blog

Jak wyregulować zderzak VNT?

5 października 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
turbosprężarka

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Zderzak turbo jest komponentem mechanizmu zmiennej geometrii turbiny; po regeneracji turbosprężarki przeprowadza się jej regulację, która polega na prawidłowym ustawieniu zarówno wspomnianego zderzaka VNT, jak i śruby regulacyjnej sztangi turbiny. Jeżeli zastanawiasz się, jak wyregulować zderzak VNT oraz sztangę turbiny bez jakichkolwiek konsekwencji, najlepiej zleć to serwisowi specjalizującemu się w tej kwestii, ponieważ nieprawidłowe ustawienie mechanizmu zmiennej geometrii wpływa na krótszą żywotność turbosprężarki.

1. Po czym rozpoznać źle wyregulowane turbo?

Jeżeli po regeneracji Twoja turbosprężarka wydaje podejrzane dźwięki, takie jak świst czy gwizd, dodatkowo towarzyszy temu znaczny spadek mocy pojazdu; wskazywać to może na niedokładne wyregulowanie lub brak regulacji turbosprężarki. W takiej sytuacji dochodzi do takiego zjawiska, jak przeładowanie, czyli występowanie zbyt wysokiego ciśnienia w turbinie. Wiesz, czym spowodowane może być przeładowanie turbiny w Twoim pojeździe? Przede wszystkim awarią mechanizmu VNT – zapieczone, zablokowane łopatki w jednej pozycji, ale również uszkodzony aktuator potocznie zwany gruszką turbiny oraz zawór N75 powodować mogą zaburzoną pracę pojazdu.

Jakakolwiek nieprawidłowość w działaniu układu turbodoładowania niesie za sobą niepożądane konsekwencje, mianowicie może doprowadzić do uszkodzenia innych podzespołów, takich jak między innymi jednostka napędowa – rozbieganie się silnika.

Turbodziura – jak sobie z nią poradzono

Zjawisko turbodziury, czyli opóźniona reakcja jednostki napędowej na wciśnięty pedał gazu – jak poradzili sobie z nią inżynierowie? Jednym ze sposobów było zastosowanie zmiennej geometrii łopatek turbiny, która zminimalizowała występowanie turbodziury. Innym rozwiązaniem jest zastosowanie dwóch turbosprężarek zamiast jednej, tzw. TwinTurbo najczęściej spotykane w silnikach V6 i V8, gdzie każda z turbin dopowiada za pracę na określonych obrotach, tzw. doładowanie szeregowe. Kolejną odpowiedzią producentów jest połączenie kompresora z turbo – rozwiązanie to jest nieco bardziej skompilowane, ponieważ, aby nie dochodziło do zbyt dużego spalania paliwa, wymagane jest zastosowanie niedużej sprężarki, a ta niestety przy wysokich obrotach może nie spełnić swojego zadania.

Obecnie najpowszechniejszym rozwiązaniem jest właśnie turbo z technologią VNT oraz układy BiTurbo oraz TwinTurbo.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Przemek
2023-01-13 10:13:00
Regulacja zderzaka VNT (Variable Nozzle Turbine) jest procesem, który wymaga specjalistycznej wiedzy i narzędzi, a także specjalnych procedur. Dlatego też, zalecane jest skorzystanie z usług specjalisty, takiego jak doświadczony mechanik samochodowy, który ma doświadczenie w tego typu naprawach. Ogólnie, proces regulacji zderzaka VNT polega na prawidłowym ustawieniu położenia zderzaka względem wałka wirnika. Jest to krytyczne dla prawidłowego działania turbosprężarki, ponieważ odpowiednie ustawienie zderzaka pozwala na optymalne wykorzystanie ciśnienia doładowania. Procedura regulacji zderzaka VNT może obejmować kilka kroków, w tym: -odłączenie i demontaż turbosprężarki z silnika -pomiar położenia zderzaka za pomocą specjalnego narzędzia -dostosowanie położenia zderzaka za pomocą regulacji -ponowny montaż i testowanie Ważne jest, aby upewnić się, że po regulacji zderzaka VNT, układ jest ponownie zsynchronizowany i skalibrowany zgodnie z wytycznymi producenta, aby zapewnić prawidłowe działanie silnika.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60