blog

Jak dbać o turbinę ze zmienną geometrią łopatek?

17 grudnia 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
serwis regeneracji turbosprężarki

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

jak dbać o turbinę

W przypadku turbosprężarki z mechanizmem VNT należy pamiętać o tym, aby unikać poruszania się wyłącznie w warunkach miejskich, takie gwałtowne ruszanie np. spod świateł może doprowadzić do szybkiego gromadzenia się nagaru. Kolejną rzeczą, jakiej należy unikać to ciągła jazda na niskich obrotach. Auta turbodoładowane zostały wręcz stworzone do szybkie jazdy i wysokich obrotów. Również należy unikać uzyskiwania wysokich obrotów zaraz po uruchomieniu silnika, kiedy jest on zimny. Natomiast po długiej podróży należy pamiętać o schłodzeniu – wystarczy odczekać 1-2 minuty na tzw. luzie. W przypadku pokonywania krótkiego odcinka drogi czas schładzania turbiny może być krótszy do około 1 minuty.

Jak dbać o turbosprężarkę? - Ile wytrzymuje turbina w dieslu?

Najważniejszą rzeczą jest zapewnienie odpowiedniego smarowania turbosprężarki. Należy zatem przestrzegać regularnej wymiany olej silnikowego wraz z filtrami oraz kontrolować jego poziom. W przypadku uzupełniania oleju należy zadbać o jego odpowiedni poziom – zbyt dużo oleju powodowa może jego przedostawanie się poza turbo między innymi do intercoolera, natomiast zbyt mała ilość skutkować może przegrzaniem nie tylko turbiny, ale też i silnika. Ogromny wpływ na układ turbodoładowania ma również styl jazdy, brak chłodzenia turbiny po dynamicznej jeździe oraz katowanie zimnego silnika doprowadzić mogą do szybszej awarii turbosprężarki.

1. Jak dbać o turbosprężarkę by służyła nam jak najdłużej- Zmienną geometrią turbiny 1.9 TDI

W pierwszej kolejności pamiętać należy o regularnej wymianie oleju silnikowego, jest to ważne, ponieważ z biegiem czasu traci on swoje właściwości. Warto również przeprowadzać systematyczną diagnostykę układu turbodoładowania, jak i sąsiadujących układów. Po uruchomieniu pojazdu, ale przed wciśnięciem pedału gazy odczekaj chwilę, aby olej mógł rozprowadzić się po układzie. Również w przypadku pokonywania dłuższego odcinka drogi przed wyłączeniem silnika należy odczekać 1-2 minuty, aby ochłodzić turbinę.

2. Turbo ze zmienną geometrią łopatek - Zmienną geometrią turbiny objawy

Nieodpowiednia eksploatacja pojazdu turbodoładowanego doprowadzić może do szybkiej jego awarii. Objawami uszkodzonej turbiny ze zmienną geometrią jest znaczny spadek mocy, czego przyczyną jest poszerzona turbodziura. Inne objawy to ostre dymienie z wydechu, większe spalanie paliwa oraz głośna praca turbosprężarki. W przypadku awarii turbo z mechanizmem VNT słychać chrobotanie oraz piszczenie. Występować mogą również skoki sztangi turbiny.

zmienna geometria łopatek

Zastosowanie technologii zmiennej geometrii turbiny maiło na celu zminimalizowanie występowania zjawiska tubodziury. Dziś turbosprężarki bez mechanizmu VNT spotkać można w starszych pojazdach. Tak więc, jeżeli zależy Ci na komfortowej jeździe, to zdecydowanie powinieneś postawić na turbo ze zmienną geometrią turbiny. Taki rodzaj turbosprężarki poprawia wydajność pojazdu oraz poprawia efektywność przepływu spalin.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Hubert
2023-01-11 13:14:50
Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek (VGT) jest nieco bardziej skomplikowana niż tradycyjna turbosprężarka, dlatego ważne jest odpowiednie dbanie o nią. Oto kilka wskazówek dotyczących pielęgnacji turbosprężarki VGT: Regularne wymienianie oleju: należy regularnie wymieniać olej silnikowy i filtr oleju, zgodnie z zaleceniami producenta. To ważne, ponieważ zanieczyszczony olej może uszkodzić łożyska turbosprężarki. Czyszczenie układu dolotowego: zanieczyszczenia w układzie dolotowym mogą zablokować turbosprężarkę i uniemożliwić jej prawidłowe działanie. Dlatego ważne jest regularne czyszczenie układu dolotowego. Obserwacja działania: Należy uważnie monitorować działanie silnika, szczególnie podczas jazdy z niskimi obrotami. Jakiekolwiek nieprawidłowości, takie jak hałas lub wydobywanie się niebieskiego dymu z rury wydechowej, mogą wskazywać na problem z turbosprężarką. Regularne konserwacje: ważne jest przeprowadzanie regularnych przeglądów i konserwacji turbosprężarki. Specjalista będzie mógł przeprowadzić przegląd wszystkich elementów i w razie potrzeby wymienić uszkodzone elementy.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60