blog

Jak chłodzić turbinę po jeździe?

9 września 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Regeneracja Turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Chłodzenie turbiny polega na pozostawieniu pracującego silnika na biegu jałowym przez około 1-2 minuty. W tym czasie wirnik turbiny jest w stanie wytracić prędkość, a olej silnikowy obniżyć temperaturę podzespołu. Jak widzimy, studzenie turbosprężarki po jeździe wcale nie trwa długo. Wystarczy, że kierowca zmieni kolejność wykonywanych czynności po dojechaniu do celu tak, aby gaszenie silnika było na końcu – odpięcie pasów bezpieczeństwa, spakowanie potrzebnych rzeczy i wyłączenie silnika. Co więcej, studzenie turbosprężarki możemy rozpocząć już podczas jazdy, wtedy wystarczy, że zwolnimy do takiej prędkości, przy której silnik będzie pracował na niskich obrotach.

Studzenie silnika turbo - ile czasu czekać, kiedy gasić? - Chłodzenie turbiny w dieslu

Po długiej i forsownej jeździe należy odczekać około 1-2 minut, utrzymując pracę silnika na biegu jałowym, aby wirnik turbiny wytracił prędkość, a pracujący olej obniżył temperaturę podzespołu, zanim jednostka zostanie wyłączona. Po podróży na krótszym dystansie wystarczy około 30 sekund, aby skutecznie ostudzić turbosprężarkę. Z kolei, jeżeli jedziecie autostradą i zjeżdżacie na stację paliw czy parking, powinniśmy zwolnić tempo jazdy mniej więcej 1-2 kilometry przed zjechaniem. Tak, aby jednostka napędowa pracowała na niskich obrotach, ale wciąż pod niedużym obciążeniem. W takim wypadku po zajechaniu do miejsca docelowego nie będzie już niezbędne długie studzenie silnika.

1. Chłodzenie silnika z turbo po intensywnej jeździe - Chłodzenie turbiny po zatrzymaniu samochodu

O ile przy krótszych dystansach i kilkuminutowej podróży przy niewielkim obciążeniu nie trzeba się martwić kondycją silnika, o tyle przy bardziej dynamicznej, na przykład przy jeździe na autostradzie, czy drodze ekspresowej, kiedy korzystamy z całego potencjału napędu, przed wyłączeniem silnik powinien być studzony. Zwłaszcza wtedy, kiedy jest to jednostka turbodoładowana, która dzięki turbinie zapewnia lepszą elastyczność i dynamikę w trakcie jazdy. Jeżeli użytkownik pojazdu wyposażonego w turbosprężarkę wyłączy rozgrzany silnik zaraz po zatrzymaniu samochodu, odetnie dopływ oleju do wciąż bezwładnie pracującego podzespołu. Na skutek tego temperatura środka smarującego szybko wzrasta, powodując jego zwęglenie, zacierając łożyska, a także zatykając kanały olejowe sadzą.

2. Studzenie turbiny i silnika po dynamicznej jeździe - Turbo timer do diesla

Aby zapobiec awariom spowodowanym niewłaściwym wyłączaniem silnika z turbiną, możemy zainstalować w swoim samochodzie turbo timer. Dzięki temu urządzeniu możemy spokojnie opuścić pojazd po zatrzymaniu, nie martwiąc się o pracę turbosprężarki. Po wyjęciu kluczy ze stacyjni, zamknięciu auta oraz włączeniu alarmu, silnik pozostaje uruchomiony jeszcze przez jakiś czas. Ten czas wyłączenia silnika ustawia się samodzielnie i jest to najczęściej jedna minuta.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

radek
2022-12-30 09:42:03
Aby chłodzić turbosprężarkę po jeździe, należy zachować następujące zasady: Po zakończeniu jazdy odczekaj kilka minut, zanim zgasisz silnik, aby dać turbosprężarce szansę na wychłodzenie się. Regularnie wymieniaj olej silnikowy i sprawdzaj jego poziom, aby zapewnić odpowiednie smarowanie i chłodzenie turbosprężarki. Unikaj nadmiernego obciążania silnika i przekraczania maksymalnych obrotów, ponieważ może to prowadzić do przegrzania turbosprężarki. Sprawdzaj stan intercoolera i upewnij się, że jest on odpowiednio chłodzony, ponieważ intercooler jest odpowiedzialny za chłodzenie powietrza dostarczanego do silnika. W razie potrzeby skontaktuj się z mechanikiem

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60