Jeśli chcesz poprawnie jeździć autem z turbosprężarką, musisz stosować się do przedstawionych poniżej zasad:
1. Nie przyspieszaj gwałtownie na zimnym silniku – turbina nie lubi pracy w bardzo ekstremalnych warunkach, zwłaszcza przy niskiej temperaturze silnika. Daj jednostce napędowej chwilę na rozgrzanie przed podróżą.
2. Nie gaś auta od razu po intensywnej jeździe – po długiej jeździe na wyższych obrotach, przed wyłączeniem silnika, pozwól mu przez 1-2 minuty pracować na biegu jałowym, aby ochłodzić komponent.
3. Unikaj gwałtownego hamowania i nagłych zmian obrotów – może to nadmiernie obciążyć turbinę i spowodować jej zużycie.
4. Dbaj o jakość oleju silnikowego – niewłaściwy lub zanieczyszczony olej może prowadzić do zatarcia turbosprężarki, dlatego regularnie wymieniaj olej i filtry.
5. Unikaj pracy na wysokich obrotach przez długi czas – długotrwała jazda na maksymalnych obrotach może prowadzić do przegrzania turbiny, co przyspiesza jej zużycie.
6. Regularnie przeprowadzaj serwisowanie – warto systematycznie sprawdzać stan turbosprężarki, aby wykryć ewentualne usterki, zanim staną się poważne.
7. Używaj odpowiednich dodatków do paliwa – środki czyszczące pomagają w utrzymaniu czystości wtrysków i turbo, dlatego mogą być korzystne, ale należy je stosować zgodnie z zaleceniami producenta.

Jak gasić auto z turbo?
Aby prawidłowo zgasić auto z turbo, nie wyłączaj silnika od razu po intensywnej jeździe. Zaleca się, aby po zakończeniu podróży, zwłaszcza po dynamicznej jeździe z dużymi prędkościami, pozwolić silnikowi pracować przez kilka minut na biegu jałowym. Dzięki temu olej silnikowy, który smaruje turbinę, ma czas, aby jeszcze przez chwilę krążyć w układzie i schłodzić turbosprężarkę, zapobiegając przegrzaniu. Jeżeli natychmiast zgasisz jednostkę napędową po intensywnej pracy, turbo może zostać narażona na uszkodzenia wskutek zbyt wysokiej temperatury, co w konsekwencji może prowadzić do jego awarii.
Przy jakich obrotach załącza się turbosprężarka?
Turbosprężarka zazwyczaj załącza się po przekroczeniu 3-3,5 tys. obrotów, w zależności od konstrukcji silnika i specyfikacji turbo. Przy niskich obrotach, turbina nie jest aktywna, ponieważ nie ma wystarczającej ilości spalin, aby ją napędzać. Dopiero przy wyższych obrotach, kiedy silnik zaczyna pracować sprawniej i generować więcej spalin, turbosprężarka zaczyna się obracać, sprężając powietrze, które trafia do komory spalania, co poprawia moc silnika. Próg, przy którym turbo zaczyna działać, może różnić się w zależności od modelu pojazdu, ale zazwyczaj jest to jednak w okolicy wspomnianych wcześniej 3 tys. obrotów.
Od czego psuje się turbina?
Turbina może się zepsuć głównie przez poniższe czynniki:
1. Brak smarowania – niedostateczna ilość oleju silnikowego lub jego zanieczyszczenie może prowadzić do zatarcia łożysk.
2. Wysokie temperatury – nagłe wyłączenie silnika po intensywnej jeździe może prowadzić do przegrzania.
3. Wysokie obciążenia silnika – jazda na zbyt niskich obrotach lub częste wkręcanie silnika na wysokie obroty obciąża turbosprężarkę.
4. Zły stan filtra powietrza – zanieczyszczony filtr ogranicza dopływ powietrza i wpływa na pracę turbiny.
5. Zanieczyszczony olej – brudny olej może osadzać nagar na łożyskach i uszkadzać turbosprężarkę.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze