Wyważania turbosprężarki to precyzyjna procedura korygowania rozkładu masy jej elementów po wcześniejszym rozłożeniu na poszczególne części. Proces, jak wyważyć turbinę przedstawiamy poniżej:
1. Rozkręcanie turbo- demontaż polega na rozłożeniu na części pierwsze elementów, takich jak wirnik, łopatki czy wałki.
2. Analiza masy podzespołów- krok ten polega na ważeniu każdej z demontowanych części, ze szczególnym uwzględnieniem wirnika, w celu wykrycia ewentualnych nierówności w rozkładzie masy.
3. Korekta mas- po analizie masy, w razie stwierdzenia nierównomierności, problem jest niwelowany poprzez dodawanie lub usuwanie materiału w określonych obszarach wirnika lub innych komponentów.
4. Ponowna weryfikacja równowagi- po skorygowaniu mas, specjalista powtórne waży elementy i sprawdza równomierności obrotu wirnika w celu uzyskania jak największej precyzji i eliminacji ewentualnych nieprawidłowości.
5. Bilansowanie (opcjonalne)- w przypadku turbosprężarek pracujących przy wysokich prędkościach obrotowych, zastosowanie procedury bilansowania do eliminacji nierównowagi obrotowej poprzez nanoszenie dodatkowych mas w określonych miejscach wirnika jest pomocne.
6. Montaż oraz testowanie- na tym etapie dochodzi do ponownego składania elementów w jednostkę turbosprężarki oraz przeprowadzanie testów, obejmujących sprawdzenie równomierności obrotu, wydajności i bezpieczeństwa pracy.


Uszkodzony wirnik turbiny – objawy awarii
Uszkodzony wirnik turbiny może objawiać się różnymi symptomami, które wskazują na potencjalne problemy z turbosprężarką. Oto kilka powszechnych objawów awarii wirnika turbiny:
1. Spadek mocy jednostki napędowej- zepsuty wirnik może wpływać na sprawność turbiny, co skutkuje utratą mocy pojazdu.
2. Zwiększone hałasy- specyficzne dźwięki z obszaru turbosprężarki mogą świadczyć o problemach z wirnikiem. Hałasy te mogą przybierać formę pisków, stukotów lub innych nieprawidłowych dźwięków.
3. Zwiększone emisje dymu z wydechu- awaria może wpływać na spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, co skutkuje kopceniem z wydechu. Może to obejmować czarny dym, który wskazuje na niewłaściwe spalanie paliwa.
4. Problemy z przyspieszaniem-trudności w płynnym przyspieszaniu pojazdu mogą być spowodowane niesprawnym wirnikiem, co wpływa na reakcję turbosprężarki na zmiany obciążenia silnika.
5. Zwiększone zużycie oleju- uszkodzenia wirnika mogą prowadzić do zwiększonego zużycia oleju, co objawia się koniecznością częstszej jego wymiany.
6. Check Engine- awaria wirnika turbiny 1.9 TDI może powodować, że pojazd zgłasza błędy na komputerze pokładowym związane z układem turbosprężarki.
Z jakiego materiału jest wykonany wirnik turbosprężarki?

Wirnik turbosprężarki jest wykonany z wysokiej jakości stopów metali, takich jak stal nierdzewna lub tytan. Materiał, z którego wykonany jest wirnik turbiny 1.6 TDI, musi być odporny na wysokie temperatury i ciśnienie, które występują w turbo. Wybór materiału zależy od wymagań konkretnego zastosowania, typu silnika oraz warunków, w jakich komponent będzie pracować.
Dlaczego turbosprężarka jest tak droga?
Turbosprężarki są drogie z uwagi na ich złożoną konstrukcję, precyzyjne tolerancje, wykorzystanie materiałów wysokiej jakości, inwestycje w badania i rozwój oraz konieczność dostosowania do wysokich temperatur. Ich cena odzwierciedla zaawansowaną technologię, inżynierię oraz wysoką jakość materiałów, co sprawia, że są one efektywne, ale kosztowne rozwiązanie w dziedzinie motoryzacji.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze