Dźwięk turbosprężarki powinien być przede wszystkim cichy - to dynamiczny, swobodny szum, równomierny i płynny. Turbina podczas swojej pracy nie wydaje żadnych niepokojących dźwięków. W przypadku, gdy nasze turbo zaczyna gwizdać, świstać, huczeć, czy powoduje dziwne mechaniczne dźwięki, mogą to być oznaki awarii, którą niezwłocznie należy skonsultować z doświadczonym mechanikiem, który specjalizuje się w naprawie i regeneracja turbosprężarek.
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Czy turbo powinno być słychać?
Jak wspomnieliśmy, każdy dźwięk w samochodzie, który wydobywa się z naszej turbosprężarki, powinien nas zaniepokoić. Turbina powinna emitować dźwięki na takim poziomie, aby nie zakłócała nam komfortu jazdy. W niektórych przypadkach (np. w samochodach sportowych) specjalnie projektuje się układ wydechowy w taki sposób, aby wzmocnić czy też podkreślić dźwięki turbosprężarki, co ma dodać atrakcyjności wizualnej i akustycznej. Producenci są zmuszeni jednak stale równoważyć poziom szumu ze względu na regulacje dotyczące poziomu hałasu. W pojazdach z zapłonem iskrowym jest to maksymalnie 93 decybele, a w wysokoprężnych 96 decybeli.
Jak brzmi Uszkodzona turbina?
Dźwięki awarii turbo to:
1. Głośny świst lub gwizd przy dodawaniu gazu,
2. Gwizdanie lub świst podczas zwalniania pedału gazu,
3. Metaliczne stukanie lub trzaski dochodzące z okolic turbosprężarki,
4. Niepokojące brzęczenie lub buczenie pod maską,
5. Dźwięk przypominający wycie karetki – głośny i alarmujący,
6. Tzw. efekt sowy.
Dźwięki uszkodzonej turbosprężarki są bardzo charakterystyczne i nie należy ich ignorować.
Pamiętaj, że zaburzona praca turbosprężarki może istotnie wpływać na sprawność całego pojazdu, ale też prowadzić do bardzo poważnych problemów, zatem nie zwlekaj z udaniem się do specjalistycznego warsztatu celem diagnozy. Wybierz eksperta, który wie, jak powinna chodzić turbina w konkretnym modelu pojazdu, aby mieć pewność, że naprawa zostanie wykonana fachowo, z należytą starannością.
Po czym poznać że padła turbina?
Uszkodzoną turbosprężarkę można rozpoznać po kilku sygnałach:
1. Wycie turbiny przy schodzeniu z obrotów podczas jazdy,
2. Gwizd turbiny przy dodawaniu gazu – wyraźnie słyszalny,
3. Turbina wyje jak karetka pogotowia – podnosi alarm dla naszego pojazdu,
4. Nastąpił spadek mocy naszego silnika,
5. Wzrosło spalanie paliwa w pojeździe,
6. Następuje dymienie z rury wydechowej,
7. Występują błędy diagnostyczne, np. zapalona kontrolka silnika,
8. Odczuwalne są wibracje podczas jazdy autem,
9. Awaria nagrzewnicy samochodowej,
10. Widoczne wycieki oleju na osłonie silnika,
11. Zapach spalonego oleju we wnętrzu kabiny.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze