Uszkodzona turbina w dieslu może wywoływać dym o różnym kolorze, który sugeruje konkretny problem, przykładowo biały dym z turbiny może być spowodowany wyciekiem płynu chłodzącego do komory spalania. Ten rodzaj dymu może być również spowodowany przez uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub cylindra. Kolejnym charakterystycznym dymem, który może się wydobywać z układu wydechowego przy niepoprawnie działającej turbinie to czarny dym. Jest spowodowany tym, że turbina nie dostarcza wystarczającej ilości powietrza do spalania, co prowadzi do zbyt bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej. Czarne spaliny są wynikiem niepełnego spalania paliwa, które zawiera niespalone węglowodory i sadzę. Ostatnim jest niebieski dym, który może objawem spalania oleju silnikowego. Jest to spowodowane uszkodzeniem uszczelnień lub łożysk turbiny. Przez które olej przedostaje się do komory spalania. Niebieski dym jest szczególnie widoczny podczas przyśpieszania lub hamowania.
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Po czym poznać zepsutą turbinę?
Zepsuta, czy uszkodzona turbina może wykazywać charakterystyczne dla tego problemu symptomy:
• Spadek mocy silnika- turbina odpowiada za dostarczanie powietrza do silnika. Dlatego jej uszkodzenie może skutkować spadkiem mocy. Pojazd może mieć problem ze sprawnym przyśpieszaniem i wyprzedzaniem.
• Głośne dźwięki- turbosprężarka pracuje z dużą prędkością, dlatego jej uszkodzenie może powodować głośne dźwięki, takie jak gwizdy, wycie czy stukanie. Będzie to szczególnie słyszalne podczas przyśpieszania lub hamowania.
• Zwiększone zużycie paliwa- może tak się dziać, ponieważ turbosprężarka musi pracować ciężej, aby dostarczyć wystarczającą ilość powietrza do silnika.
Jeśli dostrzegalne są którekolwiek z tych objawów, należy jak najszybciej udać się do mechanika lub serwisu specjalizującego się w turbosprężarkach.
Jakie dźwięki wydaje zepsuta turbina?
Zepsuta turbina może wydawać nietypowe dźwięki świadczące o jej uszkodzeniu, zalicza się do nich:
• Gwizd- jest to najczęstszy dźwięk, jaki wydaje zepsuta turbina. Występuje on w wyniku nieprawidłowego działania wirnika lub łopatek turbiny
• Wycie, skrzeczenie- ten rodzaj dźwięków może być spowodowany nieszczelnością w układzie doładowania.
• Stukanie- może być spowodowane uszkodzeniem łożysk lub uszczelnień turbiny.
• Huczenie lub buczenie- takie dźwięki mogą być wynikiem wadliwego lub zużytego wirnika turbiny.
Warto zaznaczyć, że dźwięki te mogą być subtelne i różnić się w zależności od rodzaju uszkodzenia oraz stopnia zużycia turbosprężarki.
Czy opłaca się regenerować turbinę?
Tak, zdecydowanie opłaca się regenerować turbinę. Przede wszystkim warto wziąć pod uwagę koszty- regeneracja turbosprężarek jest zazwyczaj tańszą opcją niż jej wymiana na nowy model. Kolejnym czynnikiem, który jest bardzo istotny przy decyzji o renowacji tego komponentu to na pewno stan turbiny. W przypadku mniejszych zniszczeń i usterek np. z łożyskami czy uszczelnieniami, zdecydowanie lepiej zastosować regenerację zamiast całkowitej wymiany turbosprężarki.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze