blog

Jak rozpołowić turbinę, aby ją wyczyścić?

19 października 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
turbosprężarka - serwis napraw

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

W pierwszej kolejności należy zdjąć z turbiny sztangę. Następnie odkręcić należy śruby od ciepłej strony turbiny, które trzymają ją z zimną stroną w całości. W przypadku zapieczonej, zardzewiałej śruby należy pomóc sobie środkiem odrdzewiającym, próba odkręcenia śruby na siłę lub przy pomocy młota może doprowadzić do jej obrobienia, lub urwania. Po rozpołowieniu turbiny można przejść do oględzin jej komponentów, a także do czyszczenia turbosprężarki.

W przypadku jej składania należy zachować szczególną ostrożność nieprawidłowo zmontowana turbosprężarka lub nieprawidłowo zainstalowane jej komponenty, jak chociażby rdzeń nie tylko spowodują, że turbo nie bezie prawidłowo pracowało, ale również dojść może od jego awarii.

1. Czyszczenie turbiny Liqui Moly

Dostępne w sklepach motoryzacyjnych preparaty do czyszczenia turbiny jak np. Liqui Moly umożliwiają usunięcie nagaru z mechanizmu VNT – takie są zapewnienia producenta. Środek ten może posłużyć jako dodatek do podtrzymania czystości – niestety nie poradzi sobie w przypadku dużej ilości nagaru i innych zanieczyszczeń.

Zatem, jak dokładnie wyczyścić turbinę? Aby dokładnie wyczyścić mechanizm zmiennej geometrii turbiną, jak i samo turbo należy nie tylko wymontować turbosprężarkę z pojazdu, ale także dokonać jej rozbiórki na części pierwsze. Czyszczenie turbiny bez wyciągania nie w każdym przypadku przynosi oczekiwane rezultaty.

Zapieczone kierownice turbiny – typowe objawy

Objawem niesprawności mechanizmu zmiennej geometrii jest zmniejszona wydajność turbosprężarki, co przekłada się na spadek osiągów pojazdu. Również nieprawidłowe ciśnienie doładowania spowodowane może być zablokowanymi kierownicami spalin. Nie należy bagatelizować także głośnej pracy turbo – zgrzyt, świst, pogwizdywanie. Awarię technologii VNT rozpoznać można po ruchać sztangi turbiny – skoki lub ociężałe ruchy wskazywać będą na problem ze zmienną geometrią VNT.

Przyczyną, zablokowanej zmiennej geometrii turbiny jest nie tylko nagar, winowajcą również może być nieszczelna gruszka turbiny, a dokładniej siłownik podciśnieniowy. Także awaria zaworu N75 może wpływać na zburzoną pracę zmiennej geometrii.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Filip
2023-01-12 14:54:47
Rozbieranie turbiny jest skomplikowanym i precyzyjnym procesem, który wymaga specjalistycznej wiedzy i odpowiedniego sprzętu. Zaleca się, aby tego rodzaju prace wykonywał tylko wykwalifikowany specjalista lub w zakładzie naprawy turbosprężarek. Nie jest to czynność, którą można wykonać samodzielnie w garażu. Jeśli chodzi o czyszczenie samej turbiny, to należy zwrócić uwagę na to, że wiele nowoczesnych turbosprężarek nie jest przystosowanych do czyszczenia, a jedynie do wymiany. W przypadku, gdy turbina jest przystosowana do czyszczenia, specjalista rozbiera ją, czyści i wymienia ewentualnie uszkodzone elementy, a następnie składa ją z powrotem.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60