Jak działa turbo w samochodzie?
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Zasada działania turbiny samochodowej jest stosunkowo prosta, jednakże zacznijmy od tego, że ten podzespół posiada dwa, specjalne wirniki, które umieszczone są na wspólnym wale. Pierwszy z wirników jest zamontowany w systemie wydechowym i jest zasilany poprzez spaliny, które trafiają tam z silnika. Z kolei drugi wirnik znajduje się w przewodzie dolotowym. Ten wirnik funkcjonuje dzięki wyprofilowanym łopatkom, dzięki którym wtłacza on do jednostki napędowej powietrze, którego ciśnienie jest o wiele większe niż ciśnienie powietrza atmosferycznego. To właśnie powoduje, że turbodoładowany silnik pracuje efektywniej.
Jak działa turbosprężarka i po co jest w samochodzie? - Jak działa turbina w dieslu
Działanie tego podzespołu jest bardzo łatwe do zrozumienia – turbina napędzana jest przez gazy wylotowe silnika, które przepływają przez wirnik i dalej wydalane są przez układ wydechowy. Przez wał, wirnik turbiny przekazuje powietrze na wirnik sprężarki, który z kolei spręża powietrze wpadające przez dolot i filtr. Następnie powietrze powinno być kierowane prosto do kolektora dolotowego, jednakże w większości nowoczesnych aut stosowany jest Intercooler, w którym rozgrzane po sprężeniu powietrze jest ponownie chłodzone przed wprowadzeniem do komory spalania. Głównym celem turbiny samochodowej jest zwiększenie mocy silnika spalinowego, które jest realizowane przez zwiększenie ilości powietrza trafiającego do cylindrów w jednostce czasu.
1. Turbosprężarka - jak działa i jak się z nią obchodzić? - Turbina w samochodzie co to jest
W skład mechanizmu turbiny samochodowej wchodzą dwie kluczowe części, czyli turbina i sprężarka, które zamontowane są na jednej osi. Gazy wylotowe skierowane są na turbinę i napędzają równocześnie wirnik sprężarki, która z kolei wtłacza do cylindra większą ilość powietrza. Dzięki temu możliwe jest spalenie w tej samej objętości komory znacznie większej ilości paliwa, co przekłada się na wzrost mocy silnika. Ten podzespół jest narażony na działanie ogromnych sił i bardzo wysokiej temperatury – wirnik może kręcić się z prędkością nawet 200 000 obr./min! Z tego powodu użytkowcy samochodów turbodoładowanych powinni przestrzegać podstawowych zasad eksploatacji.
2. Jak działa turbo? - Turbosprężarka ile daje koni
Turbosprężarka jest podzespołem, który pozwala sprężać powietrze dostarczane do cylindrów w silniku. Im mocniej powietrze jest sprężone, tym więcej mieszanki paliwowo-powietrznej może ulec spaleniu i tym większą moc rozwija silnik. Turbina samochodowa, jak sama nazwa skazuje, składa się z dwóch części: turbiny i sprężarki. Pierwsza z części znajduje się w kolektorze wydechowym i to w niej przepływające spaliny obracają wirnik. Obroty tego wirnika za pośrednictwem osi przekazywane są do drugiej części, czyli sprężarki, która umieszczona jest w kolektorze dolotowym i ma za zadanie wtłaczać powietrze do silnika. Nie jesteśmy w stanie określić dokładnej liczby koni, jaką dodaje turbina, jednakże może ona podnieść moc silnika nawet o 40%.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Turbo to urządzenie, które zwiększa moc silnika poprzez dodatkowe dostarczanie powietrza do jego cylindrów. Działa ono na zasadzie wymuszonego obiegu, co oznacza, że zasysa powietrze z zewnątrz i wprowadza je do silnika pod ciśnieniem. Dzięki temu paliwo spala się lepiej i silnik otrzymuje więcej mocy. Turbo składa się z kilku elementów: sprężarki, turbiny, wałka, łożysk i kół zamachowych. Sprężarka jest napędzana przez spaliny, a turbina jest napędzana przez sprężarkę. Wałek przenosi ruch z turbiny do sprężarki, a łożyska i kół zamachowych służą do amortyzacji wstrząsów i zapewnienia płynnego ruchu. Podczas pracy silnika spaliny wydostające się z rur wydechowych napędzają turbinę, która z kolei napędza sprężarkę. Sprężarka zasysa powietrze z zewnątrz i wprowadza je do komory spalania pod ciśnieniem. W ten sposób silnik otrzymuje więcej tlenu, co umożliwia lepsze spalanie paliwa i zwiększenie mocy. Turbo jest szczególnie przydatne w silnikach wysokoprężnych, ponieważ pozwala im na uzyskanie większej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa. Jest również stosowane w silnikach benzynowych, choć w mniejszym stopniu.