blog

Jak rozpoznać turbinę ze zmienną geometrią?

16 listopada 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
serwis regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Różnica pomiędzy turbo ze zmienną geometrią a turbo bez jest przede wszystkim w ich budowie. Turbina ze zmienną geometrią wyposażona jest siłownik podciśnieniowy tzw. gruszkę turbiny, która steruje kierownicami spalin mechanizmu VNT. Natomiast turbo ze stałą geometrią posiada zawór obejściowy tzw. wastegate. Turbosprężarki bez mechanizmu VNT spotykane są w starszych pojazdach.

Turbosprężarka ze stałą geometrią, ze względu na swoją prostą budowę jest łatwiejsza w naprawie. Natomiast turbo ze zmienną geometrią wymaga już odpowiedniej wiedzy w przypadku jej regeneracji między innymi przez jej komponenty oraz późniejszej jej regulacji.

Czy czyszczenie zmiennej geometrii turbiny bez demontażu, jest skuteczne?

Nagromadzony nagar powoduje blokowanie lub zacinanie się łopatek zmienne geometrii turbiny, wymaga to jej dokładne wyczyszczenie. Najlepsze efekty da czyszczenie turbiny w serwisie, który zajmuje się regeneracją oraz naprawą turbosprężarek. Niestety, ale samodzielne czyszczenie turbiny z mechanizmem VNT może nie przynieść oczekiwanych rezultatów.

Jak dbać o turbo ze zmienną geometrią łopatek?

Turbina może posłużyć zarówno przez 50 tysięcy przejechanych kilometrów, ale również i przez 180 tysięcy kilometrów, uzależnione to jest od tego, w jaki sposób dba o nią właściciel pojazdu. Na turbosprężarkę ma wpływ nie tylko styl jazdy, ale również systematyczna kontrola stanu układu turbodoładowania.

Jeżeli chodzi o styl jazdy, pamiętać należy o tym, aby unikać gwałtownego przyspieszania, kiedy zarówno silnik, jak i olej silnikowy nie są dostatecznie rozgrzane. Ważne jest również to, aby po dłuższej i dynamicznej jeździe pamiętać o schłodzeniu turbiny przed wyłączeniem silnika.
Ogromny wpływ na turbosprężarkę ma smarowanie, dlatego też należy systematycznie kontrolować poziom oleju oraz uzupełniać jego niedobór, nie inaczej postępować należy z filtrami – należy cyklicznie nie wymieniać. W przypadku wystąpienia jakiejkolwiek awarii trzeba szybko reagować ignorowanie usterek układu turbodoładowania doprowadzić może nie tylko do poważnej awarii turbosprężarki, ale również może mieć negatywny wpływ na inne części samochodowe.

Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Damian
2023-01-12 13:52:03
Turbina ze zmienną geometrią jest specjalną odmianą turbiny, która pozwala na uzyskanie lepszej efektywności paliwowej i większej mocy silnika. Można ją rozpoznać po kilku charakterystycznych cechach: Zmienna geometria turbiny posiada specjalne mechanizmy, które pozwalają na zmianę kąta nachylenia łopatek wirnika. Często posiada ona elektroniczne sterowanie, które pozwala na precyzyjne dostosowanie pracy turbiny do aktualnych warunków jazdy. Zmienna geometria turbiny jest często stosowana w nowoczesnych silnikach, ze względu na ich większą efektywność i moc. Często posiada ona wskaźnik wskazujący na pracę turbiny. Należy jednak mieć na uwadze, że każdy producent samochodów i silników może stosować różne rozwiązania, dlatego ważne jest zasięgnięcie informacji u producenta samochodu lub specjalisty.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60