Jeśli turbina w Twoim aucie się zepsuła, możesz zaobserwować poniższe niepokojące objawy:
1. Spadek mocy silnika – jednym z pierwszych objawów awarii turbiny jest wyraźny spadek mocy. Samochód może mieć trudności z przyspieszaniem, zwłaszcza na wyższych obrotach, a reakcja na pedał gazu staje się wolniejsza.
2. Zwiększone dymienie z układu wydechowego – awaria turbo często powoduje pojawienie się intensywnego kopcenia z rury wydechowej. Czarny dym wskazuje na nadmiar paliwa w mieszance, niebieski może oznaczać spalanie oleju silnikowego. Z kolei kopcenie w kolorze białym, może być związane z przedostawaniem się płynu chłodzącego do układu wydechowego.
3. Nietypowe dźwięki – w przypadku awarii turbo kierowcy często w okolicy maski słyszą specyficzne hałasy, takie jak gwizdy czy wycie.
4. Zwiększone zużycie oleju silnikowego – jeśli turbosprężarka zaczyna przepuszczać olej, zauważysz wzrost jego zużycia. Może to prowadzić do gromadzenia się osadów w silniku i wydechu.
5. Check Engine – zapalenie się kontrolki silnika na desce rozdzielczej może być sygnałem problemów z turbosprężarką. Warto wówczas przeprowadzić diagnostykę komputerową.


Jak brzmi zepsuta turbina?
Uszkodzona turbina może wydawać dźwięki, takie jak:
1. Gwizd – spowodowany nieszczelnościami w przewodach dolotowych lub wydechowych.
2. Wycie – wynikające z uszkodzenia łożysk lub zużycia wirnika.
3. Chrobotanie lub stukanie – wskazuje na poważne uszkodzenia mechaniczne, takie jak poluzowane łopatki wirnika.
Jeśli usłyszysz którekolwiek z tych dźwięków, należy niezwłocznie sprawdzić stan turbiny, aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń silnika. Zalecamy przeprowadzić szybką diagnostykę turbo w specjalistycznym serwisie samochodowym.
Jak sprawdzić, czy turbina jest sprawna?

Aby sprawdzić, czy turbina jest sprawna, można wykonać kilka poniższych czynności:
1. Podłączenie skanera diagnostycznego – skaner OBD-II to narzędzie umożliwiające odczytanie kodów błędów związanych z turbosprężarką. Wskazuje nieprawidłowości w jej pracy, rejestrowane przez czujniki silnika.
2. Pomiar ciśnienia dolotowego – za pomocą manometru można ocenić, czy turbo wytwarza odpowiednie ciśnienie powietrza. Wynik pomiaru pozwala zweryfikować, czy działa prawidłowo.
3. Inspekcja wizualna – oględziny turbosprężarki umożliwiają wykrycie wycieków oleju, uszkodzeń mechanicznych czy poluzowanych elementów. To prosty sposób na zlokalizowanie widocznych usterek, który często pomaga we wstępnej diagnostyce.
4. Pomiar temperatury gazów wydechowych – analiza temperatury spalin pozwala wykryć odchylenia, które mogą być efektem awarii turbosprężarki lub problemów z jej komponentami.
5. Sprawdzenie ciśnienia oleju – niskie ciśnienie oleju może negatywnie wpływać na pracę turbiny, powodując jej przedwczesne zużycie. Pomiar ciśnienia jest pomocny dla oceny warunków smarowania.
Czym grozi jazda z uszkodzoną turbosprężarką?
Jazda z uszkodzoną turbiną niesie za sobą poważne konsekwencje:
1. Zwiększone zużycie paliwa – awaryjna turbina zmniejsza efektywność spalania, co prowadzi do wyższego zużycia oleju napędowego.
2. Uszkodzenie silnika – przedostawanie się oleju do komory spalania może prowadzić do poważnych awarii, takich jak zatarcie tłoków czy zepsucie zaworów.
3. Zanieczyszczenie układu wydechowego – wycieki oleju do układu wydechowego mogą spowodować uszkodzenie katalizatora lub filtra DPF.
4. Spadek bezpieczeństwa jazdy – brak mocy może utrudnić manewry, takie jak wyprzedzanie, co zwiększa ryzyko wypadków.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze