blog

Elektroniczny sterownik turbiny

3 listopada 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
serwis regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Elektroniczne aktuatory (REA/SREA) stosowane są wyłącznie w turbosprężarkach z mechanizmem VNT i mają takie samo zadanie, jak tradycyjna gruszka turbiny. Jednakże ich budowa jest już bardziej skomplikowana, a sama regulacja złożona. Kalibracja powinna być zgodna z ustawieniami zapisanymi w oprogramowaniu i są one unikatowe dla każdego turbo.

sterownik elektroniczny turbosprężarki

Uszkodzony nastawnik turbiny, objawy będą oznajmiane w ten sam sposób, co w przypadku zwykłego siłownika podciśnieniowego, mianowicie: spadek mocy pojazdu, nierówna praca silnika, przejście pojazdu w tryb awaryjny, zwiększony pobór paliwa oraz kłęby dymu wydobywające się z układu wydechowego. Uszkodzony sterownik turbiny 1.9 TDI powodował również będzie przeładowanie turbosprężarki, jak i niedoładowanie oraz liczne błędy zapisane w ECU.

1. Jak zapobiegać występowaniu awarii turbosprężarki z siłownikiem REA/SREA?

Turbosprężarki wyposażone w elektroniczny sterownik wymagają większej uwagi niż te z tradycyjnym siłownikiem. Oprócz kontroli przewodów należy sprawdzać, czy pokrywa z elektroniką nie posiada uszkodzeń.

Podejmując się naprawy aktuatora, należy zweryfikować jego elementy – ewentualne uszkodzenia wyeliminować, a niesprawne komponenty wymienić na nowe, sprawne. Regenerując elektroniczny sterownik turbin warto również sprawdzić działanie technologii zmiennej geometrii.

Najczęstsze przyczyny awarii aktuatorów REA/SREA

Tak samo, jak w przypadku standardowego siłownika podciśnienia, również w przypadku elektronicznych aktuatorów dochodzi do awarii, jednak jeżeli chodzi o te drugie, to do uszkodzeń dochodzi znacznie częściej.

przyczyny awarii turbiny

W przypadku zacięcia się mechanizmu VNT, gdzie za jego sterowanie odpowiada elektroniczny sterownik, dojść może do spięcia, czego konsekwencją będzie uszkodzenie jednostki napędowej lub też przekładni ślimakowych. Również nieodpowiednie użytkowanie układu turbodoładowania spowodować może uszkodzenia aktuatora. Zagrożeniem dla elektronicznego siłownika jest również woda, która spowodować może powstawanie korozji, ta z kolei będzie sprawiała, że nastąpią zakłócenia w przesyłaniu sygnałów lub też ich całkowitego uszkodzenia. Występowanie drgań jednostki napędowej również negatywnie będzie oddziaływało na sterownik turbo, powodując jego szybsze zużycie.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Grzegorz
2023-01-12 14:42:36
Elektroniczny sterownik turbiny (ECU - Electronic Control Unit) jest to komputer, który kontroluje i monitoruje pracę turbosprężarki. Jest on odpowiedzialny za precyzyjne dostosowywanie ciśnienia doładowania do aktualnych potrzeb silnika. ECU komunikuje się z innymi modułami w samochodzie, takimi jak moduł silnika, moduł skrzyni biegów i moduł klimatyzacji, aby zapewnić optymalną wydajność i efektywność. ECU może również zbierać dane z czujników i wykorzystywać je do kontrolowania pracy turbosprężarki oraz do wykrywania i diagnozowania problemów.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi