Chłodzenie turbosprężarki odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu jej prawidłowego działania i wydłużeniu jej żywotności. Podczas pracy turbina jest narażona na ekstremalne warunki, takie jak:
1. Wysokie temperatury- gorące spaliny napędzają turbinę, która może obracać się z prędkością do 200 000 obr./min, generując temperaturę sięgającą nawet kilkaset stopni Celsjusza.
2. Tarcie- szybko obracające się elementy turbosprężarki wymagają smarowania w celu zmniejszenia tarcia. Olej silnikowy pełni tę funkcję, ale jednocześnie ulega rozgrzaniu podczas przechodzenia przez turbinę.
Zatem główne cele chłodzenia turbosprężarki to:
- Obniżenie temperatury- zapobiega przegrzaniu się turbiny, które może prowadzić do uszkodzenia łopatek, łożysk i innych komponentów.
- Prawidłowy przepływ oleju- zapewnia prawidłowe smarowanie łożysk poprzez odprowadzanie ciepła z oleju silnikowego. Zapobiega jego rozkładowi i tworzeniu się osadów, które mogą zatykać kanały olejowe i powodować zużycie.
- Poprawa osiągów- chłodniejsza turbosprężarka działa bardziej efektywnie, co przekłada się na lepsze osiągi silnika i mniejsze zużycie paliwa.
Podsumowując, aby prawidłowo zadbać o turbo, należy go prawidłowo chłodzić. Jak chłodzić turbinę w dieslu? - przed wyłączeniem silnika odczekaj około 90 sekund na jałowym biegu.
Czy trzeba chłodzić turbinę w benzynie?
Tak, chłodzenie turbosprężarki jest równie istotne w przypadku silników benzynowych, jak i diesla. Turbina podczas pracy generuje znaczne ilości ciepła, dlatego konieczne jest jej skuteczne chłodzenie, aby zapobiec przegrzewaniu się i utrzymaniu optymalnych warunków pracy. W silnikach benzynowych chłodzenie turbosprężarki odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu stabilnej pracy silnika oraz zachowaniu wydajności i trwałości układu turbodoładowania.
Ile czasu chłodzić turbosprężarkę?
Czas chłodzenia turbosprężarki zależy od kilku czynników, takich jak:
1. Intensywność jazdy- po dłuższej jeździe z wysoką prędkością, turbosprężarka pracuje pod dużym obciążeniem i nagrzewa się do wysokich temperatur. W takiej sytuacji zaleca się chłodzenie turbosprężarki przez około 1-2 minuty, utrzymując silnik na biegu jałowym. Pozwala to na stopniowe obniżenie prędkości obrotowej wirnika i temperatury turbiny przed wyłączeniem silnika.
2. Krótsze dystanse- podczas jazdy na krótkich dystansach lub w ruchu miejskim, turbo nie nagrzewa się tak bardzo. W takich przypadkach wystarczy około 30 sekund chłodzenia na biegu jałowym.
Czym jest turbo timer?
Turbo timer to urządzenie stosowane w pojazdach wyposażonych w turbosprężarkę, które pozwala na utrzymanie pracy silnika przez krótki czas po wyłączeniu zapłonu. Głównym celem przedstawionego sprzętu jest umożliwienie chłodzenia turbosprężarki po intensywnym użytkowaniu pojazdu. Dzięki temu nawet po zatrzymaniu się pojazdu, turbina nadal pracuje, co pozwala na obniżenie temperatury oleju w turbosprężarce i uniknięcie zjawiska tzw. „przegrzewania oleju".
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze