Localizations image

Jak wyregulować zderzak VNT?

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.88

Zderzak turbo jest komponentem mechanizmu zmiennej geometrii turbiny; po regeneracji turbosprężarki przeprowadza się jej regulację, która polega na prawidłowym ustawieniu zarówno wspomnianego zderzaka VNT, jak i śruby regulacyjnej sztangi turbiny. Jeżeli zastanawiasz się, jak wyregulować zderzak VNT oraz sztangę turbiny bez jakichkolwiek konsekwencji, najlepiej zleć to serwisowi specjalizującemu się w tej kwestii, ponieważ nieprawidłowe ustawienie mechanizmu zmiennej geometrii wpływa na krótszą żywotność turbosprężarki.

1. Po czym rozpoznać źle wyregulowane turbo?

Jeżeli po regeneracji Twoja turbosprężarka wydaje podejrzane dźwięki, takie jak świst czy gwizd, dodatkowo towarzyszy temu znaczny spadek mocy pojazdu; wskazywać to może na niedokładne wyregulowanie lub brak regulacji turbosprężarki. W takiej sytuacji dochodzi do takiego zjawiska, jak przeładowanie, czyli występowanie zbyt wysokiego ciśnienia w turbinie. Wiesz, czym spowodowane może być przeładowanie turbiny w Twoim pojeździe? Przede wszystkim awarią mechanizmu VNT – zapieczone, zablokowane łopatki w jednej pozycji, ale również uszkodzony aktuator potocznie zwany gruszką turbiny oraz zawór N75 powodować mogą zaburzoną pracę pojazdu.

Jakakolwiek nieprawidłowość w działaniu układu turbodoładowania niesie za sobą niepożądane konsekwencje, mianowicie może doprowadzić do uszkodzenia innych podzespołów, takich jak między innymi jednostka napędowa – rozbieganie się silnika.

Jak wyregulować zderzak VNT?
Jak wyregulować zderzak VNT?

Turbodziura – jak sobie z nią poradzono

Zjawisko turbodziury, czyli opóźniona reakcja jednostki napędowej na wciśnięty pedał gazu – jak poradzili sobie z nią inżynierowie? Jednym ze sposobów było zastosowanie zmiennej geometrii łopatek turbiny, która zminimalizowała występowanie turbodziury. Innym rozwiązaniem jest zastosowanie dwóch turbosprężarek zamiast jednej, tzw. TwinTurbo najczęściej spotykane w silnikach V6 i V8, gdzie każda z turbin dopowiada za pracę na określonych obrotach, tzw. doładowanie szeregowe. Kolejną odpowiedzią producentów jest połączenie kompresora z turbo – rozwiązanie to jest nieco bardziej skompilowane, ponieważ, aby nie dochodziło do zbyt dużego spalania paliwa, wymagane jest zastosowanie niedużej sprężarki, a ta niestety przy wysokich obrotach może nie spełnić swojego zadania.

Obecnie najpowszechniejszym rozwiązaniem jest właśnie turbo z technologią VNT oraz układy BiTurbo oraz TwinTurbo.

Turbodziura – jak sobie z nią poradzono
Turbodziura – jak sobie z nią poradzono

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Turbo puszcza olej do wydechu 01 lutego 2021

Turbo puszcza olej do wydechu

Powodami, dlaczego turbo puszcza olej do wydechu, mogą być:- awaria turbosprężarki,-...

Duże zmiany - BUDOWA TURBINY SAMOCHODOWEJ – części do regeneracji turbosprężarki 02 października 2018

Duże zmiany - BUDOWA TURBINY SAMOCHODOWEJ – części do regeneracji turbosprężarki

1. BUDOWA TURBINY SAMOCHODOWEJJuż od ponad 100 lat turbosprężarka znalazła...

Dania (DK) – Regeneracja turbosprężarek i naprawa turbin w Danii (Danmark) – cała Europa 12 kwietnia 2019

Dania (DK) – Regeneracja turbosprężarek i naprawa turbin w Danii (Danmark) – cała Europa

1. Dania - gdzie zregenerować turbosprężarkę? Dania to najmniejszy kraj z państw...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO