Jak działa turbosprężarka? – Melett serwis
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Jak działa turbosprężarka? – Melett serwis
Coraz częściej spotykamy się z silnikami wyposażonymi w turbosprężarki. Producenci dwoją się i troją, by z jak najmniejszych silników wykrzesać więcej mocy. Jak funkcjonuje taki system doładowania silników samochodowych?
Trochę historii
Turbosprężarki opatentowane zostały już w 1905 roku, przez szwajcarskiego wynalazcę Alfreda Bűchi, jednak dopiero w 1938 roku znalazły zastosowanie w pojazdach ciężarowych. W 1973r. zaczęto montować je także do aut osobowych.
Podstawowa budowa turbosprężarki
Turbosprężarka składa się z dwóch elementów: turbiny(tzw. części gorącej) oraz sprężarki(część chłodna) umieszczonych na jednym wale.
Zasada działania
Z kolektora wydechowego spaliny prowadzone są na łopatki turbiny, napędzając ją. Następnie są one odprowadzane kanałem umieszczonym z tyłu turbiny. Wał, łączący oba główne elementy, napędza w tym czasie sprężarkę, która przekazuje sprężone powietrze do kolektora dolotowego lub chłodnicy nazywanej intercoolerem. Jest on bardzo przydatny, ponieważ sprężanie powoduje duży wzrost temperatury powietrza, wynoszącej nawet 90 stopni Celsjusza. Zbyt wysoka temperatura przyczynia się do gorszej sprawności napełniania cylindra. Sprężone powietrze wtłaczane jest do komory spalania, powodując znaczny wzrost mocy silnika.
Turbodziura – co to takiego?
Przy okazji tematu turbosprężarek niemal zawsze występuje hasło „turbodziura”, jednak niezmiernie rzadko spotykamy się z wytłumaczeniem tego zjawiska. Turbodziura, to mówiąc prościej moment bezwładności wirnika, pojawiający się w momencie gwałtownego zapotrzebowania na moc silnika, np. przy zmianie biegu, czy pełnym wciśnięciu gazu. Dzieje się tak, ponieważ obroty sprężarki są zależne od ilości gazów wtłaczanych do turbiny. Przy małym zapotrzebowaniu na moc wtłaczana jest ich niewielka ilość, a sprężarka nie jest w pełni rozpędzona. Dlatego gdy wciśniemy nagle pedał gazu, turbosprężarka nie będzie w stanie dać nam natychmiast pełnej mocy. Chcąc rozwiązać ten problem, producenci próbują zmniejszyć bezwładność wirników turbiny, używając przy tworzeniu turbosprężarek lżejszych materiałów lub stosując system zmiennej geometrii łopatek wirnika(oznaczany literami VGT lub VTG). Istnieje również inne rozwiązanie, polegające na montażu dwóch turbosprężarek, w układzie BiTurbo bądź TwinTurbo.
Jakie są korzyści używania turbosprężarek?
Zalet turbodoładowanych silników jest wiele. Jedną z nich jest większa sprawność silnika, którą zawdzięczamy wykorzystaniu energii gazów wylotowych, używanych do napędzania turbiny. Wzrasta także wysilenie. Silniki wyposażone w turbosprężarkę mogą osiągać znacznie większą moc przy mniejszych rozmiarach i niższej masie. Doładowanie pozwala też na lepszą charakterystykę silnika, co oznacza niższe obroty potrzebne do osiągnięcia jego maksymalnego momentu obrotowego. Dzięki temu pojazd przyspiesza płynniej i potrzebuje na to mniej czasu. Radzi sobie także z większymi obciążeniami, co jest nieocenioną zaletą w przypadku transportu drogowego. Wykorzystanie „turbo” pomaga w pracy silnika na dużych wysokościach, ponieważ nie występuje aż tak odczuwalny spadek mocy przy spadku ciśnienia powietrza w atmosferze. Silniki turbodoładowane mają lepiej opłukiwane ze spalin cylindry.
Układ ten nie jest jednak pozbawiony wad.
Jedną z nich, znaczny wzrost temperatury powietrza, opisywałem już wcześniej i aby jej zapobiec, większość pojazdów wyposażona jest w chłodnicę układu doładowania. Silnik jest bardziej skomplikowany, a także trudniejszy do zabudowy ze względu na dodatkowe elementy, wymagające większej przestrzeni w komorze. Podczas szybkozmiennych obciążeń wydatek turbosprężarki bywa czasem dobrany niezbyt optymalnie w stosunku do obciążenia. Aby rozwiązać ten problem stosuje się zawory upustowe, układy regulowanych kierownic w sprężarce oraz układy BiTurbo.
Dzięki znacznej przewadze zalet, turbosprężarki montowane są do niemal wszystkich obecnie produkowanych silników wysokoprężnych. Coraz częściej pojawiają się także w silnikach z zapłonem iskrowym, jednak ich wyższa temperatura oraz mniejszy wydatek spalin są pewnym utrudnieniem dla ich zastosowania. Nasz Turbo Serwis ASO Melett – Bosch Diesel Service - Pawlik zajmuje się profesjonalną regeneracją, naprawą turbosprężarek samochodowych.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Turbosprężarka, produkowana przez firmę Melett, to układ mechaniczny, który wykorzystuje energię spalin silnika do zwiększenia jego mocy. Składa się z turbiny i sprężarki połączonych ze sobą wałkiem. Spaliny z silnika napędzają turbinę, która z kolei napędza sprężarkę. Sprężarka kompresuje powietrze dostarczane do silnika. Kompresowane powietrze jest bogatsze w tlen, co pozwala na spalanie paliwa w silniku w bardziej skuteczny sposób. To zwiększa moc silnika i zmniejsza emisję szkodliwych substancji. Firma Melett specjalizuje się w produkcji części zamiennych do turbosprężarek, takich jak łożyska, wałki, układy kierownicze, itp. Produkty firmy Melett cechują się wysoką jakością i niezawodnością, co pozwala na skuteczną naprawę i regenerację turbosprężarek.