Jak działa aktuator turbo? Sprawdź ile wiesz!
Aktuator turbo, inaczej siłownik podciśnieniowy lub potocznie- gruszka turbiny, to element turbosprężarki, który odpowiada za regulację kąta otwarcia łopatek zmiennej geometrii, czyli jego głównym zadaniem jest kontrolowanie ciśnienia powietrza dostarczanego do silnika przez turbinę. Aktuator turbo jest zasilany podciśnieniem z kolektora ssącego. Gdy podciśnienie jest wysokie, gruszka przesuwa dźwignię, która reguluje kąt otwarcia łopatek. W ten sposób zwiększa się ilość powietrza dopływającego do silnika, co skutkuje wzrostem mocy i momentu obrotowego. Za co więc odpowiada aktuator turbiny? Jest zasadniczym elementem kontroli wydajności silnika z turbosprężarką. Poprawna regulacja turbiny pozwala na zwiększenie mocy silnika i poprawę osiągów przy jednoczesnym zachowaniu efektywności i minimalizowaniu emisji spalin.

Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Jakie są objawy uszkodzonej gruszki turbiny?
Uszkodzona lub niesprawna gruszka turbiny, może wpłynąć na wydajność silnika i ogólną sprawność turbosprężarki, objawy, które wskazują jej niepoprawne działanie:
• Brak kontroli nad ciśnieniem- jeśli gruszka jest uszkodzona, może być trudne lub niemożliwe utrzymanie stabilnego ciśnienia powietrza w układzie turbosprężarki, może to skutkować nadmiernym lub niewystarczającym naporem powietrza, co wpływa na osiągi silnika.
• Spadek mocy silnika-to jeden z najczęstszych objawów uszkodzenia gruszki turbiny, jest to skutek mniejszej ilości powietrza dopływającego do silnika, co skutkuje spadkiem mocy i momentu obrotowego.
• Natomiast spadek mocy silnika może się wiązać ze wzrostem zużycia paliwa, ponieważ silnik, który nie jest w stanie wygenerować mocy, musi pracować na wyższych obrotach, co prowadzi do zwiększenia zużycia paliwa.
• Głośny dźwięk pracy silnika- może być spowodowany zapieczeniem łopatek zmiennej geometrii, wtedy nie mogą one poruszać się swobodnie, co może prowadzić do głośnego dźwięku pracy silnika.
Jak sprawdzić wirnik turbiny?

Sprawdzenie wirnika turbiny może być trudne i wymaga specjalistycznego sprzętu i wiedzy technicznej, jednak istnieje kilka sposobów w jaki można dokonać wstępnej kontroli tej części turbosprężarki:
• Wizualne sprawdzenie wirnika pod kątem uszkodzeń- powinien być wolny od pęknięć, wgnieceń, ubytków i innych uszkodzeń mechanicznych.
• Obroty wirnika- Spróbuj delikatnie obrócić wirnik turbiny. Powinien obracać się płynnie i swobodnie, bez oporów ani hałasu.
• Kolejnym sposobem na sprawdzenie wirnika turbiny jest sprawdzenie luzu na wałku wirnika. Luz ten powinien być niewielki, nie powinien przekraczać 1 mm. W przypadku zbyt dużego luzu wirnik może dotykać obudowy turbiny, co może prowadzić do uszkodzenia wirnika lub turbiny.
Jeśli masz wątpliwości lub obawiasz się, że turbosprężarka jest uszkodzona, zawsze warto skonsultować się z profesjonalnym mechanikiem lub specjalistą ds. turbosprężarek. Nieodpowiednie działania mogą spowodować dalsze uszkodzenia lub niebezpieczeństwo dla silnika.
Jak powinna brzmieć turbina?
Prawidłowo działająca turbina powinna emitować cichy dźwięk, który przypomina szum wiatru. Dźwięk ten jest spowodowany przepływem powietrza przez turbinę.
Podczas przyśpieszania, zwłaszcza przy większym obciążeniu silnika, turbosprężarka zaczyna dostarczać więcej sprężonego powietrza do silnika. Może to generować charakterystyczny dźwięk, często opisywany jako „gwizd”. Ten dźwięk wynika z obrotu wirnika turbosprężarki.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek