blog

Geometria turbiny

2 października 2018

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
regeneracja turbosprężarek

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

ZMIENNA GEOMETRIA TURBIN VNT VTG | Forum Turbosprężarek – naprawy, regeneracje, odnowienie | Multiregeneracja komponentów silnika

Na przełomie lat 80-tych i 90-tych konstruktorzy turbosprężarek zaczęli szukać rozwiązania, które pomogłoby zniwelować efekt zjawiska turbodziury oraz zwiększyć wydajność układów turbodoładowania. Tak powstała technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny, nazywana VNT, VGT lub VTG.

Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny pozwala na zmniejszenie zależności prędkości obrotowej turbosprężarki od obrotów silnika, a także na niemal całkowite zniwelowanie turbodziury i poprawę charakterystyki momentu obrotowego jednostki napędowej poprzez zwiększenie efektywności przepływu spalin do turbiny.

Geometria turbin

Założenia rozwiązania VNT VTG

Jak działa i na czym polega zmienna geometria w turbinie? Na części wałka turbosprężarki osadzonej w korpusie turbiny oprócz standardowego wirnika zamontowany jest jeszcze pierścień o ruchu kątowym, do którego przymocowane są ruchome łopatki. Ich praca wymuszana jest przez siłownik z membraną, która wprawia go w ruch w momencie zmiany ciśnienia w kolektorze ssącym. Kiedy obroty jednostki napędowej są niskie, kierownice ustawiają się pod kątem, który wymusza jak największą prędkość przelotową spalin poprzez zmniejszenie średnicy ich przepływu. W momencie, w którym silnik zwiększa obroty, łopatki zmieniają swoją pozycję zwiększając zarazem średnicę przepływu i zapobiegając przekroczeniu odgórnego limitu ciśnienia sprężanego powietrza, dzięki czemu silnik nie zostaje przeładowany.

Założenia rozwiązania VNT VTG

Różne rodzaje zmiennej geometrii

W niektórych przypadkach, takich jak jednostki napędowe HDi koncernu PSA Peugeot-Citroen, stosowane są łopatki wysuwane. Ich sterowanie różni się nieco od standardowego: cięgno, które reguluje ruch obrotowy pierścienia z łopatkami jest sterowane przez nastawnik pneumatyczny. Nastawnik ten reaguje na zmianę ciśnienia. Jest też drugi typ sterowania, wykorzystujący siłownik elektropneumatyczny zarządzający pracą silnika krokowego i sterowany przez komputer, co daje dużo lepszy zakres regulacji kąta nachylenia kierownic i lepszą dokładność urządzenia, jednak jest to drogie w produkcji rozwiązanie.
Różne rodzaje zmiennej geometrii
Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny, mimo wielu zalet, ma też wady, takie jak delikatność tego systemu sterowania oraz znacznie większe skomplikowanie konstrukcji turbosprężarki z VNT. Jeżeli w turbosprężarce zbierze się nagar, dojdzie do zapieczenia się kierownic, co może doprowadzić do trwałego uszkodzenia jednostki napędowej. Trudniejszy jest także Turbo-serwis takiego urządzenia, ponieważ turbosprężarki ze zmienną geometrią wymagają fachowej wiedzy i odpowiedniego zaplecza SerwisuTurbo Melett maszynowo-narzędziowego, niezbędnego dla właściwej regulacji nastawu kierownic i ustalenia skrajnych wartości ich położenia. Regeneracja wykonana przez amatora może skutkować konfliktem z komputerem zarządzającym pracą silnika czy powstawanie zbyt bogatej mieszanki, która doprowadzi do przegrzania silnika lub odwrotnie – zbyt małym ciśnieniem sprężanego powietrza. Pojawić się mogą dziwne hałasy i zwiększyć się może toksyczność spalin wydobywających się z układu wydechowego. To między innymi dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego Turbo-Service MELETT Bosch Diesel Service PAWLIK zakładu zajmującego się regeneracją tych urządzeń.

Rodzaje zmiennej geometrii
Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Adam
2023-01-25 10:06:08
Zmienna geometria turbiny to rozwiązanie, które pozwala na dostosowanie kąta nachylenia listew w turbinie do aktualnych warunków pracy silnika. Dzięki temu uzyskujemy lepszą wydajność przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji spalin. System składa się z cewki elektromagnetycznej i czujników, które monitorują położenie listew i komunikują się z silnikiem, dostosowując pracę turbiny do aktualnych potrzeb. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne w silnikach diesel i pozwala na zwiększenie mocy jednocześnie obniżając zużycie paliwa i emisję spalin.
Filip
2020-03-04 14:25:23
A jak cenowo ma się czyszczenie turbiny? Jestem zainteresowany.
Gienia215
2019-08-27 12:16:23
Sądziłam, że zmienna geometria jest tylko jedna, a tu taka niespodzianka :)

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60