
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Sterowanie turbosprężarką to proces regulacji ciśnienia doładowania w silniku. Ciśnienie doładowania jest wywarzane przez turbinę i kierowane do silnika. Sterowanie turbiną pozwala na utrzymanie ciśnienia doładowania na optymalnym poziomie, zapewniając przy tym prawidłową pracę silnika i ograniczając zużycie paliwa. Istnieją dwa podstawowe sposoby sterowania turbosprężarką. Pierwszym z nich jest sterowanie za pomocą zaworu sterującego, który reguluje przepływ spalin do turbiny. W zależności od jego położenia można zwiększać i zmniejszać ilość spalin docierających do turbosprężarki, a tym samym regulować ciśnienie doładowania. Drugi sposób to sterowanie za pomocą zmiennej geometrii, która umożliwia zmianę kąta ustawienia łopatek turbiny i w ten sposób kontroluje przepływ powietrza. W nowoczesnych silnikach stosuje się najczęściej sterowanie turbosprężarką z wykorzystaniem zmiennej geometrii. Zmienna geometria pozwala na bardziej precyzyjną regulację ciśnienia doładowania, co zapewnia lepsze osiągi silnika i ogranicza jego zużycie paliwa.
Jak działa turbina w silniku diesla?
Turbina w silniku Diesla działa na zasadzie wykorzystania energii gazów wylotowych, które opuszczają cylindry silnika po zakończeniu procesu spalania. Te gorące i wypompowane gazy mają dużą energię kinetyczną. Turbina wykorzystuje tę energię, aby obracać się wokół własnej osi. Turbosprężarka składa się z wirujących łopatek zamocowanych na osi. Wirująca turbina jest umieszczona w obudowie, która jest połączona z kolektorem wydechowym. Gazy wylotowe z cylindrów silnika są kierowane do kolektora wydechowego i wpływają na łopatki turbiny, co powoduje jej obrót. W miarę obracania się turbosprężarki, zasysa ona powietrze z otoczenia przez specjalny filtr powietrza. To powietrze jest następnie sprężane przez turbinę i napędzane do układu dolotowego silnika. Sprężone powietrze jest znacznie bardziej gęste i bogatsze w tlen, co pozwala na lepsze spalanie paliwa w komorze spalania.
Przy jakich obrotach pracuje turbina w dieslu?
Turbina w silniku diesla zaczyna pracować już od chwili uruchomienia silnika. Poniżej znajdują się przybliżone zakresy obrotów, w których turbina działa:
• Niskie obroty: Turbosprężarki są projektowane tak, aby działać efektywnie na niższych obrotach silnika. W przypadku silników Diesla typowo jest to zakres od ok. 1,500 do 2,500 obrotów na minutę (RPM). Na niższych obrotach, turbina pomaga zwiększyć moc i moment obrotowy, co jest przydatne podczas ruszania z miejsca lub jazdy w normalnych warunkach.
• Średnie obroty: W zakresie średnich obrotów, który zwykle wynosi od 2,500 do 3,500 RPM, turbina nadal pracuje efektywnie i pomaga w dostarczaniu większej ilości powietrza do komory spalania. Ten zakres jest często używany podczas jazdy na autostradzie lub podczas przyspieszania.
• Powyżej 4000 obr./min., ciśnienie doładowania zaczyna spadać. Dzieje się tak dlatego, że w tym zakresie obrotów, ilość spalin jest zbyt duża, aby turbina mogła je skutecznie przetworzyć.
Warto zaznaczyć, że są to wartości orientacyjne i mogą się różnić w zależności od konkretnego silnika i jego konfiguracji.

Czy turbina może uszkodzić silnik?
Prawidłowo działająca, obsługująca i konserwowana turbina nie powinna uszkodzić silnika. Przeciwnie, turbosprężarki są montowane po to aby zwiększać jego wydajność i moc. Jednak jeśli turbina ulegnie uszkodzeniu, może zacząć negatywnie wpływać na silnik i jego pracę. Będzie się to objawiało zwiększonym spalaniem paliwa, przegrzewaniem się silnika bądź utratą jego mocy oraz gęstym dymem wydobywającym się z rury wydechowej.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze