Geometria turbiny - co to jest?
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Technologia zmiennej geometrii turbiny pozwoliła na zminimalizowanie występowania zjawiska turbodziury, ale również zastosowanie VNT w turbosprężarce zapewniło wzorcowe przejście z niskich prędkości obrotowych do wyższych bez zaburzania komfortu jazdy, a co najważniejsze, nie powodując tym samym obciążenia dla turbosprężarki. Mechanizm zmiennej geometrii turbiny sterowany jest siłownikiem podciśnieniowym, jego cięgno odpowiada za regulację położenia łopatek mechanizmu VNT – otwiera je lub zamyka.
Technologia zmiennej geometrii w turbosprężarkach - czyszczenie geometrii turbiny
Nagar oraz inne zanieczyszczenia powodują blokowanie się lub zacinanie zmiennej geometrii, co negatywnie wpływa na funkcjonowanie pojazdu, dlatego też czyszczenie mechanizmu VNT w takiej sytuacji jest obowiązkowe. Jeżeli zależy Ci na skutecznym i dokładnym wyczyszczeniu kierownic spalin, to jedyną słuszną opcją jest oddanie turbosprężarki do serwisu specjalizującego się w regeneracji turbosprężarek.
Czyszczenie zmiennej geometrii turbiny domowym sposobem bez demontażu turbosprężarki z samochodu niestety nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.
W jaki sposób dbać o turbinę ze zmienną geometrią łopatek - turbosprężarka ze stałą lub zmienną geometrią, które turbo jest lepsze?
Turbosprężarka ze zmienną geometrią w porównaniu z turbo ze stałą geometrią wypada zdecydowanie lepiej, ponieważ jak już zostało wspomniane, w przypadku turbo z VNT turbodziura jest praktycznie nie odczuwalna, a zarazem takie rodzaj turbo jest znacznie wydajniejszy. Oczywiście w przypadku budowy to turbina ze stałą geometrią wypada lepiej, ponieważ jej konstrukcja jest znacznie prostsza. Aktualnie turbosprężarki ze stałą geometrią spotkać można już tylko w starszych samochodach.
W jaki sposób dbać o turbo, aby nie doszło do jego nieoczekiwanej awarii? Przede wszystkim należy kontrolować poziom oleju – jego niedostatek doprowadzić może do zatarcia turbiny. Kolejną rzeczą, o której należy pamiętać, jest unikanie jazdy wyłącznie po mieście, zbyt ekonomiczna jazda może mieć negatywny wpływ nie tylko na turbo, ale również i na silnik.
Jak działa turbina ze zmienną geometrią VNT? - zacinająca się zmienna geometria turbiny - przyczyny
Kierownice spalin mogą regulować się same dzięki pierścieniom o ruchu kątowym – sterowane są gruszką turbiny, która z kolei obsługiwana jest masą spalin z kolektora wydechowego. Jadąc na niskich obrotach kierownice spalin zamykają się, tworząc niewielki obszar dla przepływu spalin, natomiast wysokie obroty powodują, że łopatki otwierają się, umożliwiając większy i płynniejszy przepływ spalin na wirnik turbiny.
Przyczynami powodującymi zacinanie się zmiennej geometrii turbiny zazwyczaj są: niskie ciśnienie w układzie turbodoładowania, nieszczelny siłownik turbiny, ale również pojawienie się rdzy na mechanizmie VNT spowodowane brakiem wystarczającej ilości oleju silnikowego.
Regulacja ustawienia zmiennej geometrii VNT - jak wyregulować ciśnienie turbiny?
Regulacja zmiennej VNT odbywa się na specjalistycznej maszynie i polega na odpowiednim odkręceniu oraz dokręcanie śrub regulacyjnych. Jedna z tych śrub znajduje się na sztandze turbiny, a druga to śruba regulacyjna zderzaka turbiny. Kalibracja mechanizmu VNT może również zostać przeprowadzona przy użyciu testera diagnostycznego, dzięki któremu sprawdzić można dodatkowo, jakie ciśnienie występuje w turbosprężarce.
Jak już zostało wspomniane, sztanga turbiny odpowiada za regulację otwarcia oraz zamknięcia łopatek mechanizmu VNT, ale również poprzez jej regulację można wyregulować ciśnienie turbiny.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Geometria turbiny to charakterystyka kształtu i rozmieszczenia elementów turbosprężarki, które mają wpływ na jej wydajność i właściwości pracy. Głównymi elementami geometrii turbiny są:
Kierownice turbiny (lub rotor) - odpowiedzialne za napędzanie sprężarki powietrza
Kierownice kompresora (lub rotor) - odpowiedzialne za sprężanie powietrza
Ustawienie i kształt kanalików - odprowadzanie spalin
Przepustnica - regulacja ilości powietrza dostarczanego do silnika
Łożyska - położenie i konstrukcja elementów turbiny
Geometria turbiny jest projektowana tak, aby zapewnić jak największą wydajność i jak najmniejszy opór przepływu powietrza przez turbosprężarkę. Niektóre z konstrukcji są bardziej zaawansowane jak np. geometria zmienna kierownic.