blog

Jak działa aktuator turbo? Sprawdź ile wiesz!

13 września 2023

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

Aktuator turbo, inaczej siłownik podciśnieniowy lub potocznie- gruszka turbiny, to element turbosprężarki, który odpowiada za regulację kąta otwarcia łopatek zmiennej geometrii, czyli jego głównym zadaniem jest kontrolowanie ciśnienia powietrza dostarczanego do silnika przez turbinę. Aktuator turbo jest zasilany podciśnieniem z kolektora ssącego. Gdy podciśnienie jest wysokie, gruszka przesuwa dźwignię, która reguluje kąt otwarcia łopatek. W ten sposób zwiększa się ilość powietrza dopływającego do silnika, co skutkuje wzrostem mocy i momentu obrotowego. Za co więc odpowiada aktuator turbiny? Jest zasadniczym elementem kontroli wydajności silnika z turbosprężarką. Poprawna regulacja turbiny pozwala na zwiększenie mocy silnika i poprawę osiągów przy jednoczesnym zachowaniu efektywności i minimalizowaniu emisji spalin.

gruszka turbsprężarki

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Jakie są objawy uszkodzonej gruszki turbiny?

Uszkodzona lub niesprawna gruszka turbiny, może wpłynąć na wydajność silnika i ogólną sprawność turbosprężarki, objawy, które wskazują jej niepoprawne działanie:
Brak kontroli nad ciśnieniem- jeśli gruszka jest uszkodzona, może być trudne lub niemożliwe utrzymanie stabilnego ciśnienia powietrza w układzie turbosprężarki, może to skutkować nadmiernym lub niewystarczającym naporem powietrza, co wpływa na osiągi silnika.
Spadek mocy silnika-to jeden z najczęstszych objawów uszkodzenia gruszki turbiny, jest to skutek mniejszej ilości powietrza dopływającego do silnika, co skutkuje spadkiem mocy i momentu obrotowego.
• Natomiast spadek mocy silnika może się wiązać ze wzrostem zużycia paliwa, ponieważ silnik, który nie jest w stanie wygenerować mocy, musi pracować na wyższych obrotach, co prowadzi do zwiększenia zużycia paliwa.
Głośny dźwięk pracy silnika- może być spowodowany zapieczeniem łopatek zmiennej geometrii, wtedy nie mogą one poruszać się swobodnie, co może prowadzić do głośnego dźwięku pracy silnika.

Jak sprawdzić wirnik turbiny?

aktuator turbo

Sprawdzenie wirnika turbiny może być trudne i wymaga specjalistycznego sprzętu i wiedzy technicznej, jednak istnieje kilka sposobów w jaki można dokonać wstępnej kontroli tej części turbosprężarki:
Wizualne sprawdzenie wirnika pod kątem uszkodzeń- powinien być wolny od pęknięć, wgnieceń, ubytków i innych uszkodzeń mechanicznych.
Obroty wirnika- Spróbuj delikatnie obrócić wirnik turbiny. Powinien obracać się płynnie i swobodnie, bez oporów ani hałasu.
• Kolejnym sposobem na sprawdzenie wirnika turbiny jest sprawdzenie luzu na wałku wirnika. Luz ten powinien być niewielki, nie powinien przekraczać 1 mm. W przypadku zbyt dużego luzu wirnik może dotykać obudowy turbiny, co może prowadzić do uszkodzenia wirnika lub turbiny.
Jeśli masz wątpliwości lub obawiasz się, że turbosprężarka jest uszkodzona, zawsze warto skonsultować się z profesjonalnym mechanikiem lub specjalistą ds. turbosprężarek. Nieodpowiednie działania mogą spowodować dalsze uszkodzenia lub niebezpieczeństwo dla silnika.

Jak powinna brzmieć turbina?

Prawidłowo działająca turbina powinna emitować cichy dźwięk, który przypomina szum wiatru. Dźwięk ten jest spowodowany przepływem powietrza przez turbinę.
Podczas przyśpieszania, zwłaszcza przy większym obciążeniu silnika, turbosprężarka zaczyna dostarczać więcej sprężonego powietrza do silnika. Może to generować charakterystyczny dźwięk, często opisywany jako „gwizd”. Ten dźwięk wynika z obrotu wirnika turbosprężarki.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.25

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.25
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60