
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Technologia zmiennej geometrii turbiny pozwoliła na zminimalizowanie występowania zjawiska turbodziury, ale również zastosowanie VNT w turbosprężarce zapewniło wzorcowe przejście z niskich prędkości obrotowych do wyższych bez zaburzania komfortu jazdy, a co najważniejsze, nie powodując tym samym obciążenia dla turbosprężarki. Mechanizm zmiennej geometrii turbiny sterowany jest siłownikiem podciśnieniowym, jego cięgno odpowiada za regulację położenia łopatek mechanizmu VNT – otwiera je lub zamyka.
Technologia zmiennej geometrii w turbosprężarkach - czyszczenie geometrii turbiny
Nagar oraz inne zanieczyszczenia powodują blokowanie się lub zacinanie zmiennej geometrii, co negatywnie wpływa na funkcjonowanie pojazdu, dlatego też czyszczenie mechanizmu VNT w takiej sytuacji jest obowiązkowe. Jeżeli zależy Ci na skutecznym i dokładnym wyczyszczeniu kierownic spalin, to jedyną słuszną opcją jest oddanie turbosprężarki do serwisu specjalizującego się w regeneracji turbosprężarek.
Czyszczenie zmiennej geometrii turbiny domowym sposobem bez demontażu turbosprężarki z samochodu niestety nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.

W jaki sposób dbać o turbinę ze zmienną geometrią łopatek - turbosprężarka ze stałą lub zmienną geometrią, które turbo jest lepsze?
Turbosprężarka ze zmienną geometrią w porównaniu z turbo ze stałą geometrią wypada zdecydowanie lepiej, ponieważ jak już zostało wspomniane, w przypadku turbo z VNT turbodziura jest praktycznie nie odczuwalna, a zarazem takie rodzaj turbo jest znacznie wydajniejszy. Oczywiście w przypadku budowy to turbina ze stałą geometrią wypada lepiej, ponieważ jej konstrukcja jest znacznie prostsza. Aktualnie turbosprężarki ze stałą geometrią spotkać można już tylko w starszych samochodach.
W jaki sposób dbać o turbo, aby nie doszło do jego nieoczekiwanej awarii? Przede wszystkim należy kontrolować poziom oleju – jego niedostatek doprowadzić może do zatarcia turbiny. Kolejną rzeczą, o której należy pamiętać, jest unikanie jazdy wyłącznie po mieście, zbyt ekonomiczna jazda może mieć negatywny wpływ nie tylko na turbo, ale również i na silnik.
Jak działa turbina ze zmienną geometrią VNT? - zacinająca się zmienna geometria turbiny - przyczyny
Kierownice spalin mogą regulować się same dzięki pierścieniom o ruchu kątowym – sterowane są gruszką turbiny, która z kolei obsługiwana jest masą spalin z kolektora wydechowego. Jadąc na niskich obrotach kierownice spalin zamykają się, tworząc niewielki obszar dla przepływu spalin, natomiast wysokie obroty powodują, że łopatki otwierają się, umożliwiając większy i płynniejszy przepływ spalin na wirnik turbiny.
Przyczynami powodującymi zacinanie się zmiennej geometrii turbiny zazwyczaj są: niskie ciśnienie w układzie turbodoładowania, nieszczelny siłownik turbiny, ale również pojawienie się rdzy na mechanizmie VNT spowodowane brakiem wystarczającej ilości oleju silnikowego.

Regulacja ustawienia zmiennej geometrii VNT - jak wyregulować ciśnienie turbiny?
Regulacja zmiennej VNT odbywa się na specjalistycznej maszynie i polega na odpowiednim odkręceniu oraz dokręcanie śrub regulacyjnych. Jedna z tych śrub znajduje się na sztandze turbiny, a druga to śruba regulacyjna zderzaka turbiny. Kalibracja mechanizmu VNT może również zostać przeprowadzona przy użyciu testera diagnostycznego, dzięki któremu sprawdzić można dodatkowo, jakie ciśnienie występuje w turbosprężarce.
Jak już zostało wspomniane, sztanga turbiny odpowiada za regulację otwarcia oraz zamknięcia łopatek mechanizmu VNT, ale również poprzez jej regulację można wyregulować ciśnienie turbiny.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze