Localizations image

Gruszka turbiny - za co odpowiada?

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:
Gruszka turbiny - za co odpowiada?
Gruszka turbiny - za co odpowiada?

Element turbosprężarki, jakim jest gruszka turbiny, wraz ze swoim cięgnem odpowiada za sterowanie kierownicami spalin mechanizmu zmiennej geometrii turbiny. Aktuator gruszki automatycznie ogranicza maksymalne doładowanie jednostki napędowej, co wpływa na żywotność oraz wydajność turbiny. Ze względu na to, że gruszka turbiny odgrywa bardzo ważną rolę w układzie turbodoładowania, jej sprawność jest zatem istotna.

Co to jest gruszka turbiny?

Gruszka turbiny zwana jest również siłownikiem podciśnieniowym razem z zaworem N75 sterują turbiną, a dokładniej jej ciśnieniem doładowania, awaria gruszki doprowadzić może do znacznego zaburzenia prawidłowej pracy turbiny, co wiązać się będzie głównie ze spadkiem mocy pojazdu. Awaria gruszki objawia się szarpaniem auta na 2-3 biegu oraz zapisanym w pamięci ECU błędem P0234.

1. Uszkodzona gruszka turbiny; objawy, na które powinieneś zwrócić uwagę - uszkodzony zawór turbiny - objawy

Do głównych objawów wskazujących na uszkodzoną gruszkę turbiny należy znaczny spadek mocy pojazdu oraz jego praca w trybie awaryjnym. Towarzyszącym objawem jest również szarpanie podczas przyspieszania i zaburzona płynna praca samochodu. Ze względu na to, że gruszka odpowiada za położenie łopatek zmiennej geometrii turbiny, jej awaria spowodować również może poszerzenie się zjawiska turbodziury, co charakteryzuje się opóźnioną reakcją pojazdu na wciskany pedał gazu.

2. Jak pracuje gruszka turbiny - test gruszki turbiny

Prawidłowo pracujący siłownik podciśnieniowy powoduje, że praca sztangi turbiny jest płynna, jej ociężała praca, brak ruchów lub też skoki sztangi turbiny są oznaką jej niesprawności. Jeżeli podejrzewasz, że doszło do awarii Twojej gruszki turbiny, należy przeprowadzić test gruszki turbiny. Test ten możesz wykonać samodzielnie, wykorzystując do tego strzykawkę oraz wężyk; elementy te podłączyć należy do siłownika, a następnie strzykawką należy zassać powietrze. Jeśli po zassaniu powietrza sztanga opada, wskazywać to może na jej nieszczelność.

Innym, a zarazem wiarygodniejszym sposobem na przeprowadzenie testu gruszki jest podpięcie pojazdu pod tester diagnostyczny, który nie tylko odczyta błędy związane z niesprawną gruszką, ale również i pozostałe.

Jak pracuje gruszka turbiny
Jak pracuje gruszka turbiny

3. Diagnozowanie uszkodzenia i wymiana "gruszki" turbiny - źle ustawiona gruszka turbiny

Jeżeli po zdiagnozowaniu gruszki powyższymi metodami i wykluczeniu awarii siłownika w dalszym ciągu jej praca nie jest regularna, być może należy poddać turbosprężarkę regulacji. W przypadku regeneracji turbosprężarki częstym błędem tego procesu jest źle ustawiona gruszka turbiny, czego objawem jest spadek mocy turbiny, który spowodować może, że nawet podjazd pod niewielkie wzniesienie okazać się może problematyczny.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Turbosprężarka o zmiennej geometrii – Turbina passat b5 02 października 2018

Turbosprężarka o zmiennej geometrii – Turbina passat b5

1. NA ILE KRYTYCZNA TURBOSPRĘŻARKA O ZMIENNEJ GEOMETRII – TURBOSPRĘŻARKA...

Jak jeździć dieslem z turbiną? 25 listopada 2020

Jak jeździć dieslem z turbiną?

Jak jeździć dieslem z turbiną, żeby samochód służył nam długo? Na to pytanie...

Niskie ciśnienie oleju – turbina 31 Grudzień 2020

Niskie ciśnienie oleju – turbina

Zajmiemy się zagadnieniem, które będzie dotyczyło istoty, jaką jest niskie ciśnienie...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO