów turbodoładowanych. Jazda z uszkodzonym układem nie tylko przyczynić się może do poważnej awarii turbosprężarki. Może również mieć negatywny wpływ na jednostkę napędową.
Dodaj komentarz

Komentarze
Turbosprężarka w silniku diesla może emitować różne dźwięki w zależności od stanu jej eksploatacji i konkretnego modelu. W przypadku prawidłowo działającej turbosprężarki, dźwięk jest niemal nieodczuwalny. Jest to delikatne "szumienie" od powietrza które przepływa przez turbosprężarkę, tylko możliwe do usłyszenia przy bliskim przyłożeniu ucha do turbosprężarki lub specjalnego mikrofonu przy silniku. Jeśli jednak turbosprężarka jest uszkodzona lub niedrożna, może emitować różne niepokojące dźwięki. Na przykład, metaliczny lub metaliczno-tłukący dźwięk może świadczyć o zużyciu lub uszkodzeniu łopatek turbiny lub sprężarki. Cichy, ciągły pisk lub szum może świadczyć o problemach z układem chłodzenia lub kiepskim dostępie powietrza. Warto pamiętać, że każdy pojazd jest inny i nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi co do tego jaki dźwięk wydaje turbina. Jeśli masz wątpliwości co do dźwięku jaki słyszysz z turbiny najlepiej skontaktować się z specjalistą w celu diagnostyki.