Turbosprężarkę w Dieslu należy chłodzić przez co najmniej 90 sekund po zatrzymaniu samochodu, ale przed wyłączeniem silnika. Można również przed zatrzymaniem pojazdu powoli schodzić z wysokich obrotów i zmniejszać prędkość przed zatrzymaniem auta. Po zatrzymaniu samochodu powinien on pracować na jałowym biegu, aby umożliwić wirnikowi turbiny utratę prędkości. Dzięki temu pracujący w układzie olej zmniejsza temperaturę turbiny, stopniowo opuszczając jej wnętrze i następuje prawidłowe studzenie turbiny w silniku Diesla.

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę

Czy trzeba chłodzić turbinę w dieslu?
Oczywiście trzeba chłodzić turbosprężarkę w Dieslu, ponieważ turbo jest bardzo wymagającym podzespołem. Wirnik pracujący we wnętrzu turbiny może rozpędzić się nawet do 250 tys. obr./min., a to wymaga szczególnego chłodzenia oraz smarowania. W wyniku sprężania powietrza w jej wnętrzu podnosi się temperatura, co może prowadzić do przegrzania i uszkodzenia turbiny, dlatego właśnie konieczne jest chłodzenie. Warto pamiętać, że turbiny w silnikach Diesla są narażone na duże obciążenia i nieustannie pracują w trudnych warunkach, koszty nowej turbosprężarki to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, dlatego regularna konserwacja i dbanie o prawidłowe chłodzenie są kluczowymi aspektami do zapewnienia długotrwałego oraz niezawodnego działania silnika.
Czy turbina może się przegrzać?

Turbosprężarka w silnikach spalinowych, w tym silnikach Diesla, jak wspomnieliśmy wcześniej, może się przegrzać. Przegrzanie tego komponentu jest wynikiem nadmiernego wzrostu temperatury wewnątrz samej turbiny, bądź jest wypadkową dużego wzrostu temperatury w powietrzu poddawanym sprężaniu przez turbosprężarkę. Przyczyny przegrzania turbosprężarki obejmują głównie:
- przeciążenie – silnik jest nadmiernie obciążony lub pracuje na ekstremalnych warunkach;
- nieprawidłowa regulacja – nieprawidłowa regulacja lub konserwacja turbosprężarki może wpływać na jej wydajność i prowadzić do przegrzania;
- niewłaściwe chłodzenie – występuje w przypadku gdy, system chłodzenia turbosprężarki nie działa prawidłowo lub kierowca nieprawidłowo z niego korzysta;
- obiekty obce – gdy do turbo dostaną się obiekty obce lub zanieczyszczenia dochodzi do uszkodzeń i przegrzania;
- nieprawidłowe ciśnienie lub tempera oleju smarującego. W silnikach z turbosprężarkami olej pełni istotną funkcję w chłodzeniu i smarowaniu turbiny. Niewłaściwe ciśnienie lub temperatury oleju mogą prowadzić do przegrzania.
Czego nie lubi turbina?
Turbosprężarka jest bardzo wrażliwym elementem układu napędowego i często może ulegać awariom. Turbina nie lubi przede wszystkim:
1. Przegrzewania się.
2. Braku smarowania.
3. Ciał obcych w swoim wnętrzu.
4. Dużego przeciążania.
5. Zanieczyszczeń w oleju.
6. Niewłaściwego ciśnienia.
7. Nieprawidłowej temperatury powietrza ssącego.
W przypadku awarii turbosprężarki należy rozważyć opcję regeneracji turbo. To proces naprawy, który jest dużo bardziej ekonomicznym rozwiązaniem niż kupno nowego komponentu.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze