Jak sterowana jest turbina w dieslu? Sprawdź ile wiesz!
Turbina w dieslu jest sterowana przez zmienną geometrię (Variable Geometry Turbocharger, VGT). Jest to zaawansowana technologia, która umożliwia dostosowywanie kształtu i kąta łopatek turbosprężarki w celu optymalizacji wydajności silnika w różnych warunkach pracy. Więc jak dokładnie działa turbina? W turbosprężarkach ze zmienną geometrią kąt łopatek na wlocie powietrza może być dostosowywany w czasie rzeczywistym. Działa to na zasadzie zmiany nachylenia lub pozycji łopatek, w taki sposób, aby kontrolować przepływ powietrza przez turbinę. W rezultacie można dostosować pracę turbosprężarki do różnych obrotów silnika i obciążeń.

Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Co steruje gruszka turbiny?
Gruszka turbiny steruje położeniem sztangi, a tym samym również łopatek zmiennej geometrii. Gdy silnik pracuje na wolnych obrotach, łopatki są ustawione w taki sposób, aby zapewnić maksymalny przepływ powietrza przez turbosprężarkę. Gdy kierowca wciśnie pedał gazu, regulator ciśnienia doładowania wysyła sygnał do siłownika podciśnieniowego, który przesuwa gruszkę. Gruszka powoduje przesunięcie sztangi, a ta z kolei zmienia kąt nachylenia łopatek. Gdy kąt nachylenia łopatek jest duży, strumień spalin jest kierowany na łopatki wirnika turbiny pod dużym kątem. Powoduje to zwiększenie ciśnienia doładowania i wzrost mocy silnika. Analogicznie, jeśli kąt nachylenia jest mały to, powoduje to zmniejszenie ciśnienia doładowania i spadek mocy.
Czego nie lubi turbina?

Rzeczy, których turbina nie lubi i które mogą prowadzić do jej uszkodzenia lub obniżenia wydajności:
• Niewystarczające smarowanie- Turbosprężarka wymaga odpowiedniego smarowania, żeby pracować poprawnie. Zbyt niski poziom oleju lub zużyte łożyska mogą prowadzić do przegrzania turbiny i jej uszkodzenia.
• Wysoka temperatura spalin lub brak chłodzenia może prowadzić do przegrzania turbiny, co z kolei może uszkodzić łopatki turbiny lub uszczelnienia.
• Nadmierne obciążenie- turbosprężarka jest zaprojektowana do pracy w określonych warunkach. Częste przyśpieszanie do wysokich prędkości lub gwałtowne wyłączenie silnika po długiej podróży, może prowadzić do przegrzania turbiny i jej uszkodzenia.
• Brak konserwacji- Wymiana filtra powietrza, filtra oleju i innych elementów związanych z turbosprężarką są kluczowe dla jej długotrwałego funkcjonowania. Zaniedbanie konserwacji może prowadzić do nasilających się problemów.
Po czym poznać, że padła turbina?
To, że turbina padła może rozpoznać po kilku charakterystycznych objawach, najpowszechniejszy z nich to nagły spadek mocy silnika i utrata przyśpieszenia. Dzieje się tak, ponieważ uszkodzona turbosprężarka może nie być w stanie dostarczać wystarczającego ciśnienia doładowania, co wpływa na wydajność silnika. Kolejny częsty objaw dla nieprawidłowo działającej turbiny to nietypowe w porównaniu do wcześniejszej pracy dźwięki, takie jak gwizdanie, pisk, stukanie czy klekotanie. Może być to związane z uszkodzeniami łopatek turbiny lub łożysk.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek