blog

Ile chłodzić turbinę po jeździe?

20 lipca 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Serwis regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Ile chłodzić turbinę po jeździe?

Po długiej jeździe z wysoką prędkością powinniśmy odczekać około 1-2 minuty, utrzymując pracę silnika na biegu jałowym, aby wirnik turbiny wytracił prędkość, a pracujący olej obniżył temperaturę podzespołu, zanim jednostka zostanie wyłączona. Po jeździe na krótszych dystansach wystarczy około 30 sekund, aby skutecznie ostudzić naszą turbosprężarkę. Z kolei, jeżeli podróżujesz autostradą i zjeżdżasz a parking czy stancję paliw, warto zwolnić tempo jazdy mniej więcej 1-2 kilometry przed zjechaniem. Tak, aby jednostka napędowa pracowała na niskich obrotach, ale wciąż pod niedużym obciążeniem. Wtedy po zjechaniu i zatrzymaniu pojazdu nie będzie niezbędne długie studzenie silnika.

Chłodzenie silnika z turbo po intensywnej jeździe - Chłodzenie turbiny w dieslu

Po długiej i intensywnej jeździe wymaga się odczekania co najmniej 1-2 minut, zanim kierowca wyłączy silnik. W tym czasie powinno się utrzymywać pracę samochodu na biegu jałowym, co pozwoli wytracić prędkość wirnikowi turbiny i obniży temperaturę podzespołu. Z kolei po krótszej i miejskiej podróży, chłodzenie w takiej formie możemy skrócić do jedynie 30 sekund. Natomiast, jeśli podróżujemy autostradą i zjeżdżamy na miejsce postoju, to na koło 1-2 kilometry przez zjazdem warto nieco zwolnić, tak aby silnik pracował pod niewielkim obciążeniem i na niskich obrotach. W takim wypadku nie musimy dłużej chłodzić jednostki napędowej i możemy wyłączyć ją tuż przed opuszczeniem samochodu.

Studzenie turbiny i silnika po dynamicznej jeździe - Chłodzenie turbiny po zatrzymaniu samochodu

Turbosprężarka jest to podzespół, który pracuje w ekstremalnie ciężkich warunkach, ponieważ jest napędzana gazami wylotowymi silnika, które z kolei rozpędzają znajdujący się wewnątrz obudowy wirnik nawet do 200 000 obr/min, a temu dodatkowo towarzyszą ogromne temperatury. Tak wysokie obroty oraz temperatura wymagają odpowiedniego smarowania i chłodzenia, za które odpowiada olej silnikowy. Jeżeli wyłączymy mocno rozgrzany silnik, odetniemy dopływ oleju do turbiny, a dokładniej do łożysk ślizgowych i oporowych, które wciąż pracują bezwładnie.

Czy studzenie turbiny po dynamicznej jeździe jest konieczne? - Turbo timer do diesla

Turbina jest wymagającym podzespołem. Z racji tego, że pracuje w bardzo wysokich temperaturach, a wirnik znajdujący się w jej wnętrzu może się rozpędzić nawet do 200 tys. obr./min., a to wymaga odpowiedniego chłodzenia i smarowania. Dlatego po długiej, intensywnej jeździe należy schłodzić turbosprężarkę, a następnie zgasić silnik. Warto tutaj wspomnieć o urządzeniu, jakim jest TurboTimer. Dzięki niemu będziemy mogli spokojnie opuścić samochód po zatrzymaniu, nie martwiąc się o pracę turbosprężarki. Po wyjęciu kluczyków ze stacyjki, zamknięciu pojazdu i włączenia alarmu, silnik pozostaje uruchomiony jeszcze przez jakiś czas. Po upłynięciu ustawionego czasu, jednostka napędowa zostaje unieruchomiona.

Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Piotrek
2022-12-30 13:09:37
Turbosprężarka w samochodzie z silnikiem Diesla jest chłodzona przez olej silnikowy, który przepływa przez nią podczas jazdy. Dlatego nie ma konkretnego czasu, po jakim należy chłodzić turbosprężarkę po jeździe. Jeśli jednak jeździsz samochodem z silnikiem Diesla z turbosprężarką w sposób ciągły, np. podczas dłuższej trasy, ważne jest, aby pozwolić silnikowi i turbosprężarce na chwilę wypoczynku po zakończeniu jazdy. Możesz to zrobić, odpalając silnik i pozostawiając go w tzw. "postoju" przez kilka minut, zanim go wyłączysz. W ten sposób umożliwisz olejowi silnikowemu przepłynięcie przez turbosprężarkę, co pozwoli na jej lepsze chłodzenie. Jeśli jeździsz krótkimi odcinkami lub często zatrzymujesz samochód na krótki czas, może być konieczne pozostawienie silnika w tzw. "postoju" przez dłuższy czas, aby umożliwić olejowi silnikowemu przepłynięcie przez turbosprężarkę i zapewnić jej odpowiednie chłodzenie. Pamiętaj, że ważne jest, aby regularnie sprawdzać poziom oleju w silniku i wymieniać go w odpowiednim czasie, ponieważ odpowiednia ilość oleju jest niezbędna do prawidłowego chłodzenia turbosprężarki.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60