blog

Jak długo trzeba chłodzić turbosprężarkę? – Ile czekać na schłodzenie?

10 lutego 2025

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

Po zakończeniu intensywnej jazdy samochodem wyposażonym w turbosprężarkę warto odczekać przynajmniej 60 sekund przed wyłączeniem silnika. Ten czas pozwala wirnikowi turbiny stopniowo zwolnić, a olejowi silnikowemu skutecznie odprowadzić ciepło z podzespołu. W przypadku jazdy na krótkich dystansach lub w ruchu miejskim wystarczy około 30 sekund, aby schłodzić turbinę. Należy pamiętać, że w trakcie pracy w silniku wysokoprężnym temperatura turbo może osiągać nawet 900°C, a jego wirnik obraca się z prędkością dochodzącą do 200 tysięcy obrotów na minutę. Bezpośrednie wyłączenie silnika po dynamicznej jeździe może prowadzić do przegrzania turbosprężarki, co z czasem skutkuje jej uszkodzeniem. Regularne studzenie turbiny pozwala nie tylko wydłużyć jej żywotność, ale także uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.

Deska rozdzielcza Turbosprężarka

Jak często powinienem wymieniać olej w turbosprężarce?

Olej silnikowy w samochodzie z turbosprężarką powinno się wymieniać co 10 000 – 15 000 km, choć w niektórych przypadkach zaleca się jeszcze krótsze interwały, zwłaszcza w autach użytkowanych dynamicznie. Regularna wymiana oleju jest bardzo ważna dla właścicieli aut z turbodoładowaniem, ponieważ zabrudzony lub zużyty olej traci swoje właściwości smarne i chłodzące, co może prowadzić do przyspieszonego zużycia komponentu. Aby wydłużyć żywotność turbosprężarki, warto stosować olej wysokiej jakości, zalecany przez producenta pojazdu, a także regularnie kontrolować jego poziom i stan.

Czego nie lubi turbosprężarka?

Serwis naprawy turbo

Najbardziej szkodliwe czynniki dla turbosprężarki to:

1. Nagłe gaszenie silnika po intensywnej jeździe – może prowadzić do przegrzania i szybszego zużycia turbiny.
2. Nieodpowiedni olej silnikowy lub zbyt rzadkie jego wymiany – olej pełni kluczową funkcję w smarowaniu i chłodzeniu turbiny, a jego zużycie zwiększa ryzyko awarii.
3. Zabrudzenia w układzie dolotowym – brud i inne zanieczyszczeni mogą dostać się do wirnika, powodując jego uszkodzenia.
4. Nieprawidłowa eksploatacja – gwałtowne przyspieszanie na zimnym silniku lub długotrwała jazda na bardzo wysokich obrotach skracają żywotność turbosprężarki.

Czy turbo powinno puszczać olej?

W prawidłowo działającym układzie turbosprężarka nie powinna przepuszczać oleju. Jeśli zauważysz wycieki oleju silnikowego w okolicach turbo lub jego  zwiększone spalanie, może to oznaczać uszkodzenie uszczelnień, nieszczelność układu dolotowego lub zużycie samej turbosprężarki. W takim przypadku warto jak najszybciej skonsultować się z mechanikiem, aby uniknąć poważniejszych problemów z silnikiem i kosztownych napraw.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60