Localizations image

Ile tysięcy kilometrów wytrzymuje turbina?

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Ponad 3000 turbosprężarek dostępnych od 390zł!
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5
Ile tysięcy kilometrów wytrzymuje turbina?
Ile tysięcy kilometrów wytrzymuje turbina?

Prawidłowo eksploatowana turbosprężarka, która pracuje w optymalnych warunkach, powinna bez większych trudności pokonać dystans 150-200 tysięcy kilometrów. Co ciekawe, jej wirnik osiąga prędkość do nawet 200 tysięcy obr./min., a tym samym w mechanizmie powstają wysokie temperatury, które dochodzą nawet do 400 stopni Celsjusza. Zadaniem turbosprężarki jest podniesienie maksymalnego momentu obrotowego silnika i obniżenie prędkości obrotowej jednostki, przy której maksymalny moment jest dostępny. Właśnie dzięki temu silnik zazwyczaj zyskuje na elastyczności, jest dynamiczniejszy od niższych obrotów. Mechanizm turbosprężarki jest stosunkowo prosty – na umieszczonym wewnątrz urządzenia wirniku znajduje się turbina, która napędzana jest strumieniem spalin oraz sprężarka powietrza, która tłoczy je do komór spalania.

Jak dbać o turbosprężarkę - Jak jeździć z turbiną benzyna

Aby wydłużyć żywotność turbosprężarki użytkownik powinien pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach:
1. Powolny start – aby turbina pracowała prawidłowo niezbędny jest olej doprowadzany pod ciśnieniem z układu smarowania silnika, który jest odpowiedzialny za smarowanie i jednoczesne chłodzenie turbosprężarki, dlatego po włączeniu silnika nie powinno się go od razu obciążać, musi minąć kilka sekund, zanim pompa prześle olej wirnika.
2. Regularna wymiana oleju, ponieważ szybsze zużycie turbosprężarki może być spowodowane zanieczyszczeniami zbierającymi się w oleju.
3. Odczekanie 2-3 minut przed zgaszeniem silnika – po dynamicznej jeździe przed wyłączeniem lepiej pozwolić, aby silnik popracował na wolnych obrotach przez kilka minut.
4. Nie przesadzaj z jazdą na niskich obrotach – sama jazda miejska może zaszkodzić sinikowi bardziej niż wkręcanie go na wysokie obroty.

1. Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie? - Ile wytrzymuje turbina w benzynie

Do najczęstszych objawów uszkodzonej lub zużytej turbiny należy spadek mocy samochodu – auto będzie ociężale ruszać, a wejście w wysoki zakres obrotów będzie problematyczne. Kolejnym objawem jest widoczny ubytek oleju silnikowego, ponieważ uszkodzone turbo będzie pobierać o wiele większą ilość oleju z powodu zwiększonego tarcia i podwyższonej temperatury. Do innego objawu awarii turbiny zaliczymy nadmierny dym, który wydostaje się z rury wydechowej i nasila się wraz ze wzorem obrotów. Usterki mogą również powodować nieregularne rozwijanie mocy, hałas towarzyszący pracy turbosprężarki lub pojawianie się kodów błędu dotyczących, np. złego ciśnienia doładowania. Kolejnym z objawów jest pojawienie się oleju w układzie dolotowym, który może świadczyć o problemie z uszczelnieniem turbosprężarki.

2. Turbina po regeneracji i jej trwałość - Turbina do regeneracji

Turbosprężarka, która została poddana regeneracji przez profesjonalnych mechaników, ma trwałość porównywalną do nowej. Jej krótszy żywot po naprawie najczęściej wynika z tego, że nowa turbina pracuje na nowym silniku, zaś zregenerowana trafia do częściowo zużytego. Dlatego oznacza to gorsze warunki pracy, które decydują o ewentualnie mniejszej trwałości turbosprężarki po regeneracji. Specjaliści zajmujący się regeneracją turbin na co dzień twierdzą, że sam proces regeneracji nie jest trudny, natomiast ważny jest proces technologiczny i precyzja ich regeneracji. Najwyższą jakość regeneracji osiągniemy dzięki zachowaniu wszelkich zasad naprawy, wtedy turbina musi pracować jak nowa.

3. Turbosprężarka - Zaleta czy kłopot? - Ile wytrzymuje turbina w dieslu

Mechanizm działania turbiny jest dość łatwy – polega on na wpompowaniu do cylindrów większej ilości powietrza, dzięki czemu mieszanka spala jest dużo efektywniej. Mimo prostoty działania i budowy, to samo urządzenie jest bardzo precyzyjnie zmontowanym mechanizmem, o który użytkownik powinien odpowiednio dbać.

Turbosprężarka - Zaleta czy kłopot?
Turbosprężarka - Zaleta czy kłopot?

Jednakże wbrew wielu obiegowym opiniom, turbosprężarka nie jest elementem wysoce usterkowym, a prawidłowa jej eksploatacja wydłuży jej żywotność. Z biegiem czasu mimo wszystko jej parametry mogą się pogorszyć.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Czyszczenie zaworu N75 18 Grudzień 2020

Czyszczenie zaworu N75

Czyszczenie zaworu N75 nie ominie każdego, kto jest posiadaczem diesla z układem t...

Turbosprężarka 708639-6 27 kwietnia 2021

Turbosprężarka 708639-6

Oferujemy regenerację lub sprzedaż już zregenerowanej turbosprężarki 708639-6 firm...

Dlaczego zacina się geometria? 17 listopada 2021

Dlaczego zacina się geometria?

Dlaczego zacina się geometria?Głównym powodem zacinania się mechanizmu VNT jest nag...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO