Localizations image

Głośna praca turbo - klekotanie turbiny

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:

Charakterystyczne klekotanie jest domeną pojazdów z silnikiem diesla, jeżeli jednak słyszysz je w swoim benzyniaku, to sprawdź stan zaworu upustu spalin. Uszkodzona klapka wastegate może być przyczyną wspomnianego klekotania turbiny. W takiej sytuacji następuje nierówna praca jednostki napędowej – szarpanie, a także pojazd przechodzi w tryb pracy awaryjnej.

1. Jakie są objawy zużycia turbiny [BENZYNA]

Podobnie, jak w przypadku pojazdów z silnikiem diesla, objawy zużycia turbiny w benzyniaku są niemalże takie same – wzmożone dymienie z układu wydechowego oraz wyczuwalna woń palonego oleju, tak samo, jak jego niespodziewany i nagły ubytek. Niedomiar oleju lub - o zgrozo – jego brak doprowadzić może do takiej sytuacji, jak zatarta turbina, co spowodować może to, że zostanie uszkodzony wirnik turbiny. Olej posiada nie tylko właściwości smarne, ale i chłodzące, tak więc w przypadku jego deficytu dojść może do przegrzania turbo. To tylko nieliczne objawy wskazujące na wyeksploatowaną turbosprężarkę. Uszkodzona turbina uwidacznia się charakterystyczną głośną pracą, której dźwięk w niektórych przypadkach przypomina pohukiwanie sowy lub wycie karetki.

Jeżeli nastąpi awaria turbiny podczas jazdy, najlepszym rozwiązaniem będzie wezwanie lawety. Udawanie, że nic się nie stało i próba dalszej jazdy okazać się może fatalnym pomysłem, ponieważ nie tylko doprowadzić możesz do naprawdę poważnej awarii układu turbodoładowania, ale także spowodować to może usterkę silnika.

Głośna praca turbo - klekotanie turbiny
Głośna praca turbo - klekotanie turbiny

Podpowiadamy, jak obchodzić się z pojazdem wyposażonym w turbo

Aby zapobiec szybszemu wyeksploatowaniu lub tez awarii turbosprężarki, należy przestrzegać kilku bardzo prostych, a jednocześnie ważnych czynności. Pierwszą z nich jest systematyczna kontrola poziomu oleju, jak i stanu filtra oleju. W przypadku uzupełniania czy też wymiany oleju należy zwrócić uwagę na jego właściwości, to samo dotyczy filtra.

Nie należy zapominać również o uruchamianiu i gaszeniu silnika. Jazda na wysokich obrotach, kiedy zarówno jednostka napędowa, jak i olej nie są wystarczająco rozgrzane, spowoduje, że dojść może do zatarcia silnika lub turbiny. Podobnie wygląda sytuacja gaszenia pojazdu po długiej podróży – należy pozwolić na ochłodzenie się turbiny, podczas którego dochodzi również do swobodnego wyhamowania elementów wirujących wewnątrz turbo.

Warto przeprowadzać diagnostykę układu turbodoładowania, jak i również dolotu. Ważna jest również szybka reakcja na wystąpienia jakichkolwiek objawów wskazujących na uszkodzenie turbosprężarki.

Podpowiadamy, jak obchodzić się z pojazdem wyposażonym w turbo
Podpowiadamy, jak obchodzić się z pojazdem wyposażonym w turbo

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Turbosprężarka zasada działania – Regenerujemy turbiny - Melett 02 października 2018

Turbosprężarka zasada działania – Regenerujemy turbiny - Melett

1. Zasada działania turbosprężarki – Regenerujemy turbiny - MelettTurbosprężarki...

Głośniejsze turbo 22 stycznia 2021

Głośniejsze turbo

Prawidłowo pracująca turbosprężarka jest niemalże w ogóle niesłyszalna, głośniejsze...

WYWAŻARKA DO TURBIN | regeneracja, naprawa turbosprężarek - NOWOŚĆ 02 października 2018

WYWAŻARKA DO TURBIN | regeneracja, naprawa turbosprężarek - NOWOŚĆ

1. Regeneracja turbosprężarki - wyważarka do turbinSerwis naprawy turbosprężarek...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO