Turbosprężarka w silniku Diesla może często wytrzymać nawet około 200 000 km. Dokładna żywotność turbo w Twoim aucie może się jednak różnić, ponieważ zależy od kilku czynników, takich jak jakość tankowanego paliwa, systematyczność konserwacji, styl jazdy, sposób eksploatacji pojazdu oraz odpowiednie procedury użytkowania. Nieprawidłowe użytkowanie, cechujące się agresywną jazdą lub brakiem chłodzenia turbiny, może znacznie skrócić wytrzymałość komponentu. Z kolei odpowiednia dbałość może wydłużyć działanie turbo do 250 000 km lub więcej. Warto prawidłowo użytkować auto z turbosprężarką, aby jak najdłużej cieszyć się jej bezproblemową pracą. Jednakże, jeśli zauważysz pierwsze objawy awarii turbo, takie jak mniejsza moc, kopcenie z wydechu, problemy z rozruchem lub nietypowe gwizdanie w okolicy maski, zalecamy jak najszybciej przeprowadzić weryfikację turbiny, aby uniknąć eskalacji usterek.
Od czego psuje się turbosprężarka?
Turbosprężarka najczęściej psuję się z kilku poniższych powodów:
1. Niewłaściwe smarowanie – brak oleju, jego zanieczyszczenie lub stosowanie niskiej jakości środka smarnego może doprowadzić do zatarcia łożysk i uszkodzenia wirnika.
2. Zanieczyszczenia w układzie olejowym – opiłki metalu, sadza czy inne drobiny mogą przyspieszyć zużycie elementów turbosprężarki.
3. Nagłe wychładzanie po intensywnej jeździe – gaszenie silnika od razu po dynamicznej jeździe powoduje zatrzymanie obiegu oleju silnikowego, który ma właściwości chłodzące, co może doprowadzić do przegrzania turbiny.
4. Nieprawidłowy montaż – błędy podczas instalacji nowej lub regenerowanej turbosprężarki mogą skutkować jej szybszym zużyciem.
5. Zbyt wysokie obroty i przeciążenie silnika – agresywna jazda oraz częste przeciążanie jednostki napędowej mogą skrócić żywotność turbosprężarki.
6. Wysoka temperatura spalin – w silnikach Diesla niesprawny układ EGR lub DPF może powodować wzrost temperatury spalin, co negatywnie wpływa na turbo.
Czego nie lubi turbosprężarka?
Turbosprężarka nie lubi przede wszystkim poniższych czynników:
1. Gaszenie silnika od razu po dynamicznej jeździe.
2. Jazda na zimnym silniku na wysokich obrotach.
3. Niesystematyczna wymiana oleju silnikowego i filtru paliwa.
4. Tankowanie słabej jakości paliwem, na niesprawdzonych stacjach.
5. Nagłe przyspieszanie i po chwili hamowanie.
6. Jazda na bardzo niskich obrotach przez długi czas.
7. Stosowanie nieodpowiedniego oleju silnikowego (niskiej jakości).
Czy turbinę w Dieslu trzeba chłodzić?
Tak, turbinę w Dieslu trzeba chłodzić, aby zapobiec jej przegrzaniu. Turbosprężarka pracuje w bardzo ekstremalnych temperaturach (często nawet 900–1000°C), dlatego jej studzenie po intensywnej jeździe jest bardzo ważne. A zatem, jak chłodzić turbo? - po jeździe z wysokimi obrotami (np. na autostradzie) warto zostawić silnik na biegu jałowym przez 60–90 sekund. Pozwoli to olejowi silnikowemu schłodzić podzespół i zapobiec jego przegrzaniu. Warto jednak pamiętać, że w przypadku jazdy miejskiej powinno wystarczyć około 30 sekund chłodzenia.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze