Hałasująca turbina
Awaria turbo nie tylko jest widoczna i odczuwalna, ale również słyszalna. Dźwięk uszkodzonej turbiny, jakim może być gwizd, czy też zgrzyt, to najczęstsze odgłosy dochodzące spod maski. Jeżeli chodzi o przyczyny uszkodzenia turbiny w dieslu, to w dużej mierze spowodowane są one niedostateczną wiedzą właściciela pojazdu. Brak systematycznej wymiany i kontroli oleju oraz filtra, jak i nieodpowiednio dobrany olej silnikowy – to wszystko spowodować awarię turbiny. W przypadku doboru oleju silnikowego najlepiej stosować olej zlecany przez producenta, który posiada właściwości zarówno smarne, jak i chłodzące. Koleją przyczyną jest nieprawidłowe obchodzenie się z pojazdem – wciskanie pedału gazu do samego końca zaraz po uruchomieniu silnika, kiedy jest on jeszcze zimny oraz brak schłodzenia turbo i silnika po długiej i dynamicznej jeździe - to rzeczy, których należy unikać, jeżeli zależy Ci na dłuższym życiu Twojej turbosprężarki.
1. Jak sprawdzić, czy turbina jest sprawna
Jednym ze sposobów na zweryfikowanie stanu układu turbodoładowania – które możesz przeprowadzić samodzielnie, jest nasłuchiwanie pracy pojazdu oraz obserwacja miejsca, w którym stoi auto. Podejrzany hałas turbiny, plama oleju pod samochodem, jak i obecność oleju np. na korpusie turbiny to znak, aby szybko udać się do serwisu.
Kolejny sposób to diagnostyka turbosprężarki w serwisie; można przeprowadzić ją przy pomocy specjalistycznego komputera diagnostycznego. W naszym serwisie diagnostyce poddać możemy również turbosprężarkę wymontowaną z samochodu. Tak naprawę ten ostatni sposób jest najbardziej wiarygodny, ponieważ nie tylko ocenimy stan turbo z zewnątrz, ale również poddać ją możemy kompleksowemu procesowi regeneracji.
Dlaczego dochodzi do zatarcia turbiny?
Uszkodzenie, jakim jest zatarta turbina – objawy to charakterystyczny pisk, zgrzyt, porównywalny do ścierających się ze sobą metalowych elementów. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest niewystarczające lub brak jakiegokolwiek smarowania. Turbosprężarka, która pracuje „na sucho” produkuje opiłki, które przedostać się mogą nie tylko do całego układu turbodoładowania, ale również i do jednostki napędowej, uszkadzając ją.
Pamiętać należy, że jazda uszkodzoną turbiną spowodować może liczne i nieodwracalne uszkodzenia nie tylko w układzie turbodoładowania, ale również w jednostce napędowej.
Dodaj komentarz
