blog

Jak działa sterowanie turbosprężarek? Przekonaj się sam!

12 października 2023

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Pracownia regeneracji turbosprężarek

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Sterowanie turbosprężarką to proces regulacji ciśnienia doładowania w silniku. Ciśnienie doładowania jest wywarzane przez turbinę i kierowane do silnika. Sterowanie turbiną pozwala na utrzymanie ciśnienia doładowania na optymalnym poziomie, zapewniając przy tym prawidłową pracę silnika i ograniczając zużycie paliwa. Istnieją dwa podstawowe sposoby sterowania turbosprężarką. Pierwszym z nich jest sterowanie za pomocą zaworu sterującego, który reguluje przepływ spalin do turbiny. W zależności od jego położenia można zwiększać i zmniejszać ilość spalin docierających do turbosprężarki, a tym samym regulować ciśnienie doładowania. Drugi sposób to sterowanie za pomocą zmiennej geometrii, która umożliwia zmianę kąta ustawienia łopatek turbiny i w ten sposób kontroluje przepływ powietrza. W nowoczesnych silnikach stosuje się najczęściej sterowanie turbosprężarką z wykorzystaniem zmiennej geometrii. Zmienna geometria pozwala na bardziej precyzyjną regulację ciśnienia doładowania, co zapewnia lepsze osiągi silnika i ogranicza jego zużycie paliwa.

Jak działa turbina w silniku diesla?

Turbina w silniku Diesla działa na zasadzie wykorzystania energii gazów wylotowych, które opuszczają cylindry silnika po zakończeniu procesu spalania. Te gorące i wypompowane gazy mają dużą energię kinetyczną. Turbina wykorzystuje tę energię, aby obracać się wokół własnej osi. Turbosprężarka składa się z wirujących łopatek zamocowanych na osi. Wirująca turbina jest umieszczona w obudowie, która jest połączona z kolektorem wydechowym. Gazy wylotowe z cylindrów silnika są kierowane do kolektora wydechowego i wpływają na łopatki turbiny, co powoduje jej obrót. W miarę obracania się turbosprężarki, zasysa ona powietrze z otoczenia przez specjalny filtr powietrza. To powietrze jest następnie sprężane przez turbinę i napędzane do układu dolotowego silnika. Sprężone powietrze jest znacznie bardziej gęste i bogatsze w tlen, co pozwala na lepsze spalanie paliwa w komorze spalania.

Przy jakich obrotach pracuje turbina w dieslu?

Turbina w silniku diesla zaczyna pracować już od chwili uruchomienia silnika. Poniżej znajdują się przybliżone zakresy obrotów, w których turbina działa:
Niskie obroty: Turbosprężarki są projektowane tak, aby działać efektywnie na niższych obrotach silnika. W przypadku silników Diesla typowo jest to zakres od ok. 1,500 do 2,500 obrotów na minutę (RPM). Na niższych obrotach, turbina pomaga zwiększyć moc i moment obrotowy, co jest przydatne podczas ruszania z miejsca lub jazdy w normalnych warunkach.
Średnie obroty: W zakresie średnich obrotów, który zwykle wynosi od 2,500 do 3,500 RPM, turbina nadal pracuje efektywnie i pomaga w dostarczaniu większej ilości powietrza do komory spalania. Ten zakres jest często używany podczas jazdy na autostradzie lub podczas przyspieszania.
Powyżej 4000 obr./min., ciśnienie doładowania zaczyna spadać. Dzieje się tak dlatego, że w tym zakresie obrotów, ilość spalin jest zbyt duża, aby turbina mogła je skutecznie przetworzyć.
Warto zaznaczyć, że są to wartości orientacyjne i mogą się różnić w zależności od konkretnego silnika i jego konfiguracji.

turbosprężarka w dieslu

Czy turbina może uszkodzić silnik?

Prawidłowo działająca, obsługująca i konserwowana turbina nie powinna uszkodzić silnika. Przeciwnie, turbosprężarki są montowane po to aby zwiększać jego wydajność i moc. Jednak jeśli turbina ulegnie uszkodzeniu, może zacząć negatywnie wpływać na silnik i jego pracę. Będzie się to objawiało zwiększonym spalaniem paliwa, przegrzewaniem się silnika bądź utratą jego mocy oraz gęstym dymem wydobywającym się z rury wydechowej.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60