Localizations image

Geometria turbiny - co to jest?

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Ponad 3000 turbosprężarek dostępnych od 390zł!
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5
Geometria turbiny - co to jest?
Geometria turbiny - co to jest?

Technologia zmiennej geometrii turbiny pozwoliła na zminimalizowanie występowania zjawiska turbodziury, ale również zastosowanie VNT w turbosprężarce zapewniło wzorcowe przejście z niskich prędkości obrotowych do wyższych bez zaburzania komfortu jazdy, a co najważniejsze, nie powodując tym samym obciążenia dla turbosprężarki. Mechanizm zmiennej geometrii turbiny sterowany jest siłownikiem podciśnieniowym, jego cięgno odpowiada za regulację położenia łopatek mechanizmu VNT – otwiera je lub zamyka.

Technologia zmiennej geometrii w turbosprężarkach - czyszczenie geometrii turbiny

Nagar oraz inne zanieczyszczenia powodują blokowanie się lub zacinanie zmiennej geometrii, co negatywnie wpływa na funkcjonowanie pojazdu, dlatego też czyszczenie mechanizmu VNT w takiej sytuacji jest obowiązkowe. Jeżeli zależy Ci na skutecznym i dokładnym wyczyszczeniu kierownic spalin, to jedyną słuszną opcją jest oddanie turbosprężarki do serwisu specjalizującego się w regeneracji turbosprężarek.

Czyszczenie zmiennej geometrii turbiny domowym sposobem bez demontażu turbosprężarki z samochodu niestety nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.

1. W jaki sposób dbać o turbinę ze zmienną geometrią łopatek - turbosprężarka ze stałą lub zmienną geometrią, które turbo jest lepsze?

Turbosprężarka ze zmienną geometrią w porównaniu z turbo ze stałą geometrią wypada zdecydowanie lepiej, ponieważ jak już zostało wspomniane, w przypadku turbo z VNT turbodziura jest praktycznie nie odczuwalna, a zarazem takie rodzaj turbo jest znacznie wydajniejszy. Oczywiście w przypadku budowy to turbina ze stałą geometrią wypada lepiej, ponieważ jej konstrukcja jest znacznie prostsza. Aktualnie turbosprężarki ze stałą geometrią spotkać można już tylko w starszych samochodach.

W jaki sposób dbać o turbo, aby nie doszło do jego nieoczekiwanej awarii? Przede wszystkim należy kontrolować poziom oleju – jego niedostatek doprowadzić może do zatarcia turbiny. Kolejną rzeczą, o której należy pamiętać, jest unikanie jazdy wyłącznie po mieście, zbyt ekonomiczna jazda może mieć negatywny wpływ nie tylko na turbo, ale również i na silnik.

2. Jak działa turbina ze zmienną geometrią VNT? - zacinająca się zmienna geometria turbiny - przyczyny

Kierownice spalin mogą regulować się same dzięki pierścieniom o ruchu kątowym – sterowane są gruszką turbiny, która z kolei obsługiwana jest masą spalin z kolektora wydechowego. Jadąc na niskich obrotach kierownice spalin zamykają się, tworząc niewielki obszar dla przepływu spalin, natomiast wysokie obroty powodują, że łopatki otwierają się, umożliwiając większy i płynniejszy przepływ spalin na wirnik turbiny.

Przyczynami powodującymi zacinanie się zmiennej geometrii turbiny zazwyczaj są: niskie ciśnienie w układzie turbodoładowania, nieszczelny siłownik turbiny, ale również pojawienie się rdzy na mechanizmie VNT spowodowane brakiem wystarczającej ilości oleju silnikowego.

Jak działa turbina ze zmienną geometrią VNT?
Jak działa turbina ze zmienną geometrią VNT?

3. Regulacja ustawienia zmiennej geometrii VNT - jak wyregulować ciśnienie turbiny?

Regulacja zmiennej VNT odbywa się na specjalistycznej maszynie i polega na odpowiednim odkręceniu oraz dokręcanie śrub regulacyjnych. Jedna z tych śrub znajduje się na sztandze turbiny, a druga to śruba regulacyjna zderzaka turbiny. Kalibracja mechanizmu VNT może również zostać przeprowadzona przy użyciu testera diagnostycznego, dzięki któremu sprawdzić można dodatkowo, jakie ciśnienie występuje w turbosprężarce.

Jak już zostało wspomniane, sztanga turbiny odpowiada za regulację otwarcia oraz zamknięcia łopatek mechanizmu VNT, ale również poprzez jej regulację można wyregulować ciśnienie turbiny.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Objawy zepsutej turbiny 02 października 2018

Objawy zepsutej turbiny

Olej, Dym, Brak Mocy, Kontrolka Silnika, Dźwięki – OBJAWY ZEPSUTEJ TURBINY – To konie...

Turbosprężarka 53039700011 24 marca 2021

Turbosprężarka 53039700011

Oferujemy regenerację lub sprzedaż już zregenerowanej turbosprężarki 53039700011 firm...

Regeneracja turbin Szczecinek 02 października 2018

Regeneracja turbin Szczecinek

1. Melett TURBOSERWIS – naprawa turbosprężarek Szczecinek (Zachodniopomorskie Tur...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO