Localizations image

Elektroniczny sterownik turbiny

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:

Elektroniczne aktuatory (REA/SREA) stosowane są wyłącznie w turbosprężarkach z mechanizmem VNT i mają takie samo zadanie, jak tradycyjna gruszka turbiny. Jednakże ich budowa jest już bardziej skomplikowana, a sama regulacja złożona. Kalibracja powinna być zgodna z ustawieniami zapisanymi w oprogramowaniu i są one unikatowe dla każdego turbo.

Elektroniczny sterownik turbiny
Elektroniczny sterownik turbiny

Uszkodzony nastawnik turbiny, objawy będą oznajmiane w ten sam sposób, co w przypadku zwykłego siłownika podciśnieniowego, mianowicie: spadek mocy pojazdu, nierówna praca silnika, przejście pojazdu w tryb awaryjny, zwiększony pobór paliwa oraz kłęby dymu wydobywające się z układu wydechowego. Uszkodzony sterownik turbiny 1.9 TDI powodował również będzie przeładowanie turbosprężarki, jak i niedoładowanie oraz liczne błędy zapisane w ECU.

1. Jak zapobiegać występowaniu awarii turbosprężarki z siłownikiem REA/SREA?

Turbosprężarki wyposażone w elektroniczny sterownik wymagają większej uwagi niż te z tradycyjnym siłownikiem. Oprócz kontroli przewodów należy sprawdzać, czy pokrywa z elektroniką nie posiada uszkodzeń.

Podejmując się naprawy aktuatora, należy zweryfikować jego elementy – ewentualne uszkodzenia wyeliminować, a niesprawne komponenty wymienić na nowe, sprawne. Regenerując elektroniczny sterownik turbin warto również sprawdzić działanie technologii zmiennej geometrii.

Najczęstsze przyczyny awarii aktuatorów REA/SREA

Tak samo, jak w przypadku standardowego siłownika podciśnienia, również w przypadku elektronicznych aktuatorów dochodzi do awarii, jednak jeżeli chodzi o te drugie, to do uszkodzeń dochodzi znacznie częściej.

Najczęstsze przyczyny awarii aktuatorów REA/SREA
Najczęstsze przyczyny awarii aktuatorów REA/SREA

W przypadku zacięcia się mechanizmu VNT, gdzie za jego sterowanie odpowiada elektroniczny sterownik, dojść może do spięcia, czego konsekwencją będzie uszkodzenie jednostki napędowej lub też przekładni ślimakowych. Również nieodpowiednie użytkowanie układu turbodoładowania spowodować może uszkodzenia aktuatora. Zagrożeniem dla elektronicznego siłownika jest również woda, która spowodować może powstawanie korozji, ta z kolei będzie sprawiała, że nastąpią zakłócenia w przesyłaniu sygnałów lub też ich całkowitego uszkodzenia. Występowanie drgań jednostki napędowej również negatywnie będzie oddziaływało na sterownik turbo, powodując jego szybsze zużycie.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wydłużenie sztangi turbiny 13 stycznia 2021

Wydłużenie sztangi turbiny

Ostatnim etapem regeneracji turbosprężarki jest wydłużenie sztangi turbiny lub...

Po wymianie turbiny brak mocy – dlaczego? 19 lutego 2021

Po wymianie turbiny brak mocy – dlaczego?

Objawy występujące po wymianie turbiny takie jak: brak mocy, gwizd turbiny, świadczyć...

Turbo puszcza olej do intercoolera 20 stycznia 2021

Turbo puszcza olej do intercoolera

Zadaniem intercoolera jest chłodzenie powietrza, czego efektem jest zwiększenie...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO