Localizations image

Geometria turbiny - co to jest?

Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek!

Cena:

Regeneracja turbosprężarki
od 289 zł (netto)
Turbina po regeneracji od 500 zł
Nowa turbosprężarka od 900 zł
Czas realizacji 24 - 48 h
Gwarancja 2 lata bez limitu kilometrów
Stan dostępne
Zadzwoń +48 609 707 060 Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją
Dostępne od ręki Atrakcyjne ceny

Technologia zmiennej geometrii turbiny pozwoliła na zminimalizowanie występowania zjawiska turbodziury, ale również zastosowanie VNT w turbosprężarce zapewniło wzorcowe przejście z niskich prędkości obrotowych do wyższych bez zaburzania komfortu jazdy, a co najważniejsze, nie powodując tym samym obciążenia dla turbosprężarki. Mechanizm zmiennej geometrii turbiny sterowany jest siłownikiem podciśnieniowym, jego cięgno odpowiada za regulację położenia łopatek mechanizmu VNT – otwiera je lub zamyka.

Technologia zmiennej geometrii w turbosprężarkach - czyszczenie geometrii turbiny

Nagar oraz inne zanieczyszczenia powodują blokowanie się lub zacinanie zmiennej geometrii, co negatywnie wpływa na funkcjonowanie pojazdu, dlatego też czyszczenie mechanizmu VNT w takiej sytuacji jest obowiązkowe. Jeżeli zależy Ci na skutecznym i dokładnym wyczyszczeniu kierownic spalin, to jedyną słuszną opcją jest oddanie turbosprężarki do serwisu specjalizującego się w regeneracji turbosprężarek.

Czyszczenie zmiennej geometrii turbiny domowym sposobem bez demontażu turbosprężarki z samochodu niestety nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.

Geometria turbiny - co to jest?

W jaki sposób dbać o turbinę ze zmienną geometrią łopatek - turbosprężarka ze stałą lub zmienną geometrią, które turbo jest lepsze?

Turbosprężarka ze zmienną geometrią w porównaniu z turbo ze stałą geometrią wypada zdecydowanie lepiej, ponieważ jak już zostało wspomniane, w przypadku turbo z VNT turbodziura jest praktycznie nie odczuwalna, a zarazem takie rodzaj turbo jest znacznie wydajniejszy. Oczywiście w przypadku budowy to turbina ze stałą geometrią wypada lepiej, ponieważ jej konstrukcja jest znacznie prostsza. Aktualnie turbosprężarki ze stałą geometrią spotkać można już tylko w starszych samochodach.
W jaki sposób dbać o turbo, aby nie doszło do jego nieoczekiwanej awarii? Przede wszystkim należy kontrolować poziom oleju – jego niedostatek doprowadzić może do zatarcia turbiny. Kolejną rzeczą, o której należy pamiętać, jest unikanie jazdy wyłącznie po mieście, zbyt ekonomiczna jazda może mieć negatywny wpływ nie tylko na turbo, ale również i na silnik.

Jak działa turbina ze zmienną geometrią VNT? - zacinająca się zmienna geometria turbiny - przyczyny

Kierownice spalin mogą regulować się same dzięki pierścieniom o ruchu kątowym – sterowane są gruszką turbiny, która z kolei obsługiwana jest masą spalin z kolektora wydechowego. Jadąc na niskich obrotach kierownice spalin zamykają się, tworząc niewielki obszar dla przepływu spalin, natomiast wysokie obroty powodują, że łopatki otwierają się, umożliwiając większy i płynniejszy przepływ spalin na wirnik turbiny.
Przyczynami powodującymi zacinanie się zmiennej geometrii turbiny zazwyczaj są: niskie ciśnienie w układzie turbodoładowania, nieszczelny siłownik turbiny, ale również pojawienie się rdzy na mechanizmie VNT spowodowane brakiem wystarczającej ilości oleju silnikowego.

Jak działa turbina ze zmienną geometrią VNT?

Regulacja ustawienia zmiennej geometrii VNT - jak wyregulować ciśnienie turbiny?

Regulacja zmiennej VNT odbywa się na specjalistycznej maszynie i polega na odpowiednim odkręceniu oraz dokręcanie śrub regulacyjnych. Jedna z tych śrub znajduje się na sztandze turbiny, a druga to śruba regulacyjna zderzaka turbiny. Kalibracja mechanizmu VNT może również zostać przeprowadzona przy użyciu testera diagnostycznego, dzięki któremu sprawdzić można dodatkowo, jakie ciśnienie występuje w turbosprężarce.

Jak już zostało wspomniane, sztanga turbiny odpowiada za regulację otwarcia oraz zamknięcia łopatek mechanizmu VNT, ale również poprzez jej regulację można wyregulować ciśnienie turbiny.

Komentarze

Michał 2023-01-11 14:57:39

Geometria turbiny to charakterystyka kształtu i rozmieszczenia elementów turbosprężarki, które mają wpływ na jej wydajność i właściwości pracy. Głównymi elementami geometrii turbiny są:
Kierownice turbiny (lub rotor) - odpowiedzialne za napędzanie sprężarki powietrza
Kierownice kompresora (lub rotor) - odpowiedzialne za sprężanie powietrza
Ustawienie i kształt kanalików - odprowadzanie spalin
Przepustnica - regulacja ilości powietrza dostarczanego do silnika
Łożyska - położenie i konstrukcja elementów turbiny
Geometria turbiny jest projektowana tak, aby zapewnić jak największą wydajność i jak najmniejszy opór przepływu powietrza przez turbosprężarkę. Niektóre z konstrukcji są bardziej zaawansowane jak np. geometria zmienna kierownic.

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Filmy

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO