blog

Jak jest smarowana turbina?

9 czerwca 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Regeneracja turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Ten podzespół jest smarowany olejem silnikowym. Układ smarowania urządzenia turbo jest bardzo ważny, o ile nie najważniejszym punktem układu turbodoładowania. Zadaniem układu smarowania turbiny jest zapewnienie prawidłowego smarowania nie tylko samego silnika, ale również łożyskowania turbosprężarki, w której zespół wirujący potrafi obracać się z prędkością nawet 230 tysięcy obr/min. W układzie smarowania jednostki napędowej zamontowana jest pompa olejowa o zwiększonym wydatku, w porównaniu z takim samym silnikiem wolnossącym. Ten zabieg ma na celu zapewnienie w układzie smarowania odpowiedniego ciśnienia oleju. Olej silnikowy jest dostarczany do urządzenia turbo za pomocą przewodu, który wkręcony jest w rdzeń turbosprężarki.

Turbosprężarka - wpływ układu smarowania na jej pracę - Smarowanie turbosprężarki samochodowej

Jakość oleju silnikowego ma wyjątkowy wpływ na żywotność turbosprężarki, przez co pozornie niewielka niewydolność układu smarowania prowadzi do katastrofalnych skutków. Jedną z najczęstszych przyczyn awarii urządzeń turbo jest właśnie problem ze smarowaniem – niewłaściwa ilość oleju, a także słaba kondycja lub jakość oleju. Jakość oleju często decyduje o prawidłowej pracy i żywotności naszej turbiny. Jest wiele rodzajów zanieczyszczeń, które mogą być przenoszone razem z olejem silnikowym do wnętrza turbiny, co w konsekwencji powoduje jej uszkodzenie. Najważniejsze jest to, aby stosować właściwy, zgodny z zaleceniami producentów pojazdów olej silnikowy i uzupełniać go do odpowiedniego poziomu.

Brak smarowania / Niedobór oleju - Zalewanie turbiny olejem

Objawami braku smarowania, czy niedoboru oleju są: nadmierne zużycie łożysk i podkładek oporowych, odłożenie materiału, które jest spowodowane wysokimi temperaturami w wyniku tarcia o łożyska, na innych częściach oporowych oraz przebarwienie części oporowych. Co może być przyczyną braku smarowania/niedoboru oleju? Głównymi przyczynami są: nieprawidłowa konserwacja filtra oleju, zbyt niski poziom oleju, uszkodzony lub zablokowany, lub niskiej jakości filtr oleju, a także zużycie silnika. Aby zapobiec awariom, które wywołane są brakiem smarowania/niedoborem oleju powinniśmy pamiętać o: dostawie oleju do turbosprężarki, należy zawsze sprawdzać, czy ciśnienie środka smarującego jest prawidłowe; unikajmy nanoszenia silikonu na uszczelki oleju; powinniśmy wyczyścić lub wymienić przewody wypustowe oleju w celu usunięcia osadów węglowych.

Układ smarowania urządzenia turbo jest jednym z najważniejszych elementów w całym układzie turbodoładowania. Wirnik jest w stanie osiągnąć prędkość obrotową, która dochodzi nawet do 230 000 obr/min., dlatego tak ważne jest, żeby łożyska wałka były odpowiednio smarowane. Układ smarowania pełni też w pełnym stopniu rolę chłodzenia turbiny. W zależności od momentu obrotowego turbiny, ciśnienie oleju jest różnorodne. Im wyższe są obroty sinika, tym ciśnienie oleju w turbosprężarce wzrasta. Przez to ciśnienie oleju na turbinie powinno być takie same, jak w silniki, aby stworzyć ochronę przed możliwymi uszkodzeniami.

Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Tomasz
2022-12-30 15:40:28
Turbina jest smarowana za pomocą oleju silnikowego, który jest dostarczany do turbiny za pośrednictwem układu smarowania silnika. Olej silnikowy jest pompowany z zbiornika oleju do filtra oleju, a następnie do pompy oleju, która dostarcza olej do różnych elementów silnika, w tym do turbiny. Olej jest dostarczany do turbiny przez specjalny kanał lub przewody, które są umieszczone w pobliżu wałka lub łożysk turbiny. Olej przepływa przez te elementy i smaruje je, co zapobiega ich zużyciu i uszkodzeniu. Należy pamiętać, że prawidłowe smarowanie turbiny jest bardzo ważne dla jej prawidłowego działania i wydajności. Dlatego należy regularnie sprawdzać poziom oleju w silniku i w razie potrzeby uzupełniać go, aby zapewnić optymalne warunki pracy turbiny.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60