Po zakończeniu intensywnej jazdy samochodem wyposażonym w turbosprężarkę warto odczekać przynajmniej 60 sekund przed wyłączeniem silnika. Ten czas pozwala wirnikowi turbiny stopniowo zwolnić, a olejowi silnikowemu skutecznie odprowadzić ciepło z podzespołu. W przypadku jazdy na krótkich dystansach lub w ruchu miejskim wystarczy około 30 sekund, aby schłodzić turbinę. Należy pamiętać, że w trakcie pracy w silniku wysokoprężnym temperatura turbo może osiągać nawet 900°C, a jego wirnik obraca się z prędkością dochodzącą do 200 tysięcy obrotów na minutę. Bezpośrednie wyłączenie silnika po dynamicznej jeździe może prowadzić do przegrzania turbosprężarki, co z czasem skutkuje jej uszkodzeniem. Regularne studzenie turbiny pozwala nie tylko wydłużyć jej żywotność, ale także uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.


Jak często powinienem wymieniać olej w turbosprężarce?
Olej silnikowy w samochodzie z turbosprężarką powinno się wymieniać co 10 000 – 15 000 km, choć w niektórych przypadkach zaleca się jeszcze krótsze interwały, zwłaszcza w autach użytkowanych dynamicznie. Regularna wymiana oleju jest bardzo ważna dla właścicieli aut z turbodoładowaniem, ponieważ zabrudzony lub zużyty olej traci swoje właściwości smarne i chłodzące, co może prowadzić do przyspieszonego zużycia komponentu. Aby wydłużyć żywotność turbosprężarki, warto stosować olej wysokiej jakości, zalecany przez producenta pojazdu, a także regularnie kontrolować jego poziom i stan.
Czego nie lubi turbosprężarka?

Najbardziej szkodliwe czynniki dla turbosprężarki to:
1. Nagłe gaszenie silnika po intensywnej jeździe – może prowadzić do przegrzania i szybszego zużycia turbiny.
2. Nieodpowiedni olej silnikowy lub zbyt rzadkie jego wymiany – olej pełni kluczową funkcję w smarowaniu i chłodzeniu turbiny, a jego zużycie zwiększa ryzyko awarii.
3. Zabrudzenia w układzie dolotowym – brud i inne zanieczyszczeni mogą dostać się do wirnika, powodując jego uszkodzenia.
4. Nieprawidłowa eksploatacja – gwałtowne przyspieszanie na zimnym silniku lub długotrwała jazda na bardzo wysokich obrotach skracają żywotność turbosprężarki.
Czy turbo powinno puszczać olej?
W prawidłowo działającym układzie turbosprężarka nie powinna przepuszczać oleju. Jeśli zauważysz wycieki oleju silnikowego w okolicach turbo lub jego zwiększone spalanie, może to oznaczać uszkodzenie uszczelnień, nieszczelność układu dolotowego lub zużycie samej turbosprężarki. W takim przypadku warto jak najszybciej skonsultować się z mechanikiem, aby uniknąć poważniejszych problemów z silnikiem i kosztownych napraw.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze