Uszkodzona turbosprężarka wydaje charakterystyczny dźwięk gwizdania, świstania, piszczenia, czy zgrzytu, niektórzy nawet przyrównują ten hałas do wycia karetki pogotowia. Możemy również spotkać się z określeniem efektu sowy – głośne zgrzytliwe dźwięki, pohukiwanie, syczenie, pochrapywanie. Hałas wydobywający się z naszego zepsutego turbo nasila się przy mocniejszym dodawaniu gazu. Dźwięki te pojawiają się najczęściej przy wejściu silnika na wyższe obroty – od około 1500 – 1800 obr/min i nasilają się wraz ze wzrostem obciążenia.
Powinniśmy mieć na uwadze fakt, że wszelkie odgłosy wydobywające się z komory silnika (ale nie tylko!) są dla nas sygnałem alarmowym, który należy niezwłocznie zdiagnozować.
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę

Jak powinna brzmieć turbina?
Prawidłowa praca naszej turbosprężarki powinna być przede wszystkim stała, płynna, równomierna i cicha, może być słyszalny delikatny szum, który kojarzy się z dźwiękiem pędu powietrza – jest to szum sprężania. Dźwięk ten generowany jest przez naszą turbinę jako efekt przepływu powietrza przez wirnik turbosprężarki, który spręża powietrze przed dostarczeniem go do cylindrów silnika. Szmer ten możemy głównie wychwycić przy niskich i średnich obrotach oraz podczas zwiększania prędkości.
Jak rozpoznać że turbina się psuje?

Przy awarii turbosprężarki możesz zauważyć takie oznaki jak: spadek mocy silnika, awaria nagrzewnicy powietrza, wzrost zużycia paliwa, niepokojące dźwięki/hałasy, błędy diagnostyczne/zapalające się kontrolki na desce rozdzielczej, niskie ciśnienie doładowania, wysokie ciśnienie oleju, spaliny wydobywające się z rury wydechowej w różnych kolorach (tj. czarne, białe, szare, niebieskie), osady oleju na obudowie silnika, zapach spalonego oleju w kabinie kierowcy, szarpanie podczas przyspieszania czy też dym z okolicy turbo.
Jak długo można jeździć z uszkodzona turbina?
Niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi na powyższe pytanie, pewne jest jednak to, że powinien być to czas jak najkrótszy. Wszelkie awarie w naszym pojeździe należy naprawiać jak najszybciej. Uszkodzona turbosprężarka to istotny problem, który może prowadzić do dalszych uszkodzeń, a nawet całkowitego zniszczenia silnika. Chcąc uniknąć kosztownych napraw, powinniśmy się zastanowić nad wymianą turbiny na nową, której cena może sięgnąć nawet kilkunastu tysięcy złotych, bądź oddać turbinę do regeneracji. Jeżeli jednak przypomnimy sobie, jak brzmi uszkodzona turbina, to z pewnością nie będziemy chcieli odkładać naprawy w czasie.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze