Po dynamicznej jeździe z turbosprężarką zaleca się odczekanie około 60 sekund przed wyłączeniem silnika. Jest to konieczne, aby wirnik turbiny mógł zwolnić, a olej silnikowy w systemie chłodzenia obniżył temperaturę. Jeżeli zastanawiasz się, ile chłodzić turbinę, w przypadku krótkich tras lub jazdy miejskiej, czas ten wynosi około 30 sekund. Trzeba pamiętać, że temperatura turbosprężarki w silniku wysokoprężnym może być bardzo wysoka - nawet do 900 stopni Celsjusza. Natomiast wirnik turbiny obraca się z ogromną prędkością, co może wynosić nawet 200 tysięcy obrotów na minutę. Dlatego ważne jest regularne chłodzenie turbosprężarki w dieslu czy benzynie, aby zapobiec jej przegrzaniu i uszkodzeniom. Dbanie o właściwe studzenie komponentu pomaga w zachowaniu jej sprawności i wydłuża żywotność części, co zapobiega kosztownym naprawom.
Czy trzeba chłodzić turbinę w benzynie?
Tak, również w samochodach z silnikami benzynowymi z turbosprężarką zaleca się chłodzenie turbiny przed wyłączeniem silnika, zwłaszcza po intensywnej jeździe. Chociaż temperatury pracy w jednostkach napędowych benzynowych zwykle są niższe niż w wysokoprężnych, podzespół wciąż podlegają znacznemu obciążeniu cieplnemu i mechanicznemu podczas pracy. Dlatego ważne jest, aby pamiętać, że odpowiednie chłodzenie pozwala zmniejszyć temperaturę turbiny oraz przyspieszyć jej zwolnienie.
Żywotność turbosprężarki w dieslu, ile wynosi?
Żywotność turbosprężarki wynosi zazwyczaj około 200 tys. kilometrów w silnikach wysokoprężnych. Dokładna wytrzymałość podzespołu zależy od kilku czynników, takich jak warunki eksploatacji, jakość obsługi, jakość części i konstrukcji. Przy odpowiedniej dbałości turbo może wytrzymać nawet maksymalny okres użytkowania, dlatego ważne jest, aby pamiętać o regularnej konserwacji czy tankowaniu wysokiej jakości paliwem. Należy jednak pamiętać, że czasami pomimo odpowiedniej pielęgnacji turbina może ulec awarii wcześniej, szczególnie jeśli występują niesprzyjające warunki eksploatacji lub usterki mechaniczne.
Czym jest Turbo-timer?
Turbo-timer to urządzenie elektroniczne stosowane w samochodach wyposażonych w turbosprężarkę. Jego główną funkcją jest automatyczne wyłączanie silnika po wyłączeniu zapłonu, ale po uprzednim okresie pracy, który pozwala na chłodzenie turbiny. Działa to w ten sposób, że po zatrzymaniu samochodu, gdy kluczyk zostaje wyciągnięty ze stacyjki, turbo-timer automatycznie uruchamia stoper, który po określonym czasie (zazwyczaj regulowanym przez użytkownika) wyłącza jednostkę napędową.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze