
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę

Regulacja turbiny ze zmienną VNT polega na odpowiednim odkręcaniu oraz skręcaniu śrub regulacyjnych. Jedna śruba znajduje się na ramieniu aktuatora, natomiast druga to śruba zderzaka turbiny. Przy pomocy śruby regulacyjnej zderzaka, tzw. ogranicznika turbiny, reguluje się punkt zamknięcia/otwarcia kierownic spalin VNT. Natomiast regulacja śruby sztangi turbiny powoduje otwieranie lub też zamykanie się zaworu upustowego, co wpływa na ciśnienie doładowania. Sztanga turbiny reguluje położenie łopatek zmiennej geometrii VNT.
Regulacja ustawienia zmiennej geometrii VNT - Ustawienie sztangi turbiny domowym sposobem
Regulacja zmiennej geometrii turbiny wpływa na położenie kierownic spalin. Dlatego też ważne jest to, aby była ona przeprowadzona z niezwykłą starannością. W przypadku wymiany zaworu podciśnienia na nowy nie należy się sugerować ustawieniami starego, ustawienie gruszki turbiny takim domowym sposobem może zakończyć się niepowodzeniem. Zbyt duże wydłużenie sztangi spowodować może wolniejsze ciśnienie doładowania, natomiast zbyt mocno skrócona sztanga powoduje wolniejsze ciśnienie doładowania. Ruchy sztangi mają być lekkie, niewielkie.
1. Ustawienie mechanizmu zmiennej geometrii VNT - Regulacja ciśnienia doładowania turbiny
Regulacja ciśnienia doładowania turbosprężarki w serwisie przeprowadzana jest przy użyciu specjalistycznej maszyny do kalibracji, według zaleceń producenta turbosprężarki. Regulacja ciśnienia doładowania domowym sposobem odbywać się może na zasadzie licznych prób i błędów. Za wysokie ciśnienie doprowadzić może do rozszczelnienia turbo oraz do wydostawania się oleju silnikowego poza turbosprężarkę – co jest niedozwolone. Za niskie ciśnienie będzie zaburzało pracę silnika, powodując spadek osiągów pojazdu.
2. Regulacja zmiennej geometrii turbiny - Regulacja turbiny 1.9 TDI
Regulacją turbiny w silniku 1.9 TDI, jak i w każdym innym powinna zostać przeprowadzona przez doświadczonych mechaników. Nieodpowiednio ustawiona sztanga turbiny powodować może przeładowanie turbiny, tzw. overspeeding, co spowodować może uszkodzenie łopatek wirnika turbiny. Nieodpowiednie ustawienie mechanizmu VNT, powodować może niedoładowanie turbiny, w takim przypadku pojazd może mieć nawet problem z podjazdem pod niewielkie wzniesienie. Warto pamiętać o tym, że jazda z niesprawną turbiną może doprowadzić do awarii innych podzespołów pojazdu.

3. Regulacja ciśnienia doładowania za pomocą układu zmiennej geometrii - Turbina ze zmienną geometrią czy bez?
Zastosowanie zmiennej geometrii turbiny nie tylko przyczyniło się do zminimalizowania turbodziury, ale również wpłynęło na zwieszenie wydajności turbiny. Ustawiając odpowiednio mechanizm VNT, można również regulować ciśnienie doładowania. Jak już zostało wspomniane, sztangę turbiny można regulować śrubą – skrócenie cięgna spowoduje wzrost ciśnienia, natomiast wydłużenie skutkować będzie jego spadkiem. Pamiętać należy, że ciśnienie doładowania jest inne w każdym samochodzie.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze