Zużytą turbosprężarkę rozpoznasz przede wszystkim po spadku mocy, zwiększonym średnim zużyciu paliwa, dymieniu z wydechu samochodowego oraz hałasie pochodzącym z okolic silnika. Dodatkowo może pojawić się wysokie ciśnienie oleju, nagrzewnica powietrza może działać nieprawidłowo i mogą pojawić się wibracje w trakcie jazdy. Najważniejsze jest, aby nie ignorować żadnych pojawiających się niepokojących objawów. Jeżeli zauważyłeś, że Twój samochód nie działa tak, jak powinien, musisz udać się do zaufanego mechanika i dokonać dokładnej diagnozy.
Jak piszczy turbina samochodowa?
W przypadku, gdy zastanawiasz się, jak brzmi piszcząca turbosprężarka z samochodu, to musisz szczególnie zwrócić uwagę na dźwięk przypominający tarcie się metalowych elementów. Zwykle dźwięki te pojawiają się od około 1800 obr/min. Hałas ten nasila się coraz bardziej przy obciążeniu jednostki napędowej pojazdu. Musimy przy tym od razu zaznaczyć, że prawidłowo działająca turbosprężarka praktycznie nie wydaje z siebie dźwięków. Jeżeli jednak coś Cię niepokoi, to powiedzmy sobie szczerze – czas wybrać się do mechanika i niezwłocznie zdiagnozować problem z tym komponentem. Wiele osób myśli błędnie, że turbo musi wydawać z siebie głośne dźwięki – ale nic bardziej mylnego! Turbosprężarki w samochodach do codziennego użytku konstruowane są w taki sposób, aby były jak najcichsze.
Czy turbina jest chłodzona olejem?
Turbosprężarki w naszych pojazdach są chłodzone olejem silnikowym. Jest to płyn, który odpowiedzialny jest głównie za właściwe chłodzenie tego podzespołu. Trzeba zatem zwrócić szczególną uwagę na to, jaki olej jest wykorzystywany w tym układzie. Należy wybierać przede wszystkim ten, który zaleca producent pojazdu, tak aby jego właściwości były ściśle dopasowane z tym, czego oczekuje od nas dana część. Korzystanie z niewłaściwego oleju silnikowego prowadzi do kosztownych napraw, dlatego dbaj zarówno o najwyższą jakość, jak i regularną kontrolę oleju i ewentualnych jego wycieków.
Jak stwierdzić, że turbina przecieka?
Przecieki turbiny możesz głównie zauważyć na asfalcie/płycie parkingowej, gdzie stał Twój pojazd. Możesz też przeprowadzić wizualną inspekcję komponentów znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie turbosprężarki oraz samą turbosprężarkę. Może również dojść do zachwiania się ciśnienia. W momencie, gdy w części tej braknie płynu, który odpowiedzialny jest za prawidłowe jej smarowanie, może dojść do poważnej awarii i w rezultacie do całkowitego zatarcia turbosprężarki oraz unieruchomienia pojazdu na bardzo długi czas, gdyż naprawa z pewnością będzie wymagała czasu, o ile w ogóle okaże się możliwa. W momencie pojawienia się pierwszych problemów z turbo należy bezzwłocznie udać się do mechanika, który dokona diagnozy i wskaże właściwą ścieżkę naprawy turbiny.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze