
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Ile stopni ma turbina samochodowa?
W zależności od stylu jazdy oraz stanu technicznego silnika, temperatura turbiny samochodowej waha się w przedziale od 300 do nawet 1000 stopni Celsjusza. W wyniku tego obudowa podzespołu także nagrzewa się do podobnych temperatur. Warto wiedzieć, że turbosprężarki pracują w bardzo ciężkich warunkach, co z kolei może powodować wiele uszkodzeń i awarii. Dlatego w celu ochrony turbiny przed przegrzaniem, producenci wprowadzili na rynek zabezpieczenia termiczne. Ten element znajduje się często w bliskim sąsiedztwie elektroniki, dlatego może dochodzić do nagrzewania się innych otaczających turbinę podzespołów.
A co Ty wiesz o turbo? - Temperatura turbiny w dieslu
Turbina jest elementem, który znajduje się obecnie praktycznie w każdym silniku spalinowym. Pomaga ona uzyskać większą moc i poprawia elastyczność silnika. Położenie turbo zależy od rodzaju silnika – musi być ona umieszczona w komorze silnika, tak, aby można było ją podłączyć do kolektora wydechowego i dolotowego. Umiejscowienie zależy także od schematu turbosprężarki, czyli od tego, jak jest skonstruowana i jaki ma rozmiar. Podczas intensywnej pracy turbina w dieslu może osiągnąć nawet 800 stopni Celsjusza. Przy okazji turbosprężarki, warto wspomnieć o mankamencie turbodoładowania, jakim jest tzw. efekt turbodziury. Jest to moment, który potrzebny jest na to, aby pęd spalin rozpędził wirnik sprężarki. W tym czasie czasami jest notowany zdecydowany spadek możliwości silnika, a reakcja na wciśnięcie pedału gazu przestaje być płynna i natychmiastowa.

Turbosprężarka - jak działa i jak się z nią obchodzić? - Turbosprężarka samochodowa
W skład mechanizmu turbosprężarki wchodzą dwa kluczowe elementy – turbina i sprężarka, które są zamontowane na jednej osi. Skierowane na turbinę gazy wylotowe równocześnie napędzają wirnika sprężarki, która z kolei wtłacza do cylindra większą ilość powietrza. Za sprawą tego do każdego cylindra trafia większa ilość tlenu, która umożliwia spalanie w tej samej objętości komory znacznie większej ilości paliwa, co z kolei przekłada się na wzrost mocy silnika. Z racji tego, że turbosprężarka jest dość skomplikowanym mechanizmem, który narażony jest na działanie ogromnych sił i bardzo wysoką temperaturę, to należy o ten podzespół odpowiednio dbać. Prawidłowe smarowanie jest gwarancją sprawności turbiny, jednakże powinniśmy pamiętać o innych ważnych wskazówkach zapewniających olejowi odpowiednie warunki pracy w silniku.

/files/ile-stopni-ma-turbina-samochodowa/Turbosprezarka-jak-dziala-i-jak-sie-z-nia-obchodzic1-small1.jpg
Turbosprężarka jest to urządzenie wirnikowe składające się z części gorącej – turbiny oraz z części zimnej – sprężarki, które są osadzone na wspólnym wale. Głównym zadaniem tego podzespołu jest doładowywanie silnika spalinowego, a także coraz częściej benzynowego. Warto wiedzieć, że turbina składa się z wirnika turbiny i sprężarki, łożyska ślizgowego, kadłuba turbiny i sprężarki, a także środkowego, łożyska oporowego, kanałów olejowych, pierścieni uszczelniających oraz wałka turbosprężarki. Do napędu turbosprężarki wykorzystywana jest energia spalin. Z racji tego, że aktualnie turbina jest jednym z istotniejszych elementów nowoczesnego silnika, to musi być ona wykonana z dobrego materiału, aby jak najdłużej mogła być eksploatowana. Warto wiedzieć, że turbiny w pojazdach pracują w bardzo ciężkich warunkach – wysokie obroty, które dochodzą nawet do 200 tysięcy obr./min, a także bardzo wysoka temperatura spalin na wylocie w kolektorze wydechowym, dochodząca nawet do 700 stopni Celsjusza.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze